Petřínská socha Karla Hynka Máchy se stane aktérem site-specific taneční performance, ovšem ne jako předmět naivně romantizujících klišé, ale jako symbol vzpoury vůči konvenčnímu vidění romantického básníka. Autorkami jsou Petra Fornayová (koncept a choreografie) a Helena Ratajová (tvorba a performance). Akce proběhne 16. června 2019 v rámci programu Pražského Quadriennale 2019 v 11.00 a 16.00 hodin u sochy K. H. Máchy na Nebozízku v Petřínských sadech. Vstup je zdarma.
„Mácha je romantický básník, národní hrdina, jeho Máj je jedna z nevydávanějších českých knih. Jakého Máchu bychom ale viděli a vnímali, kdybychom neznali jen to obligátní ,Byl pozdní večer – první máj…‘, ale poznali ho se všemi jeho lidskými slabostmi, byl by stále hrdinou na piedestalu? Hrdinové, bájně očištěni od nánosu obyčejné lidskosti, jsou variantou ideálu, ale možná by Mácha přeci jen zůstal hrdinou, i kdyby byl ,jen‘ variantou reality,“ zamýšlí se autorky.
Centrem a východiskem site-specific projektu z cyklu Tanec v galerii, který realizuje Centrum choreografického rozvoje SE.S.TA ve spolupráci s Galerií hlavního města Prahy, je bronzová socha Karla Hynka Máchy v Petřínských sadech na Nebozízku. Tento bronzový pomník zakladatele moderní české poezie vytvořili v letech 1910 až 1912 sochař Josef Václav Myslbek a architekt Antonín Balšánek. Místo, které je synonymem pro romantická setkání párů každého věku, bylo vybrané i pro jeho blízkost k domu u Bílého orla, kde se Mácha v pátek 16. listopadu 1810 narodil.
Ještě vidím toho zvláštního člověka živě před sebou. Jeho přímou postavu prostřední výšky, jeho trochu podlouhlou, snědou tvář aristokratického výrazu, pěkně formovaný nos, jiskrné černé oči, vysoké hladké čelo, černé vlasy a též takové vousy, jimiž – proti tehdejšímu obyčeji – celou bradu a hořejší pysk obrostlé měl. I v obleku jevily sa na něm zvláštnosti. Proti panující módě nosil vždycky černou vestu až nahoru zapnutou, černý šátek na krku beze všech límců, modrý frak se žlutými knoflíky a světločedivé pantalony... Také byl zamilován do pláště světle šedivé barvy s límcem červenou felbou vyloženým a s červenou podšívkou, který jsem mu vlastnoručně zhotovil... (Jan Kaška, Ze zápisků starého komedianta)
Tanec v galerii
Cyklus Tanec v galerii charakterizuje interdisciplinární spolupráce mezi tancem a výtvarným uměním, kdy má návštěvník příležitost nahlédnout na výtvarná díla a témata, která přináší, nově a prostřednictvím nezvyklých výrazových prostředků. Cyklus sleduje mimo jiné přesvědčení, že tanec je umění přístupné každému, ať už se s ním setká v divadle nebo v nečekaných souvislostech ve veřejném prostoru. Na druhou stranu se tanec v tomto pojetí stává nástrojem nového způsobu vnímání expozic.
Zdroj: Centrum choreografického rozvoje SE.S.TA
Tanec v galerii - Tenhle list ať se mi schová
zprávy
Diskuze
Přidat komentářDIÁŘ PŘEDSTAVENÍ
březen 2021
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 |
NEJČTENĚJŠÍ
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 34 dny
Vlasta Schneiderová
Nenazvala bych to komentářem, je to jen doplnění, pro některé čtenáře, možná, zajímavých informací o Robertu Cohanovi.…Zemřel průkopník současného tance Sir Robert Cohan. Bylo mu 95 let
před 35 dny
Roman Vašek
Škoda že svůj názor nedokážete podepsat svým celým pravým jménem.Odchod z Laterny magiky – Rozhovor s Pavlem Knollem a vyjádření Jany Dvořákové
před 35 dny
Jeanette
Doporučuji panu Vaškovi. Věnovat se práci v Divadelním ústavu kam patří. Nemá cenu posílat recenze na vše, čemu…Odchod z Laterny magiky – Rozhovor s Pavlem Knollem a vyjádření Jany Dvořákové
před 44 dny
Zdeněk Prokeš
Úvodem bych chtěl moc poděkovat Monice Rebcové za připomenutí velké osobnosti světového tance a choreografie A. Aileyho…Alvin Ailey – „Snažím se oslavovat úspěchy člověka – krásu hudby, tvarů, formy, barvy, světla, textury.“
před 45 dny
Milan Petrasek
Byl jsem svého času zaměstnán ve státní instituci ve které jsem mohl sledovat dlouholetý proces zeštíhlování sociálních…Odchod z Laterny magiky – Rozhovor s Pavlem Knollem a vyjádření Jany Dvořákové
před 47 dny
Roman Vašek
Už nějaký ten rok mám problém vyznat se v některých pracovních pozicích v Národním divadle. Občas dumám, proč se tahle…Odchod z Laterny magiky – Rozhovor s Pavlem Knollem a vyjádření Jany Dvořákové
Vít Dvořák
Hodně ubohý komentář...Odchod z Laterny magiky – Rozhovor s Pavlem Knollem a vyjádření Jany Dvořákové