Broken Wings aneb Barevný život Fridy Kahlo

English National Ballet ve středu 22. dubna uveřejnil na 48 hodin na portálu Youtube záznam představení Broken Wings, původně uvedeného jako součást triptychu She said v roce 2016. Choreografkou tohoto kusu je Annabelle Lopez Ochoa.

Broken Wings (English National Ballet). Foto: Laurent Liotardo.

Dílo Broken Wings neboli „zlomená křídla“ popisuje a představuje život známé mexické malířky Fridy Kahlo, která žila mezi lety 1907 a 1954. Choreografka dílo nezatěžkává dlouhým a podrobným vyprávěním životopisných údajů, ukazuje pouze nejzásadnější momenty života umělkyně, ty, které její život a zejména tvorbu formovaly nejvíce. Celým příběhem se line zobrazení bolesti a křehkosti Kahlo, která v mládí prožila tragickou nehodu autobusu, ze které si odnesla četná vážná zranění a nikdy se úplně nezotavila. Annabelle Ochoa tuto nemohoucnost zobrazuje častým třesem nohou, podlamováním kolen a nejistým krokem.

Důležitým momentem života Kahlo je setkání s jejím osudovým mužem, mexickým malířem Diegem Riverou. Krásné chvíle jejich vztahu zachycuje poutavý duet, od prvotního seznámení po sňatek zobrazuje roky oddanosti a přátelství, také však nevěru, zradu a zlost. Nakonec je to Rivera, kdo Kahlo doprovází až ke smrti, v jejích pouhých sedmačtyřiceti letech. Obsazení těchto dvou hlavních postav bylo výborné. Fridu Kahlo přesvědčivě ztvárnila umělecká ředitelka souboru Tamara Rojo, jež svou drobnou postavou ztělesňovala křehkost, ženskost, naivitu, plachost i nečekanou sílu. Jejím opakem byl vysoký a mohutný Irek Mukhamedov v roli Diega Rivery. Tanečník, jenž letos oslavil šedesát let, vdechl Riverovi ducha bohéma, člověka poučeného životem, bez výčitek se oddávajícího svým vášním.

Broken Wings (Tamara Rojo). Foto: David Morgan.

Barevnost Fridy Kahlo

Scénografie baletu je jednoduchá. Ústřední kulisou je velká „krabice“, která místy připomíná rám obrazu nebo skříň. Často mění svůj vzhled a přizpůsobuje se dění na scéně. Jednou zobrazuje zrcadlo, podruhé obsahuje nejrůznější nápisy, jindy vidíme její stěny potřísněné krví.

V kontrastu k jednoduchosti scény ožívají pestrobarevné obrazy Kahlo věnující se hojně tvorbě autoportrétů. Ty zde zobrazuje skupina mužských tanečníků, oděných v pestrobarevných sukních s nabarveným tělem a četnými doplňky ve vlasech. Každý přibližuje jednu z tváří umělkyně. Opakem optimistických, živých autoportrétů jsou čtyři černí kostlivci, kteří doprovázejí hlavní hrdinku v průběhu celého děje. Vedou ji životem, jsou jí stále po boku, jako skličující a tísnivé myšlenky, které ji nenechají spát. Myšlenky na vlastní slabost, na tělo, které selhává.

Broken Wings je jednoaktový balet, ve kterém značnou měrou upoutá přemíra barev a postav. Někdy bohužel až na úkor příběhu, smyslu a dramatičnosti díla. Postavy často přicházejí a odcházejí, ale význam jejich pobytu na scéně zůstává zahalen tajemstvím. Možná choreografka odkazuje k chaosu v mysli umělkyně, k víru myšlenek, k životnímu zmatku. Možná chce pouze ukázat na pestrost malířčiny tvorby… A ta je bezesporu výjimečná. Díky skvělému obsazení a pohnutému námětu dílo nakonec okouzlí diváka, který zapomene na hledání konkrétních myšlenek a nechá se unášet vírem barev.

Psáno ze záznamu představení na serveru Youtube, kanál English National Ballet, dostupném 22.–24. dubna 2020.

Broken Wings
Choreografie: Annabelle Lopez Ochoa