Bohemia Baletu současný tanec sluší

Bohemia Baletu současný tanec sluší

Bohemia Baletu současný tanec sluší

Bohemia Balet, soubor absolventů a studentů Taneční konzervatoře hl. m. Prahy, se 16. dubna 2014 představil v divadle Ponec v komponovaném večeru, v němž měli jeho členové příležitost se ukázat v poloze, ve které je publikum příliš nezná. Bohemia Balet má v repertoáru mnoho choreografií klasického, neoklasického i moderního ražení, většinou jde však o kusy prověřené časem, jako je tomu i v případě nového nastudování choreografie Ivanky Kubicové s názvem Sonatina Drammatica. K ní přibyly dva autorské projekty Jarka Cemerka a Milana Odstrčila, v nichž byli mladí tanečníci víc než kdy dřív konfrontováni se současným tancem. Sonatina Drammatica se na repertoáru souboru objevila v rámci oslav Roku české hudby. Jedná se o kompozici pro housle a klavír z pera skladatele Alexeje Frieda (1922–2011), která se opírá o moderní melodiku janáčkovského typu. Její dynamika vytváří nesporně dramatické plochy, které přímo vybízejí k tanečnímu ztvárnění. Ivanka Kubicová choreografii vytvořila na sklonku osmdesátých let, premiéru měla v roce 1990 na Nové scéně Národního divadla a jednu z postav tohoto tria tančila tehdejší baletní hvězda Taťána Juřicová, které je obnovené nastudování také věnováno. Sonatina Drammatica se zabývá tématem starým jako lidstvo samo, vztahem jednoho muže a dvou žen. Charakter postav vychází z jejich interakcí na jevišti, osobitost tkví v pohybovém slovníku i ve výrazu. Mužská postava je beze jména, je to pouze On (Vojtěch Rak), který utíká od jedné ženy k druhé, ale stále jej něco pudí k návratu do náručí té první. Marie (Lýdie Švojgerová) je ženou podléhající kouzlu muže a zase se z něj vymaňující. Uniká jeho nadbíhání, aby se chvílemi naopak vrhla do jeho náruče, zatímco Marta (Martina Vlachová) bojuje o místo po jeho boku, které jí po právu náleží. Marie je vykreslena jako elegantní žena, ideálně ztvárněna štíhlou Lýdií Švojgerovou v kalhotovém kostýmu. Dlouhé linie končetin, lomené paže, klidná chůze, to jsou střípky, z nichž se skládá obraz té, která je magnetem. Její sokyně je na pohled vláčnější, její pohyby jsou oblejší, majetnicky obtáčí své paže kolem nevěrného muže a nekompromisně si znovu vynucuje jeho pozornost. Choreografie je živým obrazem vztahu, ale je nutno připustit, že zub času již vykonal své. Slovníkem, který odkazuje k Martě Grahamové, se postupně inspirovala celá řada choreografů, takže dnes už některé dramatické pohledy a postoje na jevišti vyšly z módy. Jarek Cemerek připravil s devíti členy Bohemia Baletu abstraktní dílo s poetickým názvem Slova z jantaru. Dynamickou hudbu Ólafura Arnaldse rozpohybovali v převážně skupinové choreografii, ve které opravdu není místa pro oddech. Chvílemi se vydělovala dvojice, jejich tanec nebyl odlišného charakteru od ostatních, byli vždy spíš krátkým předznamenáním společného výstupu. Mladí tanečníci zaplnili jeviště svou energií, kterou vkládali do pohybů vířících prostorem i pádů. Prokázali pohotovost v uchopení pohybového materiálu, schopnost práce s energií a využitím impulzů, které dává vlastní tělo i zem, jež se stává v současném tanci partnerem tanečníka. A především bylo z jejich tance cítit nadšení z pohybu, v jehož proudu se ocitli. Divák tak nepostrádal ani dějovost, ani symboliku, choreografie byla přiměřené délky a splnila svůj účel, když tanečníky dokonale rozpohybovala. Před přestávkou se na jevišti ještě objevila miniatura Štěpána Pechara First Snow, kterou zatančili studenti TKP Anna Knollová a Jakub Rašek. Nedá se hovořit ani o uceleném duetu, dílko vyvolalo spíš dojem úvodu k choreografii, která se neuskutečnila. Rozhodně by ale stálo za rozpracování, protože Štěpán si dovede vyhrát s gesty i partnerskou prací a má fantazii. Posledním kusem večera bylo Inside z dílny Milana Odstrčila, donedávna člena souboru Laterny magiky, který získal velké zkušenosti ve spolupráci se souborem 420PEOPLE. Věnuje se i pedagogické práci, která v oblasti současného tance s choreografickou tvorbou úzce souvisí. Inside je pohledem do duše dítěte, které touží po vymanění ze svého světa vstupu do světa dospělých. Celou choreografii uvádí civilní vstup děvčátka s koloběžkou, které odchází do zadního rohu cvičit na klavír a na jevišti se postupně zhmotňují jeho myšlenky či představy. Jsou ztvárněny postavami sedmi tanečníků oděných v černém civilním oblečení, jen oživeném kousky tylu. Jejich pohyb vychází z rytmu a jednoduchých fragmentovaných pohybů dětských her, které se ale nerozvíjejí v kolektivní zábavu, spíš se každý z nich snaží o vlastní interpretaci, vlastní vývoj. Jde o méně dynamický tanec než v předchozích částech večera, větší důraz je kladen na vnitřní usebrání, soustředění na detail. Energie je zadržovaná a spíše tušená, než aby jí interpreti zaplnili prostor. Choreografie, která vznikla jako kolektivní práce Milana Odstrčila a tanečníků, je ve své podstatě málo dětská, neveselá a neukazuje mladou mysl v příliš optimistickém světle. Snad symbolizuje fázi přerodu z jednoho období do druhého, jak ji kdysi popsal Jiří Wolker: „Chlapecké srdce mi zemřelo a sám v rakvi je vynáším. Jedno srdce jsem pohřbil a druhé ještě nemám.“ Minimalistická hudba Jiřího Lejčka a Miroslava Hájka, stejně jako černobílá projekce na průsvitných závěsech v pravé zadní části jeviště se snoubí v čistotě a účelnosti. Inside je zvláštní sonda, která klade na tanečníky opět specifické nároky a stala se důstojnou tečkou různorodého večera. Členové Bohemia Baletu v něm potvrdili svou všestrannost a snad se jim trochu podařilo nabourat klišé o konzervatoristech, kteří necítí současný tanec. Oni jej cítí velmi dobře, potřebují ale příležitost se s ním setkat. Sonatina Drammatica
Hudba: Alexej Fried
Choreografie: Ivanka Kubicová
Kostýmní spolupráce: Josef Jelínek