Soubor Tantehorse, pod vedením Miřenky Čechové, připravil nový divadelní projekt zabývající se psychickou nemocí v kontextu umění jako diagnózy. Jedná se o site-specific projekt v prostorách Pragovky, kde v bývalé tovární hale projde divák zákoutími rozumu, ne-rozumu, podvědomí a nového řádu. Premiéra a následné dvě reprízy proběhnou od 2. do 4. října 2018.
Projekt !O! s pracovním názvem Family Therapy je divadlem události. Nachází se na pomezí performance, instalace a happeningu. Je to taneční architektura mezi skutečností a snem ohledávající téma šílenství a psychické nemoci z perspektivy umění jako diagnózy.
Miřenka Čechová si ke spolupráci přizvala uměleckou ředitelku divadla DRAK, Dominiku Špalkovou. Ale také čtyři výtvarnice a devět mladých performerů, s nimiž v rok a půl trvající divadelní laboratoři zkoumali schizofrenii, bipolární poruchu, Aspergrův syndrom, nyktofóbii, narcismus, obsesivně kompulzivní jednání a další psychické poruchy a nemoci.
„Primárním zdrojem byla kniha Michela Foucalta Dějiny šílenství. Vybrala jsem tento text, protože v sobě obsahuje nejen téma, které se ke mně permanentně vrací, a tvoří tak mizící a opět se zjevující červenou niť mého tvůrčího uvažování, v tomto případě otázku po tom, co je ,normální‘ a co ,ne‑normální‘, a z jaké pozice dochází k hodnotícím soudům a klasifikacím ,ne‑normality‘, ale také proto, že Foucaltův text obsahuje určité vymezující se postoje vůči zažitým stereotypům, které zásadně rezonují s mým přístupem k tvůrčí činnosti a životním postojům. Osobně se dlouhodobě zabývám tématem svobody a práva na jedinečnost, odchýlením od stereotypního řádu a systému, jenž potlačuje odlišnost, a v poslední době také tématem společenského tlaku na jedince uvnitř zrychlené doby nároků, a z toho pramenících psychických neuróz společnosti,“ říká k projektu Čechová.
Psychickou nemoc lze nahlížet jako reakci na tlak společnosti a na výkon orientované doby, kdy snahy uzavírat se před okolím do virtuálních světů a vlastní problémy odsouvat mimo sféru vědomí, generují psycho‑spirituální přetlak. Šílenství však lze nahlížet i z jiné stránky, jako paralelní svět, operující s odlišnými principy, prostor originality, intenzivní imaginace, ultimátní svobody.
Divadelní laboratoř Tantelab pod hlavičkou skupiny Tantehorse propojila mladé a začínající umělce s profesionály a experty z odlišných uměleckých žánrů, s cílem vzájemného tvůrčího dialogu. Workshopy a přípravné práce vedli například francouzský režisér Florent Bergal, režisérka Viktorie Čermáková, divadelní antropolog, pedagog a aktivista Roman Černík, americký komik Quentin Heggs, výtvarnice Helena Štouračová, herečka Simona Babčáková, mim Radim Vizváry a další. K projektu byli přizváni také psychologové a experti zabývající se tématem duševního zdraví, například klinický psycholog Jan Lorenc. Z nasbíraného materiálu vznikaly formou devised theatre příběhy jednotlivých charakterů, stejně jako výtvarné instalace.
Skupina Tantehorse se dlouhodobě zabývá autorskými inscenacemi na pomezí dokumentu, fyzického a tanečního divadla a performance. Její hlavní cíl je umělecké uchopení společensky angažovaných témat a překračování zavedených žánrů.
„Neočekáváme odpovědi, hledáme otázky a nové podněty k uvažování. Vysněným výsledkem je to, aby diváci pro skončení události zůstali a zapředli rozhovory s jednotlivými tvůrci, prohlédli si výtvarné instalace a prolistovali deníky performerů. Takto se podle mě uskutečňuje vzájemně obohacující dialog,“ dodává Miřenka Čechová.
Zdroj: Tantehorse
Tantehorse uvede novinku nazvanou !O!
zprávy
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Zemřela Irina Andreeva
zprávy -
Soňa Ferienčíková o politizaci nezávislého umění: „Kdybych přestala tvořit, znamenalo by to ustoupit zlu.“
rozhovory -
Novou ředitelkou Taneční konzervatoře hl. m. Prahy je Pamela Morávková
zprávy -
Taneční konzervatoř hlavního města Prahy má nové pedagogy
zprávy -
Jižní Svéráz – Nový divadelní site-specific festival rozkrývá tajemné příběhy opuštěných míst
recenze
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 16 dny
Jan Klen
Ano, změna je dobrá, když se ví proč, co se očekává a co je možné a co je nadále jen ve vizích přacích. Asi je dobré to…Novou ředitelkou Taneční konzervatoře hl. m. Prahy je Pamela Morávková
před 20 dny
Josef Bartoš
Vážený pane Nagele, děkujeme za upřesnění, v textu jsme upravili.J. Bartoš
Kristýna Slezáková novou ředitelkou Taneční konzervatoře Brno: Dnešní absolventi potřebují k uplatnění kompletní výbavu
před 24 dny
Tomáš Nagel
V Ústí nad Labem nebyl nikdy Činoherní klub. Vždy jen Činoherní studio !Kristýna Slezáková novou ředitelkou Taneční konzervatoře Brno: Dnešní absolventi potřebují k uplatnění kompletní výbavu
před 24 dny
Barbora
Dobrý den, podle archivu ND tančila paní Morávková v divadle Absolventský koncert Hudební a taneční školy v roce…Novou ředitelkou Taneční konzervatoře hl. m. Prahy je Pamela Morávková
před 26 dny
Natálie
Dobrý den, rodné jméno je dle knihy Cesty k tanečnímu a baletnímu mistrovství Pamela Méhešová (rok ukončení studia1989).Novou ředitelkou Taneční konzervatoře hl. m. Prahy je Pamela Morávková
před 26 dny
petram
Pamela Morávková je jméno rodné, nebo vyvdané ? V archivu ND žádná Pamela Morávková není...Novou ředitelkou Taneční konzervatoře hl. m. Prahy je Pamela Morávková
mar
Až meditativní zážitek s minimalistickým výtvarným pojetím hry světla a stínu. Úžasné akrobatické výkony - první…Thin Skin – Křehkost kovových prutů