Biograf aneb Hold éře němých filmů

Nejnovější premiéra oblíbeného souboru Cirk La Putyka přinesla divákům, minimálně těm „nepřipraveným“, nejedno překvapení. Kdo se ale rozhodl na hru hlavního (a v podstatě jediného) aktéra přistoupit, neodcházel z holešovických Jatek78 zklamán. Žánr nového cirkusu, který je pro Cirk La Putyka signifikantní, v sobě skrývá mnohé, soubor se však po většinu doby své existence profiloval výraznými a náročnými akrobatickými prvky, tanečností, dojemnými příběhy, a leckdy až opulentní a divokou výpravou.

Jiří Kohout

Jiří Kohout

Z toho v Biografu zůstal pouze dojemný příběh – avšak současně přinesl mnoho nového. One-man show Jiřího Kohouta se nesla v duchu vzpomínek na zašlou slávu biografů i osamělost jejich pracovníků. Kohoutovo lehce exaltované herectví působí na ty, pro něž je představení určeno, na děti. Zároveň je však, stejně jako celá inscenace, velice vkusné. Všechny Kohoutem ztvárněné postavy pracovníků omšelého kina připomínají osamělé klauny. Nejsou jen průvodci dějovými, ale i reálnými – u vstupu odtrhává uvaděč vstupenky, vítá diváky, poté se proměňuje v prodavače popcornu, který hází pytlíčky s popcornem těm dětem, které se o ně přihlásí. Hlavní průvodcovskou postavou je melancholický promítač rozpomínající se na své dávné a věrné přátele, kteří se jistě zúčastní dnešní akce Slavnost – a diváci se budou divit, o jak slavné osoby se jedná. Než přijdou, jako marioneta se probouzí klavírista Jan Čtvrtník, který doposud dřímal opřen o klávesy piana. Doprovázeje Kohouta, spouští se promítání a přicházejí přátelé – hvězdy nejslavnějších filmů stříbrného plátna.

Jiří Kohout

Všechny postavy byly hrané Kohoutem, živý herec se dostává do interakcí s postavami na plátně. Promítaný hrdina Oklahoma Kid prostřelí kartu v ruce živého promítače, který poté s baterkou v ruce hledá na plátně, kde se v pyramidě skrývá mumie. Neviditelný muž Jack se svléká a zpoza plátna hází své oblečení na Kohouta, který se poté snaží skrýt zloděje Charlieho Chaplina před Charlie Chaplinem-policistou. King Kong tu funguje jako rozhledna i schopný hráč basketbalu. Do pásma, ve kterém se představují jednotlivé filmové postavy, občas vstoupí profesor Frankenstein s různými vynálezy, včetně mezititulků. Postava doktora Frankensteina se postará i o hlavní dějovou smyčku, kdy se jeho monstrum vymkne kontrole a začne ohrožovat nejen svého stvořitele, ale také ostatní postavy a promítače. Vynálezem dveří, kterými se vstupuje do plátna, se propojuje promítané s reálným – zatímco živý promítač se za dveře utíká skrýt, monstrum či mumie z nich vycházejí. Humorné situace se v rychlém sledu střídají až po závěrečnou společnou fotografii. Režisér Marek Zákostelecký dodržoval některé principy, které byly pro počátky kinematografie typické – živý doprovod klavíristy, zvyšování napětí ve filmu rozsvěcením světel v sále, grotesknost postav i funkční jednoduchost. Biograf je nepřeplácaným, zábavným a laskavým holdem éře němých filmů. Psáno z premiéry 9. ledna 2016, Jatka78.

Biograf

Autoři: Marek Zákostelecký, Jiří Kohout a František Karel Tománek
Režie a výprava: Marek Zákostelecký