Registrace

Cyrano z Bergeracu v poněkud fádní režii

Liberecký baletní soubor přichází v této sezóně s dalším známým divadelním titulem. Po úspěšné podzimní premiéře Zkrocení zlé ženy podle Williama Shakespeara na hudbu Dmitrije Šostakoviče i Sergeje Rachmaninova v choreografii a režii Mariky Mikanové jde tentokrát o světoznámý romantický příběh Cyrano de Bergerac o nenaplněné lásce od francouzského dramatika pozdního romantismu Edmonda Rostanda. 

Cyrano de Bergerac. Foto: Daniel Dančevský.
Cyrano de Bergerac. Foto: Daniel Dančevský.
Inzerce

Je jasné, že silný dramatický příběh vždy přitahuje choreografy i tanečníky k tanečnímu vyjádření a převyprávění. Tentokrát byl přizván Filip Veverka, který s libereckým souborem již spolupracoval jako baletní repetitor. Veverka má za sebou poměrně bohatou kariéru jako sólista v Národním divadle v Praze a dále angažmá v USA, v Německu a Švédsku, včetně několika významných ocenění (Cena Philip Morris pro začínajícího tanečníka v roce 1997 a Cenu Thálie za roli Petruccia v Crankově Zkrocení zlé ženy v roce 2003).  Mnohde působil jako pedagog a repetitor, v současné době je baletním mistrem v Státním hudebním divadle v litevské Klaipédě. Větší choreografickou příležitost získal v plzeňském baletním souboru Divadla J. K. Tyla, kde inscenoval v roce 2017 baletní inscenaci Manon s hudbou A. K. Glazunova

Cyrano z Bergeracu byl poměrně málo uváděn v baletní podobě. Snad je to proto, že romantické drama stojí především na slovu, verši. Známá byla verze francouzského choreografa Rolanda Petita (1959), předlohu zpracovala rovněž Anna Vita v německém Würzburgu (2013). V roce 2022 měla premiéru v tyrolském Landestheater v Innsbrucku právě choreografie Filipa Veverky, kterou nyní upravil pro liberecký balet.  

Cyrano de Bergerac. Foto: Daniel Dančevský.

Hlavní zápletkou v příběhu je psaní milostných a duchaplných dopisů milované Roxaně, sestřenici Cyrana, pod rouškou tajemství nehezky vyhlížejícího nosatého, ale vtipného, velkorysého a čestného šlechtice Cyrana   de   Bergerac a mladičkého, krásného a naivního kadeta Kristiána de Neuvillette. Oba jsou do Roxany bezmezně zamilovaní, ale Cyrano jí lásku kvůli svému velkému nosu nikdy nevyzná. Až příliš pozdě, na úplném a tragickém konci hry, pozná Roxana z přednesu svého oddaného přítele, jak moc byla zaslepená a jeho lásku včas neopětovala. Je tedy velmi obtížné vyjádřit pohybem obsah duchaplného básnického textu. Poezie tance má jiná kritéria a některá slova někdy nenahradí. 

Filip Veverka pro svou tanečně-režijní koncepci příběh do jisté míry upravil a zredukoval. Přesto je v programu děj velmi obšírně popsán, i tak dílčím scénám není dost dobře rozumět. V dost fádní a ne zcela originální choreografii a v množství tanečních výstupů vztahy a konflikty zanikají (kupříkladu scéna s hercem Montfleurym, dále s Cyranovým přítelem Le Bretem a maskovanými muži, obraz Cyrana ve střetu s vikomtem de Valvertem a s hrabětem de Guichem). Výjevy zůstávají v herecky zastaralých konvencích, ne z hlediska interpretace, ale z důvodů režijně velmi slabé invence. 

Cyrano de Bergerac. Foto: Daniel Dančevský.

Výběru hudby se Filip Veverka také věnoval sám. Koláž je seskládána z nosných děl významných autorů hudební historie: Francise PoulencaGustava MahleraPaula DukaseDaria Milhauda, Sergeje Rachmaninova. Chvílemi jsou některé ze zvolených částí tak nosné a dramatické, že taneční řeč a způsob pohybového vyjádření na ně leckdy nestačí. Výrazné hudební motivy a rytmy Dukase a Milhauda naplňují situaci vojáků ve válečném prostředí i při návštěvě Roxany, kdy se atmosféra díky její přítomnosti poněkud uvolnila. Hudebně následuje opět velmi ostrý střih do další skladby. 

