Registrace

Úspěchy českých baletních souborů v domácím kontextu

Uvedením inscenace Zkrocení zlé ženy (recenze zde) v podání plzeňského baletu se 15. září 2020 ve Stavovském divadle v Praze s téměř půlročním zpožděním (dubnový termín byl z důvody karantény zrušen) definitivně uzavřou dveře přehlídky současné taneční tvorby Balet 2019 pořádané Asociací tanečních umělců.

Zkrocení zlé ženy (Jarmila Hruškociová). Foto: Martina Root.
Zkrocení zlé ženy (Jarmila Hruškociová). Foto: Martina Root.
Inzerce

Lucie Dercsényiová k přehlídce současné taneční tvorby Balet 2019 říká:

Baletní soubory velkých i malých kamenných divadel prokázaly totiž nejen svou životaschopnost, ale především dramaturgickou barvitost. Produkce českých umělců se zřetelněji prosadily v komornějších tělesech, ta větší přitáhla výraznější pozornost zahraničních tvůrců. Bylo zkrátka z čeho vybírat.

Současná tvorba se stala nedílnou součástí repertoáru stálých souborů – a nešlo pouze o představení s fokusem na contemporary dance. V souborech se profilovali jak tvůrci inklinující více k tanečnímu divadlu, neoklasice, tak ti, kdož se s erudicí odvážili pracovat s klasickými baletními díly jako v případě olomouckého souboru.

Pluralita názorů (ovlivněných zkušenostmi a vkusem) na hodnocení může vyvolat nekonečné polemiky, ale rozhodovat o laureátech v osmadvaceti baletech nebylo opravdu snadné, aby finanční obolus vázaný na ceny se nerozdrobil na zanedbatelné částky.

Ať už se odborná či laická stanoviska na režijní a inscenační kvality přihlášených opusů mohou rozcházet, bohatá plejáda devátého ročníku přehlídky mně dala jistotu, že kamenná divadla disponují mladými a talentovanými umělci oddanými Terpsichoré  a český taneční rybník výrazně rozvířila zahraniční konkurence.

Proto je nyní v souborech stálých scén méně našinců a více cizinců. Ale nežehrejme na to. Je to světa běh a čeští tanečníci a choreografové zůstávají důležitou a nepřehlédnutelnou součástí domácího uměleckého dění. Na jevištích Češi excelují v dílech zahraničních autorů a Francouzi, Italové, Španělé či Japonci se zase vyjímají v baletech české provenience.  Není pochyb, že i v tomto ohledu baletní ansámbly kamenných divadel otevřely dveře současnosti, kterou intenzivně nasávají. Držme jim palce v nastávající sezoně a zachovejme jim diváckou přízeň, aby přestály i v těchto nelehkých časech…

Výsledky Inscenační přehlídky Balet 2019:

Pětičlenná porota ve složení Kateřina Dedková, Lucie Dercsényiová, Lucie Hayashi, Zdeněk Prokeš a Roman Vašek rozhodla v souladu se Statutem hlasováním o udělení cen a prémií takto:

 

Hlavní cena: 

- diplom s věcnou Cenou firmy Grishko v hodnotě 25 000 Kč a prémií 10 000 Kč

Inscenaci Divadla J. K. Tyla v Plzni Zkrocení zlé ženy

(hudba Jan Kučera, choreografie a režie Alena Pešková)

 

cenu Za nejlepší choreografii - diplom s prémií 10 000 Kč Petru Zuskovi

za dílo Kytice Pražského komorního baletu

 

cenu Za nejlepší sólistický výkon - diplom s prémií 10 000 Kč

Ivoně Jeličové za interpretaci role Kateřiny Kabanové v tanečním dramatu Bouře Divadla F. X. Šaldy v Liberci (režie a choreografie Alena Pešková)


cenu Za nejlepší sólistický výkon - diplom s prémií 10 000 Kč

Gaëtanu Piresovi za interpretaci role Petruccia ve Zkrocení zlé ženy Divadla J. K. Tyla v Plzni (choreografie a režie Alena Pešková)


cenu Za nejlepší sólistický výkon - diplom s prémií 10 000 Kč

Barboře Šulcové za interpretaci sóla v baletu O Balcão de Amor Národního divadla moravskoslezského v Ostravě (choreografie Itzik Galili)


cenu Za nejlepší sólistický výkon - diplom s prémií 10 000 Kč

Ondřeji Vinklátovi za interpretaci role Josefa K. v tanečním dramatu Proces Národního divadla Praha (choreografie a režie Mauro Bigonzetti)


cenu Za nejlepší kolektivní výkon

- diplom s věcnou Cenou firmy Grishko v hodnotě 10 000 Kč

Baletu Národního divadla moravskoslezského za výkon v inscenaci Rossiniho karty (choreografie Mauro Bigonzetti)

s přihlédnutím k výkonům v dalších dílech současného ostravského repertoáru


Dále se porota rozhodla udělit Čestná uznání:


za původní hudbu k baletu

Ondřeji Brouskovi (Kytice, Pražský komorní balet)

Janu Kučerovi (Zkrocení zlé ženy, Divadlo J. K. Tyla v Plzni)


za výtvarné řešení

Janu Duškovi

         za scénu k inscenaci Kytice (Pražský komorní balet) s přihlédnutím

         k návrhům scény k inscenaci Klíče odnikud (JD České Budějovice)


Janu Hladíkovi a Františku Pecháčkovi

          za projekce a mapping v inscenaci Cube v Laterně magice


Pavlu Knollovi

         za kostýmy k inscenaci Klíče odnikud (JD České Budějovice) s přihlédnutím   

         k návrhům kostýmů k inscenaci Inscenační porada (JD České Budějovice)

 

Zdroj: Přehlídka současné taneční tvorby Balet 2019

Diskuze

Vyplněním e-mailu se přihlásíte k odběru automatických notifikací, které vás upozorní na nový příspěvek v této diskuzi.

Odesláním příspěvku souhlasíte s pravidly pro diskutující

Buďte první, kdo zahájí diskuzi pod tímto článkem!
Přidat komentář