První premiéra Baletu Národního divadla moravskoslezského v této sezoně se nese v duchu tří děl současných choreografů. Jsou ovlivněna cestou za svobodou a vlastními zkušenostmi tvůrců v novém prostředí, v němž se během života ocitli – ať už dobrovolně, nebo (jako Jiří Kylián) nucenou emigrací z politických důvodů. Zároveň je spojuje inspirace světem umění, příběhů nebo obrazů, světem fantazie. Večer dostal název Vzlety a pády podle choreografie Křídla z vosku zřejmě nejslavnějšího českého choreografa Jiřího Kyliána. Autorem tanečního příběhu s názvem Alice je mladé manželské duo Denis Untila a Michelle Yamamoto. Z Kyliánovy holandské školy vzešel autor choreografie Útěk obra Jiří Pokorný. Všechna tři díla uvádí NDM vůbec poprvé 15. listopadu 2018 v Divadle Jiřího Myrona.
„Tři umělci – choreografové - se tak v rámci jedné inscenace potkávají v tématech, která hýbou dnešním světem. Jedná se o díla vytvořená na základě inspirace reálným životem. Proto mohou oslovit diváka, který taneční umění chápe nejen jako zábavný žánr, nýbrž jako formu, jenž dokáže postihovat skutečnost ve vší její hloubce a mohutnosti,“ přibližuje dramaturgii večera šéfka baletu NDM Lenka Dřímalová.
Křídla z vosku/WingsofWax uvidí diváci jako první. „Název evokuje pradávný příběh Ikara a jeho otce Daidala, jejich boj a nesnáze, když se snažili uniknout svému vězení ve slavném labyrintu. Symbolizuje ale také odvěkou touhu lidí po svobodě v její fyzické, duchovní či jakékoli jiné myslitelné podobě,“ řekl už dříve o svém díle Jiří Kylián. Jeho choreografické dílo lze chápat jako vyjádření člověka, který byl politickými okolnostmi přinucen strávit dlouhá léta života mimo domov, ale také jako obecný obraz lidské bytosti, která se ocitá na nebezpečné cestě a v situaci, kdy musí správně odhadnout své možnosti.
Choreograf Jiří Kylián žije v Holandsku. Výčet jeho děl už dávno překročil stovku, Wings of Wax má pořadové číslo 72, světová premiéra byla v lednu 1997 v Holandsku. Po roce 2000 se Jiří Kylián věnoval také tanečním filmům a fotografii, s Václavem Havlem spolupracoval na filmu Odcházení.
Nad ostravskou premiérou Křídel z vosku převzal záštitu velvyslanec Nizozemského království v České republice J. E. Kees Jan René Klompenhouwer. Choreografii podpořilo také město Ostrava.
Moldavan Denis Untila a Brazilka Michelle Yamamoto jsou příslušníky nejmladší generace choreografů a vytvořili příběh Alice, inspirovaný Alenkou v říši divů Lewise Carrola. Hlavní hrdinka padá do pokřiveného fantaskního světa plného groteskních situací a podivných, smutných a zároveň krásných dobrodružství. „Alice v našem představení potká postavu Houseňáka, ta má pro ni velký význam, doslova ji fascinuje. Nemůže se vymanit z jejich vzájemného vztahu, a i když se snaží, vždy se vrátí zpět,“ říká Michelle Yamamoto. Oba mladí choreografové se prosadili v Německu a i jejich dílo se nevzdaluje od tématu hledání životní cesty a svobody. Alici původně vytvořili pro večer mladých choreografů v německém Essenu.
Útěk obra (Humpback Runner) Jiřího Pokorného vznikl pro soubor Nederlands Dans Theater 2 jako zakázka k pětistému výročí smrti malíře Hieronyma Bosche. Fantaskní svět jeho obrazů byl pro českého choreografa inspirací, přitom Pokorný vytvořil vlastní příběh o fenoménu doby - migraci. „Pracuje s tématem odvážné, obtížné i nebezpečné lidské cesty. Jeho obr je pojmenován po velrybě a jako mytický běžec se podobá obrazu migrantů, kteří se, jak Pokorný uvádí v jednom z poskytnutých rozhovorů - musí přemístit z jedné strany polokoule na druhou, musí absolvovat dlouhou cestu za lepším životem a prožívat vzlety a pády,“ přibližuje Lenka Dřímalová.
Jiří Pokorný je jedním z mála českých tanečníků, kteří se prosadili v zahraničí a v současné době pracuje i jako choreograf. Jako choreograf spolupracoval se soubory po celé Evropě a v USA.
Zdroj: Národní divadlo moravskoslezské
První baletní premiéra NDM – večer tří choreografií s názvem Vzlety a pády
zprávy
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?
úhel pohledu -
Spitfire Company, Temporary Collective a tYhle: Proč odcházíme z divadla PONEC?
rozhovory -
Labutí jezero – Čím víc motivů, tím víc nezdarů
kritiky -
Patří těhotenství na jeviště? Martina Hajdyla Lacová přináší časově limitovanou taneční performanci Bodies in Progress
zprávy -
In memoriam Zdenky Kratochvílové
osobnosti
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 34 dny
Kata Zagorski
Akému tancu Star Dance službu dělá či nedělá? Súčasnému? Tomu pravému? Umeleckému? No ja len, že tanec nie je nejaký……když kýč tančí
před 36 dny
Filip Staněk
Ahoj Klári,také děkuji za reakci. Reagoval jsem jen na tvrzení, že pořad prokazuje tanci dobrou službu, myslím si…
…když kýč tančí
před 37 dny
Klára Huvarová
Filipe, děkuji Ti za reakci! Jsem ráda, že tě můj příspěvek dovedl k zamyšlení a že o roli StarDance můžeme dál……když kýč tančí
před 38 dny
Bohuslav Tržil
Dovolte mi prosím vyslovit obdiv všem realizátorům v ND Brno.Měl jsem možnost vidět nastudování BAJADÉRY.
VELKÉ DÍKY…
Bajadéra – Krize baletu v roce 2019
před 52 dny
Monika Diatta Rebcová
děkuji panu Prokešovi za doplnění významných údajů.MONIKA
Alvin Ailey – „Snažím se oslavovat úspěchy člověka – krásu hudby, tvarů, formy, barvy, světla, textury.“
před 54 dny
Marketa
Taneční drama ŽELARY se jeví jako jedno z úspěšných představení,které nastudovalo Moravské divadlo Olomouc, aspirantem…Želary jako taneční drama
TANEC PRAHA
Konstrukt vytvářený kolem Tance Praha (TP) je i dle tohoto článku bohužel plný nesprávných informací, o jejichž původu…Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?