Beach Boy(s) premiérově rozparádil(i) publikum Letní Letné

Na jednoduchou scénu z bílého baletizolu představujícího zlatavou pláž vjíždí starý červený mini cooper naložený zavazadly. Vyskáče z něj několik mužů (Petr Horníček, Lukáš Macháček, Matyáš Ramba, Vítězslav Ramba, Jindřich Panský) ve stejných flanelových košilích jako vystřižených z plakátu americké skupiny The Beach Boys a s úsměvem se derou z auta, aby se přesvědčili o povětrnostních podmínkách pro kitesurfing. K jejich zklamání však vytoužený vítr nepřichází a doslova je jim tím sebrán vítr z plachet. Původní plány jsou rázem zkaženy, nezbývá než vyčkávat na zlepšení situace. Jak si ale zkrátit pomalu plynoucí čas? Nová inscenace Beach Boy(s) skupiny Losers Cirque Company čerpá námět z atraktivního prostředí kalifornského retra a nejednoho prázdninového klišé. Pomyslného režisérského kormidla se ujal Jiří Havelka a dětskou snovost předchozího projektu Wall(s) & Handbags nahradil rozpustilou satirou a klauniádou. Nechybí tak hra s létajícím talířem, obligátní mazání opalovacím krémem a především narcistické frajírkovství, které je nejvýraznější komickou linií prostupující celým příběhem. Atmosféru bezstarostného prázdninového léta pak dotváří také realistické kostýmy Lucie Červíkové a energická surfrocková hudba Igora Ochepovského. Na inscenaci je unikátní hlavně schopnost všech performerů podmanit si od prvního okamžiku publikum. Každý z účinkujících má přirozený talent pro komickou improvizaci i jednoduchými mimickými gesty a dokáže reagovat na bezprostřední podněty, jakým se například při premiérovém uvedení stalo neobratné zahození létajícího talíře za tribuny cirkusového šapitó jedním z diváků. Nepřetržitá komunikace s hledištěm stupňuje zábavnost i zážitek z celé inscenace a zároveň důvtipně podtrhuje všudypřítomné téma narcismu. Nadšené publikum pak ani nepostřehne, že opravdu obtížných akrobatických figur je v představení poměrně málo a zastupují je více komické, občas i lechtivě laděné skeče. V druhé polovině se totiž pozornost kitesurfařů přesouvá k epizodní roli pohledné slečny (Kristýna Pálešová), u které přece jen tak úplně neznáme její pravý důvod příchodu na pláž. Kolotoč s předváděním pak může začít nanovo. Podobně jako byly v minulé inscenaci Wall(s) & Handbags dominantní rekvizitou dřevěné lavice, tentokrát se jí stává kiteboard, jenž kromě své původní funkce hravě poslouží také jako štít, schody nebo zbraň při ironicky klišovité zpomalené scéně napínavého souboje s dramatickou hudbou. Současně je na scéně upravené dřevěné surfařské prkno, které je jednoduchou souhrou unášeno na zlomené mořské vlně nebo platformou pro gymnastické skoky či silovou akrobacii, která patří k nejpůsobivějším z celé inscenace. Ostatně se jedná o hlavní devízu celého souboru. Využívány jsou také rychlé filmové střihy mezi energickými a meditativně laděnými pasážemi, jejichž choreografii vytvořila Linda Rančáková. Performeři ladně vplují do závěrečného obrazu se šťastným koncem a je jen škoda, že spuštěná lana z provaziště mylně vyvolají větší, ale, bohužel, nenaplněná očekávání z gradujícího velkého finále. Přesto ale Beach Boy(s) zaujmou především svým citem pro vtip a nadsázku, ale také elánem a energií, kterou do více než šedesátiminutové inscenace vkládají. Právě přes humorné uchopení prázdninových zážitků evokující vlastní vzpomínky každého z nás, ale i současně velice aktuálního tématu sebestřednosti, dokážou snadno svou komorní inscenací vyvážit opulentní výpravy letošních zahraničních souborů.   Psáno z premiéry 19. srpna 2016, festival Letní Letná.   Beach Boy(s)
Námět: Jiří Havelka a Petr Horníček
Režie: Jiří Havelka
Dramaturgická spolupráce: Zdeněk Janáček