Právě v tento moment Roxana v duetu sděluje Kristiánovi, jak moc miluje jeho duši a nezáleží jí na jeho vzhledu. Kristián chce následně od Cyrana, aby jí sdělil, jak je to se zmíněnými dopisy. K tomu ale nedojde, protože Kristián v následujícím boji umírá. Z válečné vřavy se děj přesouvá do kláštera, kam se Roxana uchýlila po smrti Kristiána. I tady by se dala očekávat atmosféra klidu a rozjímání. Za Roxanou přichází hrabě de Guiche, který o ní také usiloval, a pravidelně dochází Cyrano. Hudba se nepřetržitě valí v dramatickém spádu i při příchodu zraněného Cyrana, v dalším duetu tančí oba v podobném nasazení i téměř stejném pohybovém slovníku jako na začátku. Jako by snad ani neuplynuly dlouhé roky od smrti Kristiána a Cyrano nebyl poraněn.  

Cyrano de Bergerac. Foto: Daniel Dančevský.

Liberecký baletní soubor je dobře vybaven a hlavní interpreti ze sebe vydali maximum. Nuria Cazorla Garcia je velmi půvabná, křehká a velmi taneční. Patří na špičku libereckého ansámblu. Michal Kováč v roli Cyrana působí a tančí velmi suverénně, technicky jistě a je dobrým typem na tuto významnou roli. V roli hraběte a vojenského a přísného velitele de Guiche vynikl Richard Svoboda. Kristián v podání Máté Brünna se nezdál dostatečně přesvědčivý. 

Bojové scény a bitky jsou v pohybové stylizaci ne zcela jasného zaměření způsobu boje, přestože původní prostředí hry spadá do 17. století a v Cyranovi byli vždy mušketýři a kadeti s kordy a šlo o bitvy šermířské. Tady se jedná samozřejmě o určitou licenci, ale možná je to škoda.  

Cyrano de Bergerac. Foto: Daniel Dančevský.

I kostýmy od Michaely Wenzelové (asistentka a baletní mistr libereckého baletu) jsou pouze v náznaku. Jakési vojenské vesty jen nepatrně připomínají uniformy. Cyrano má po celou dobu stejný kabát, také s náznakem výložek na ramenou. Všichni muži mají tmavé džíny, které jim v pohybu moc nesluší, dívky mají v prvním jednání barevnější šaty s širšími sukněmi tradičního charakteru. Roxana je téměř po celou dobu oblečena do bílých šatů. Scénické řešení Pavla Knollehoje střídmé a jednoduché. V zadní části vytváří rám s lehce průsvitnou textilií, který nahlíží do různých prostředí.  Objeví se tu i strom a část domu s balkónem, kde bydlí Roxana. Části nábytku, židlí a stolů se objevují v počátečních scénách v divadle, v pekařství, ve válečné scéně jsou v pozadí rozházené kusy židlí a předmětů. 

V současné taneční tvorbě se herectví a herecký projev dostatečně vyvinul k přirozenému výrazu a k identitě divadelní postavy, bez balastu naučené pantomimy a umělého předvádění situací. To, jak jsou jednotlivé role v tomto směru v liberecké inscenaci koncipovány, je, myslím, už přežitek. Kromě toho, novému baletu Cyrano z Bergeracu chybí režijní nadhled, smysl pro střih v hudebním aranžmá, a tak vše ustrnulo v jakémsi tvůrčím mezičasí. 

Psáno z premiéry 8. března 2024, Divadlo F. X. Šaldy v Liberci.  

Cyrano z Bergeracu 

Režie a choreografie: Filip Veverka 

Asistenti choreografa: Michaela Wenzelová, Alexey Yurakov 

Libreto: Filip Veverka, Miho Ogimoto 

Hudba: koláž z děl světoznámých skladatelů – Filip Veverka 

Scéna: Pavel Knolle 

Kostýmy: Michaela Wenzelová 

Light design: Pavel Hejret 

 

 

Témata článku

Diskuze

Vyplněním e-mailu se přihlásíte k odběru automatických notifikací, které vás upozorní na nový příspěvek v této diskuzi.

Odesláním příspěvku souhlasíte s pravidly pro diskutující

Buďte první, kdo zahájí diskuzi pod tímto článkem!
Přidat komentář

Související texty

Zajímá vás celý článek?

Obsah Tanečních aktualit vzniká díky týmu odborníků, kteří investují svůj čas, energii a vášeň, aby vám přinesli ten nejkvalitnější vhled do světa tance. Podpořte naši redakci – každý příspěvek má smysl.

Přispět na obsah

Pokračovat ve čtení zdarma.