Soubor Tantehorse, pod vedením Miřenky Čechové, připravil nový divadelní projekt zabývající se psychickou nemocí v kontextu umění jako diagnózy. Jedná se o site-specific projekt v prostorách Pragovky, kde v bývalé tovární hale projde divák zákoutími rozumu, ne-rozumu, podvědomí a nového řádu. Premiéra a následné dvě reprízy proběhnou od 2. do 4. října 2018.
Projekt !O! s pracovním názvem Family Therapy je divadlem události. Nachází se na pomezí performance, instalace a happeningu. Je to taneční architektura mezi skutečností a snem ohledávající téma šílenství a psychické nemoci z perspektivy umění jako diagnózy.
Miřenka Čechová si ke spolupráci přizvala uměleckou ředitelku divadla DRAK, Dominiku Špalkovou. Ale také čtyři výtvarnice a devět mladých performerů, s nimiž v rok a půl trvající divadelní laboratoři zkoumali schizofrenii, bipolární poruchu, Aspergrův syndrom, nyktofóbii, narcismus, obsesivně kompulzivní jednání a další psychické poruchy a nemoci.
„Primárním zdrojem byla kniha Michela Foucalta Dějiny šílenství. Vybrala jsem tento text, protože v sobě obsahuje nejen téma, které se ke mně permanentně vrací, a tvoří tak mizící a opět se zjevující červenou niť mého tvůrčího uvažování, v tomto případě otázku po tom, co je ,normální‘ a co ,ne‑normální‘, a z jaké pozice dochází k hodnotícím soudům a klasifikacím ,ne‑normality‘, ale také proto, že Foucaltův text obsahuje určité vymezující se postoje vůči zažitým stereotypům, které zásadně rezonují s mým přístupem k tvůrčí činnosti a životním postojům. Osobně se dlouhodobě zabývám tématem svobody a práva na jedinečnost, odchýlením od stereotypního řádu a systému, jenž potlačuje odlišnost, a v poslední době také tématem společenského tlaku na jedince uvnitř zrychlené doby nároků, a z toho pramenících psychických neuróz společnosti,“ říká k projektu Čechová.
Psychickou nemoc lze nahlížet jako reakci na tlak společnosti a na výkon orientované doby, kdy snahy uzavírat se před okolím do virtuálních světů a vlastní problémy odsouvat mimo sféru vědomí, generují psycho‑spirituální přetlak. Šílenství však lze nahlížet i z jiné stránky, jako paralelní svět, operující s odlišnými principy, prostor originality, intenzivní imaginace, ultimátní svobody.
Divadelní laboratoř Tantelab pod hlavičkou skupiny Tantehorse propojila mladé a začínající umělce s profesionály a experty z odlišných uměleckých žánrů, s cílem vzájemného tvůrčího dialogu. Workshopy a přípravné práce vedli například francouzský režisér Florent Bergal, režisérka Viktorie Čermáková, divadelní antropolog, pedagog a aktivista Roman Černík, americký komik Quentin Heggs, výtvarnice Helena Štouračová, herečka Simona Babčáková, mim Radim Vizváry a další. K projektu byli přizváni také psychologové a experti zabývající se tématem duševního zdraví, například klinický psycholog Jan Lorenc. Z nasbíraného materiálu vznikaly formou devised theatre příběhy jednotlivých charakterů, stejně jako výtvarné instalace.
Skupina Tantehorse se dlouhodobě zabývá autorskými inscenacemi na pomezí dokumentu, fyzického a tanečního divadla a performance. Její hlavní cíl je umělecké uchopení společensky angažovaných témat a překračování zavedených žánrů.
„Neočekáváme odpovědi, hledáme otázky a nové podněty k uvažování. Vysněným výsledkem je to, aby diváci pro skončení události zůstali a zapředli rozhovory s jednotlivými tvůrci, prohlédli si výtvarné instalace a prolistovali deníky performerů. Takto se podle mě uskutečňuje vzájemně obohacující dialog,“ dodává Miřenka Čechová.
Zdroj: Tantehorse
Tantehorse uvede novinku nazvanou !O!
zprávy
Diskuze
Přidat komentářDIÁŘ PŘEDSTAVENÍ
leden 2021
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
---|---|---|---|---|---|---|
28 | 29 | |||||
NEJČTENĚJŠÍ
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 5 dny
Milan Petrasek
Byl jsem svého času zaměstnán ve státní instituci ve které jsem mohl sledovat dlouholetý proces zeštíhlování sociálních…Odchod z Laterny magiky – Rozhovor s Pavlem Knollem a vyjádření Jany Dvořákové
před 7 dny
Roman Vašek
Už nějaký ten rok mám problém vyznat se v některých pracovních pozicích v Národním divadle. Občas dumám, proč se tahle…Odchod z Laterny magiky – Rozhovor s Pavlem Knollem a vyjádření Jany Dvořákové
před 11 dny
Kata Zagorski
Možno preto, že keď niekto ponúkne svoje hodnotenie a kritický názor, je tu potom za to od všelijakých dotknutých aj…Zabiják život – Široce rozevřená křídla nad radostí a smutkem
před 16 dny
Václav H.
Casto uvazuji proc jsou tyhle Ceske recenze psane spise jak obsah dila a nikoli jako recenze?!Porad nenachazim…
Zabiják život – Široce rozevřená křídla nad radostí a smutkem
před 20 dny
Ivana Kloubková
Milý pane Lukáši Slavický, děkuji za doplnění a držím palce vám i celému souboru! S pozdravem Ivana KloubkováVzpomínky staré paruky aneb Čím žije stáří
před 24 dny
Lukáš Slavický
Vstřícná a pozitivní recenze od paní Kloubkové mně velmi potěšila! Rád bych jen doplnil, že dále tančili Tereza…Vzpomínky staré paruky aneb Čím žije stáří
před 29 dny
Kerim
Pan Malcev byl umělec,který svoje řemeslo bravůrně ovládal. Na jeho balety jsem rád chodil.Viktor Malcev – Výrazná postava českého baletu z Tádžikistánu
před 62 dny
Marcela Martiníková-Krobová
Pane Bartoši,dvacet let jsem žila umělecký život s Jaroslavem Slavickým. Od rána do večera na baletním sále, večer…
Zlatá Praha – Smutný obraz českého tance
Zdeněk Prokeš
Úvodem bych chtěl moc poděkovat Monice Rebcové za připomenutí velké osobnosti světového tance a choreografie A. Aileyho…Alvin Ailey – „Snažím se oslavovat úspěchy člověka – krásu hudby, tvarů, formy, barvy, světla, textury.“