Premiéra baletu Queen - The show must go on v Olomouci
zprávy
Robert Balogh připravované inscenaci dodává: „Hlavním impulsem byl obrovský zájem publika o tuto inscenaci u nás i v zahraničí. A protože v souboru máme sólistu Iva Jambora, který je perfektním interpretem pro roli Freddieho Mercuryho a navíc je znalcem skupiny Queen, chtěl jsem jeho potenciálu využít. Z původní inscenace, která měla premiéru v roce 2007, jsem zachoval ty nejlepší momenty. Tím nejmarkantnějším rozdílem oproti předchozí verzi bude nová dramaturgická koncepce celého baletu, ve kterém se budu snažit o dodání větší autenticity hlavním postavám. Uslyšíme více skladeb, větší prostor dostanou nejen členové skupiny, ale i nejbližší Freddieho přátelé Mary Austin, Barbara Valentin nebo Jim Hutton. Inscenace je založena na preciznosti tance, unikátních animacích, dokonalých světlech, zvuku i jedinečných kostýmech.“
Na scéně se tak bude znovu odvíjet příběh legendární rockové skupiny a jejího frontmana Freddieho Mercuryho. „Sleduji jeho život v hudebním světě od založení skupiny Queen až po vznik superstar ovládající masy. Současně však v jeho osobě vidím člověka, který je v hloubi duše osamělý. Člověka, který nemůže najít svou životní lásku. Toto hledání se pak u něj projevilo jeho promiskuitním chováním, které ho dovedlo i k jeho předčasnému odchodu,“ popsal Balogh, který v inscenaci použije více než dvacet skladeb kapely Queen včetně hitů Bohemian Rhapsody, I Want to Break Free, We Wil Rock You nebo We Are the Champions.
Na libretu k inscenaci spolupracoval Mercuryho bývalý osobní tajemník Peter Freestone. „S Robertem si dobře rozumíme. Ví, čeho chce dosáhnout jako choreograf a já mu poskytl některá fakta ze života Freddieho a kapely Queen, aby je mohl do inscenace zapracovat. Myslím si, že v olomouckém souboru jsou úžasní tanečníci, velmi talentovaní,“ uvedl Freestone a poukázal na odlišné chování Mercuryho na koncertech a v soukromí. „Byl tu Freddie, gigant na pódiu, který dokázal držet celý svět na dlani, a pak Freddie, který nedokázal vejít sám do místnosti, kde byli cizí lidé. V soukromí byl Freddie tichý, plachý člověk,“ popsal Freestone.
Na novou inscenaci se přijde podívat také Karel Lehner, předseda českého fanklubu kapely Queen nesoucího název Tornádo. „Viděl jsem už původní verzi a musím říct, že jsem byl velmi pozitivně šokován. Nevěřil jsem, že se Freddieho příběh dá baletem vyprávět, ale olomoučtí mě přesvědčili, že to jde, a to skvěle. Na novou verzi se moc těším. Myšlenka tanečního zpracování příběhu o Queen je fantastická. Zvlášť proto, že sám Freddie Mercury balet milovat, takže by určitě byl z tohoto provedení nadšený,“ zdůraznil Lehner.
Tanečník Ivo Jambor se znovu vrací do role Freddieho Mercuryho. „Je to pro mě splněný sen a vrchol mé taneční kariéry. A samozřejmě ohromná čest. Je jasné, že mě nikdo s Freddiem srovnávat nemůže, jemu nebudu nikdy sahat ani po kotníky. Už jenom přiblížit se ke způsobu jeho vystupování a napodobit určité pohyby obnášelo hodiny sledovat videozáznamy. Budu rád, když se nám povede potěšit fanoušky kapely a uctít tímto způsobem Mercuryho památku. Hodně mi pomohl Peter Freestone, protože Freddieho dobře znal a během příprav jsem se ho ptal na různé detaily – jak se Freddie choval v soukromí, jak se připravoval na vystoupení, co prožíval a podobně,“ uvedl Jambor, který bude hlavní postavu alternovat s Lukášem Cenkem. „Je to poprvé, kdy ztělesňuji někoho, kdo skutečně žil, navíc mnoho diváků má určitě Freddieho zafixovaného v paměti. Díky internetu je dnes možné dohledat různá vystoupení, klipy, rozhovory, takže tím jsem se během příprav intenzivně zabýval. Druhá věc však je, že já nezpívám, musím vše vyjádřit pohybem, choreografií a gestem. Je to připomenutí geniálního umělce, který předběhl dobu, dostal se na vrchol, a který zároveň byl v konečné fázi velice křehký, zranitelný, opuštěný. Jeho charakter a extrémy v životě, od mistrovství na pódiu po sebezničování v osobním životě, mě zajímají a něco z toho se pokouším předat i divákům,“ shrnul Cenek.
Zdroj: Moravské divadlo Olomouc
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Laureáti Cen Thálie 2024
zprávy -
V Mystical Self se choreograf spolu s tanečníky dotýkají šílenství
recenze -
Slunečník, Měsíčník a Větrník. Národní divadlo zve na premiéru pohádky
zprávy -
V Tepech čar tanečníci propojují pohyb s tahy tuší. Ty se rýsují naživo na průsvitném plátně
recenze -
Slunečník, Měsíčník a Větrník s humorem a bláznivou nadsázkou
recenze
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 20 dny
Jana Bohutínská
Děkuji za moc pěkný text a rekapitulaci. Považuji za štěstí, že jsem mohla Děrevo a TNF v Praze zažít. Byla jsem…Odešla statečná Sibiřanka, Irina Andreeva
před 20 dny
Adéla
Byla jsem na přestavění R.I.E. a byla jsem naprosto nadšená, proto jsem i nadšení očekávala od Hey, Earth! Omlouvám se…Hey, Earth! Cirk La Putyka experimentuje s objekty, vizuálním uměním a novým cirkusem
před 22 dny
Divak hey earth
Naprosto nerozumim co je tohleto ale nejenom ze je to ztrata casu ale jeste vas to stoji penize prosim nechodte na to…Hey, Earth! Cirk La Putyka experimentuje s objekty, vizuálním uměním a novým cirkusem
před 22 dny
Maximalismus
Taneční obor střední odborné školy ad hoc Pražská taneční konzervatoř může slavit pouze desetileté výročí…Vedoucí Pražské taneční konzervatoře Bayerová o otevřenosti a tvorbě bezpečného prostředí: „Děti musí do školy chodit rády“
před 49 dny
mar
Až meditativní zážitek s minimalistickým výtvarným pojetím hry světla a stínu. Úžasné akrobatické výkony - první…Thin Skin – Křehkost kovových prutů
před 56 dny
Jan Klen
Ano, změna je dobrá, když se ví proč, co se očekává a co je možné a co je nadále jen ve vizích přacích. Asi je dobré to…Novou ředitelkou Taneční konzervatoře hl. m. Prahy je Pamela Morávková
Eliška Brtnická
Děkujeme, to nás moc těší!Thin Skin – Křehkost kovových prutů