Registrace

Zemřel Milan Sládek, průkopník slovenské pantomimy

Ve středu 4. prosince zemřel průkopník slovenské pantomimy, významný slovenský mim, herec, režisér, choreograf, výtvarník a pedagog Milan Sládek. Bylo mu 86 let.

Milan Sládek v televizním vystoupení v prostorách německého kancléřství v Bonnu v době emigrace 16. března 1977. Foto Ulrich Wienke
Milan Sládek v televizním vystoupení v prostorách německého kancléřství v Bonnu v době emigrace 16. března 1977. Foto Ulrich Wienke
Inzerce

Milan Sládek se narodil 23. února 1938 ve Střeženicích. Divadlu se věnoval už v období studia řezbářství na Střední uměleckoprůmyslové škole v Bratislavě, a to pod vedením významného pedagoga Miroslava Fikariho. Se svými prvními pantomimickými čísly vystupoval v rámci studentského divadla Univerzity Komenského v Bratislavě. Herectví později i studoval, a to na VŠMU v Bratislavě a ve studiu E. F. Buriana v Praze. Tam také našel uměleckou podporu pro své snahy o moderní pantomimu – časově souběžně se začátky Pantomimy Na zábradlí Ladislava Fialky. Získal si brzy spolupracovníky a přátele, mezi něž patřil na prvním místě žák Laurette Hrdinové, tanečník a mim Eduard Žlábek. Pod ochrannými křídly choreografky spolu Niny Jirsíkové založili pantomimický soubor a uvedli první dvě inscenace –Bouli (1960) s námětem ze současného života a jako první u nás Hadráře na libreto Jeana Gasparda Deburaua (1961). V inscenaci Boule poprvé vystupovala postava Kefky, která Sládkovi otevřela dveře do Evropy.

Vedle pantomimy a herectví se věnoval také malbě, scénografii a kostýmnictví, vedle Žlábka pracoval také jaké asistent režie. Dobová pražská kritika nejvíce oceňovala jeho mimický talent, málo si ale všímala osobitosti konceptu mimického umění obou protagonistů, neboť se příklonem k fyzickému herectví vymykal z tehdy určující představy Fialkovy imaginární pantomimy. Oba tak v roce 1961 přešli s částí jejich skupiny do Bratislavy, kde se po různých peripetiích přičlenili k souboru Malé scény Slovenského národného divadla.

V roce 1965 získali pro tehdejší Československo Grand Prix na mezinárodním festivalu v Nancy a na světovém fóru se prosadili i v dalších podnicích, jako bylo Divadlo národů v Paříži ad. Roku 1968 se Sládek stal ředitelem nově založeného Divadelního studia v Bratislavě, které zastřešovalo tři soubory – dramatický, kabaretní a pantomimický. Po vpádu vojsk Varšavské smlouvy do Československa se rozhodl společně s Eduardem Žlábkem emigrovat, a to do Kolína nad Rýnem. Tam v roce 1974 otevřeli soukromé divadlo pantomimy Theater Kefka. O dva roky později se zde konal první ročník Sládkem iniciovaného mezinárodního festivalu Gaukler. V Německu nastudovali kolem dvaceti inscenací a do svého prostoru zvali české umělce – včetně Ladislava Fialky nebo Boleslava Polívky – k pohostinským vystoupením.

V roce 1987 Sládek soubor rozpustil a začal se věnovat výchově mladých mimů na Folkwangově univerzitě v Essenu. O rok později zemřel Eduard Žlábek. Sládek dále tvořil především sólově a se svými produkcemi jezdil po celém světě. Zvláště si zamiloval divadelní kulturu Japonska.

V roce 1989 se jako jeden z prvních československých, v zahraničí žijících umělců veřejně připojil k sametové revoluci, poté se rozhodl vrátit na Slovensko. Založil Mezinárodní institut pohybového divadla pod názvem Divadlo Aréna. Měl v úmyslu využít své umělecké a pedagogické zkušenosti a přispět tak k rozvoji slovenské pantomimy. Oživil některé z nejvýznamnějších inscenací z období svého působení v zahraničí, zejména Apocalyptica (1992) a The Gift (1993). Připravil ale i nová díla, pantomimický muzikál Grand Pierot (1997), pantomimickou adaptaci Jarryho hry Ubu, pantomimickou fantazii inspirovanou přelomem tisíciletí Labyrint MM – Konec a počátek (2000) nebo vlastní adaptaci Carmen (2000) a Opera za tři haléře (2001).

Významné byly i jeho přesahy k opernímu divadlu. Ve Slovenském národním divadle nastudoval Mozartovu Figarovu svatbu (1991) a Monteverdiho Korunovaci Poppey (1993) ve výrazném uměleckém pojetí. Po návratu do Německa (2002) pokračoval kromě vlastní herecké (pantomimické) činnosti v realizaci různých mezinárodních projektů: Opera za tři haléře (Tokio, 2005), Pantalon a Columbina (Mozartův festival ve Vídni, 2006), Kouzelná noc (Siena, 2008), Antigona (UNESCO, 2016) a další.

Další důležitou linií ve Sládkově tvorbě byla výtvarná úprava. Byl autorem mnoha kostýmních a scénických návrhů, ale i loutek a masek.

Milan Sládek je držitelem mnoha ocenění, mimo jiné Řádu Ľudovíta Štúra III. za celoživotní přínos v oblasti pantomimy, pedagogické činnosti a dlouhodobé reprezentace Slovenské republiky v zahraničí (2000) a Ceny Jozefa Kronera za celoživotní dílo (2002). Za své celoživotní dílo a za významný přínos k rozvoji školy získal v roce 2019 na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě titul doctor honoris causa. V roce 2020 měl premiéru dokumentární film režiséra Martina Šulíka Milan Sládek zachycující tvorbu a životní cestu tohoto světově proslulého umělce.

Zdroj: divadlo.cz, divadelninoviny.cz, theatre.sk

Diskuze

Vyplněním e-mailu se přihlásíte k odběru automatických notifikací, které vás upozorní na nový příspěvek v této diskuzi.

Odesláním příspěvku souhlasíte s pravidly pro diskutující

Buďte první, kdo zahájí diskuzi pod tímto článkem!
Přidat komentář

Související texty

Zajímá vás celý článek?

Obsah Tanečních aktualit vzniká díky týmu odborníků, kteří investují svůj čas, energii a vášeň, aby vám přinesli ten nejkvalitnější vhled do světa tance. Podpořte naši redakci – každý příspěvek má smysl.

Přispět na obsah

Pokračovat ve čtení zdarma.