Nový Zéland byl první zemí na světě, která v roce 1893 uznala ženám volební právo. Nyní, o více jak 200 let později, je opět průkopnickým státem, tentokrát v oblasti baletu. Patricia Barker, která je v čele souboru od roku 2017, se rozhodla celý letošní rok uvádět pouze choreografie vytvořené ženami. „Kupovala jsem si nové brýle a přivedlo mě to na myšlenku, že rok 2020 by měl být o jasné vizi,“ říká umělecká šéfka.
Britský deník The Guardian upozorňuje na paradox, kdy se profese zastoupená převážně ženami ocitá v téměř výhradní režii mužů, a to již od 19. století. Choreografické tvorbě žen je oproti tomu často vyhrazen pouze jeden speciální večer. „Za celých 14 let jsem tancovala pouze díla mužských tvůrců. Je těžké, když musíte bojovat o příležitosti,“ říká tanečnice a choreografka z australského baletu Alice Topp, jejíž inscenaci Aurum si novozélandský soubor letos zatancuje. „Chci vidět změnu, a ta nenastane tak, že budeme sedět a povídat si o tom,“ dodává.
„Proč ne? Posledních 150 let bylo výhradně mužských. Ale štve mě, že vůbec musím zdůrazňovat, že půjde o ,ženskou sezonu‘,“ dodává Patricia Barker, která se snažila podporovat choreografky už jako šéfka Grand Rapids Ballet v Michiganu. Tanečníci Královského baletu Nového Zélandu si pod jejím vedením letos zatančí Spící krasavici přepracovanou podle Danielle Rowe, Nebezpečné známosti v nastudování Annabelle Lopez Ochoa nebo inscenaci Waterbaby Bagatelles od Twyly Tharp.
Ženy nejsou vedeny k tomu, aby byly lídry
Podle Alice Topp sahá problém hluboko do prvních hodin baletu, které budoucí tanečníci navštěvují ještě jako děti. Chlapci jsou zde velmi výjimeční (podle deníku The Guardian je poměr dívek a chlapců na hodinách tance 1:20), později jsou však vyhledávaným „zbožím“ tanečních škol a souborů. Topp si myslí, že zatímco dívky jsou vedeny k preciznosti, která nevystupuje z davu, u chlapců se spíše toleruje distinktivní styl. „Ženy tvoří jádro baletního souboru, něco jako perfektní pozadí pro sólistu. Jejich úkolem je být identická, nikoliv myslet sama za sebe. Nejsou vedeny k tomu, aby se staly lídry,“ popisuje Topp. „Ale já nejsem muž ani žena, jsem umělec,“ uzavírá.
Balet Národního divadla má v současné době na repertoáru dvě „ženské“ choreografie - Spící krasavici v nastudování Marcii Haydée a složený večer Slovanský temperament, kde je autorkou jedné z choreografií Katarzyna Kozielska. Národní divadlo Brno je na tom podobně – uvádí jeden čistě „ženský balet“, a to Dámu s kaméliemi Valentiny Turcu, na inscenaci Amadeus MozArt se podílí Carolina Isach.
Zdroje: The Guardian, Dance Magazine
Novozélandský balet má v současné sezoně na repertoáru pouze díla choreografek
Královský balet Nového Zélandu se stane prvním klasickým tělesem na světě, které bude uvádět celou sezonu výhradně díla choreografek. Umělecká šéfka Patricia Barker nemá v roce 2020 v repertoáru jediného mužského tvůrce, ale myslí si, že by to neměla být žádná novinka. „Najmout ženu je stejně snadné, jako najmout muže. Otázka rovnosti je na každém uměleckém šéfovi,“ řekla pro Dance Magazine.
zprávy
Diskuze
Přidat komentářDIÁŘ PŘEDSTAVENÍ
březen 2021
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 |
NEJČTENĚJŠÍ
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 34 dny
Vlasta Schneiderová
Nenazvala bych to komentářem, je to jen doplnění, pro některé čtenáře, možná, zajímavých informací o Robertu Cohanovi.…Zemřel průkopník současného tance Sir Robert Cohan. Bylo mu 95 let
před 35 dny
Roman Vašek
Škoda že svůj názor nedokážete podepsat svým celým pravým jménem.Odchod z Laterny magiky – Rozhovor s Pavlem Knollem a vyjádření Jany Dvořákové
před 35 dny
Jeanette
Doporučuji panu Vaškovi. Věnovat se práci v Divadelním ústavu kam patří. Nemá cenu posílat recenze na vše, čemu…Odchod z Laterny magiky – Rozhovor s Pavlem Knollem a vyjádření Jany Dvořákové
před 44 dny
Zdeněk Prokeš
Úvodem bych chtěl moc poděkovat Monice Rebcové za připomenutí velké osobnosti světového tance a choreografie A. Aileyho…Alvin Ailey – „Snažím se oslavovat úspěchy člověka – krásu hudby, tvarů, formy, barvy, světla, textury.“
před 45 dny
Milan Petrasek
Byl jsem svého času zaměstnán ve státní instituci ve které jsem mohl sledovat dlouholetý proces zeštíhlování sociálních…Odchod z Laterny magiky – Rozhovor s Pavlem Knollem a vyjádření Jany Dvořákové
před 47 dny
Roman Vašek
Už nějaký ten rok mám problém vyznat se v některých pracovních pozicích v Národním divadle. Občas dumám, proč se tahle…Odchod z Laterny magiky – Rozhovor s Pavlem Knollem a vyjádření Jany Dvořákové
Vít Dvořák
Hodně ubohý komentář...Odchod z Laterny magiky – Rozhovor s Pavlem Knollem a vyjádření Jany Dvořákové