Ruské divadelní soubory za poslední týdny opustila řada převážně zahraničních umělců. Nejcitelnější ránu však způsobil odchod primabaleríny moskevské první scény Olgy Smirnovy, která otevřeně odsoudila Putinovu agresi na Ukrajině (informovali jsme zde). K tomu je nutno připočíst rovněž podpis generálního ředitele Velkého divadla Vladimira Urina pod otevřeným dopisem umělců odsuzujících ruský vpád na Ukrajinu, v němž se krom jiného píše: „Nechceme novou válku, nechceme, aby umírali lidé. Minulé století přineslo tolik bolesti a utrpení, chceme věřit, že 21. století bude plné naděje, otevřenosti a mezilidské komunikace, století lásky, soucitu a odpuštění.“
Během schůzky s držiteli ruských uměleckých ocenění prý prezident navrhl Valerii Gergievovi, současnému šéfovi a hudebnímu řediteli petrohradského Mariinského divadla, aby popřemýšlel nad tím, „zda by nestálo za to znovu obnovit spojené ředitelství dvou nejdůležitějších ruských divadelních scén,“ jako tomu bylo před rokem 1917 (tehdy existovalo jediné ředitelství tzv. Carských divadel, které řídilo krom souborů rovněž jejich školy).
Gergiev, oddaný Putinův podporovatel, který kvůli odmítnutí změny svých postojů a přesvědčení přišel o veškeré pracovní závazky na Západě (mj. koncerty v newyorské Carnegie Hall či post hlavního dirigenta Mnichovské filharmonie), prý odpověděl, že je možná „na čase uvažovat nad společnou koordinací sil.“
Podle amerického hudebního historika Simona Morrisona, který se zaměřuje na ruské baletní dějiny a je autorem knihy Bolshoi Confidential, je Putinův návrh přímým útokem na pozici Vladimira Urina. Pro list The Washington Post Morrison uvedl, že: „Putin se Urinovi mstí za to, že není dostatečně loajální.“ Krom toho, že sám podepsal dopis proti válečnému konfliktu a dopustil odchod Smirnovy, nechal rovněž před premiérou nového nedokončeného baletu odejít choreografa Alexeje Ratmanského (informovali jsme zde). Ratmanskij, který se od počátku velmi aktivně a otevřeně staví proti ruské agresi, souhlasil s požadavkem jiného choreografa, Jeana-Christopha Maillota, aby se prozatím na jevišti Velkého divadla netančil jeho balet Zkrocení zlé ženy, který vytvořil tanečníkům souboru na míru v roce 2014.
Morrison současně připomíná, že za Urinova vedení se uskutečnila rovněž premiéra baletu Nurejev, v němž byl oslavován tanečník, jenž před sovětskou mocí emigroval na Západ, nadto se v díle samozřejmě pracovalo s Nurejevovou homosexualitou, což bylo v konzervativním, homofobním putinovském Rusku značně kontroverzním tématem.
Proslýchá se rovněž, že pokud by ke spojení ředitelství došlo, mohl by se do čela ruského baletu postavit další věrný Putinův stoupence, bývalý první sólista Velkého divadla a aktuální ředitel baletní Akademie Agrippiny Vaganovy v Petrohradě, Nikolaj Ciskaridze.
zdroj: www.tass.com, www.thewashingtonpost.cz
Hana Polanská
Je škoda, že v článku není uvedeno, kdo za tím štěstím, že máme Hamiltona (a nejen jeho, ale i další dědice a ikony…Jakákoli jedinečnost. Julyen Hamilton zase v Praze