City Horses – V poklusu Prahou se stádem hrdých žen

V rámci druhé poloviny červnového programu Tance Praha byl uveden další ze site-specific projektů, kterým festival výrazným způsobem oživil ulice hlavního města. Dílo švédských umělkyň – Anny Källblad a Heleny Byström – s názvem City Horses nabídlo během dvou podvečerů netradiční pohled na přítomnost žen ve veřejném prostoru.

City Horses. Foto: Vojtěch Brtnický.

City Horses. Foto: Vojtěch Brtnický.

Choreografka Anna Källblad spolu s výtvarnou umělkyní Helenou Byström se ve svých projektech zaměřují nejen na práci pro jeviště, ale i na instalace a díla v galeriích a ve veřejném prostoru. Letošní festival Tanec Praha nabídl jejich taneční performanci zasazenou do prostředí města, která měla premiéru v roce 2017 v Dansens Hus ve Stockholmu. Jejímu uvedení předcházel v březnu tohoto roku open call pro profesionální taneční umělkyně, které se dle výzvy „nebojí cválat veřejným prostorem“. Bylo vybráno dvacet performerek nejrůznějšího profesního backgroundu i národnosti, působících v současné době v Praze, které s autorkami pracovaly během června před samotným uvedením projektu.

Pokud se procházíme po historickém centru měst a zaměříme svoji pozornost na monumenty z dob minulých, nelze si nevšimnout jejich převládajícího maskulinního charakteru. Kolik soch s mužskými králi či válečníky, sedících majestátně na koních, zdobí naše i cizí hlavní města? Autorky City Horses kladou otázku, která se jasně nabízí – kam se poděly ženy? Niterná potřeba dua Källblad–Byström ztvárnit i ženské tělo ve veřejném prostoru dala vzniknout konceptu performance, která se v poklusu přesouvá městem a nutí diváky nejen k zamyšlení nad reprezentací žen v prostředí města, ale i k vlastnímu pohybu za performancí. Celá skupina tanečnic se totiž během dvou hodin pohybuje po městě a nabízí tím i jakousi procházku centrem metropole, zaplavujíc ho ženskou energií.

City Horses. Foto: Vojtěch Brtnický.

Začátek performance se odehrál příznačně na vrchu Vítkov, který je domovem jedné z největších jezdeckých soch na světě, pomníku Jana Žižky. Rozsáhlý prostor, na nějž shlíží hřebec se svým jezdcem, zaplnilo dvacet performerek oděných v tričkách a kalhotách v odstínech hnědé, bílé či černé. Pohazovaly rozpuštěnými kšticemi dlouhých vlasů a od počátku, kdy na ně kolemjdoucí zaměřili pozornost, evokovaly stádo koní. Volně se procházely prostorem, vyklusávaly spolu ve dvojici či menší skupince nebo jen odpočívaly se zaklesnutými hlavami blízko sebe. Pohybová stylizace byla precizně zpracována a vyžadovala od performerek obdivuhodné soustředění, jelikož každá z nich měla svou individuální akci, zasazenou do prostoru, zároveň však stále udržovala interakci v rámci celého dvacetihlavého stáda. Diváci, kteří na tuto performanci dorazili cíleně, věděli, že mají stádo následovat, jelikož je mělo provést skrz několikakilometrovou trasu centrem Prahy, vrcholící na Václavském náměstí, domově dalšího monumentu mužského jezdce. A skutečně, po určité době se skupina začala klusem přesouvat z Vítkova dolů směrem k divadlu Ponec a poté kolem železniční trati směrem k Rajské zahradě a dál. Chvilkově se ovšem zastavovala na různých místech, a tak diváci nemuseli vyloženě cválat spolu s performerkami, ale spíše se nechat vést, sledovat interakce a celkově vnímat přítomnost ženských těl na této stylizované procházce. Performance ovšem i překvapovala náhodné chodce a vtahovala je do dění, třeba když přes rušnou silnici najednou přeběhla početná skupina odfrkávajících tanečnic.

Na intenzitě zážitku se podepsalo i počasí, jelikož oba dny uvedení bylo v Praze pětatřicet stupňů ve stínu. Všechny tanečnice v neskutečném parnu na slunci vyklusávaly, cválaly a jejich vypětí dodávalo zvláštní jiskru divokosti do jejich pohledů, které vrhaly na přihlížející, zejména když se některá z nich dostala do jejich těsné blízkosti.

City Horses se netají svým feministickým postojem a potřebou podnítit diváky k zamyšlení o tom, komu vlastně patří veřejný prostor, jaká těla jsou v něm ztvárňována a kdo se na ně dívá. Ženy v tomto směru jistě mají co dohánět a tato procházka, stejně jako kolektivní výkon celého mezinárodního „stáda“ tanečnic, se zařadila k festivalovým zážitkům, který má potenciál v divákovi ještě dlouho rezonovat.

Psáno ze site-specific performance na různých místech Prahy 18. června 2022.

CITY HORSES
Tvůrci: Byström Källblad (choreografka Anna Källblad, výtvarná umělkyně Helena Byström)
Performeři: Jitka Čechová, Tereza Holubová, Natalie Tun, Lenka Gregarová, Sumin Sung, Emily Jane Steele, Michaela Dašková, Martina Hajdyla Lacová, Natálie Podešvová, Jana Maroušková, Da Costa Cécile, Talia Marie Preis, Natálie Vacková, Yana Reutova, Liudmyla Ponomarchuk, Olena Korotkova, Anastasiia Pavlovska, Alessia Obinu, Mar Izquierdo López, Katia Coser Galtés
Premiéra: 2017, Dansens Hus, Stockholm

Anna KällbladCity HorsesHelena Byström