Sasha Waltz i Johannes Öhman podepsali se Staatsballet Berlin pětiletou smlouvu, rozhodli se však k odchodu po pouhém roce společného působení s tím, že setrvají do konce roku 2020. K odchodu se rozhodl primárně švédský tanečník Johannes Öhman, který chce namísto klasického souboru vést centrum současného tance Dansens Hus v rodném Stockholmu, Sasha Waltz jeho rozhodnutí následovala s tím, že nebude ve vedení pokračovat sama. V berlínském baletu setrvá do konce sezony 2021/22 jako choreografka, pak se chce naplno vrátit k nezávislým choreografickým projektům.
Tvůrci Waltz a Öhman byli vybráni jako nástupci španělského choreografa Nacha Duata již v roce 2016, což okamžitě vyvolalo odpor v řadách tanečníků, kteří sepsali proti tomuto rozhodnutí petici. Podotýkali, že styl Sashi Waltz má blíže spíše k tradici „tanztheater“ než ke klasickému baletu. „Tento druh tance vyžaduje jiné umělecké kvality, než je tomu u baletního tanečníka,“ stálo v petici. Tanečníci přirovnávali vedení Waltz k tenisovému hráči v čele fotbalového týmu. Argumentovali také tím, že rozhodnutí bylo politicky motivované – Michael Müller, který nové umělecké šéfy vybral, se připravoval na znovuzvolení primátorem německého hlavního města.
Johannes Öhman se ujal vedení berlínského státního baletu v roce 2018, Sasha Waltz jej následovala o rok později. Kladli si za cíl najít v repertoáru rovnováhu mezi klasickým tancem a jeho modernizovanými formami. Ve vyjádření o svém odchodu uvádějí, že věří, že se jim to povedlo vzhledem k solidní návštěvnosti i k tomu, že je časopis Tanz jmenoval tanečním souborem roku na základě vyjádření 25 tanečních kritiků.
„Toto ocenění nás velice těší a potvrzuje, že naše vize byla i přes obtížný začátek v Staatsballett Berlin správná. V uplynulém roce jsme dokázali, že je možné zachovat klasickou tradici, a přesto formovat budoucnost tance na velmi vysoké úrovni,“ uvedli v prohlášení.
Berlínský státní balet je poměrně mladým tělesem, a jeho krátké fungování se neobešlo bez kontroverzí. Soubor vznikl v roce 2004 sloučením tanečních ansámblů třech berlínských operních domů. Obránci klasické tradice nesouhlasili ani s vedením předchozího šéfa, Španěla Nacho Duata, který má blíže k současnému tanci.
Zdroj: La Presse, The New York Times, Dance Magazine
Jana Bohutínská
Děkuji za moc pěkný text a rekapitulaci. Považuji za štěstí, že jsem mohla Děrevo a TNF v Praze zažít. Byla jsem…Odešla statečná Sibiřanka, Irina Andreeva