Registrace

Don Quijote – Úspěšná olomoucká premiéra

Vedení baletu Moravského divadla v Olomouci v čele s Robertem Baloghem, s jeho cíleným a dlouhodobým směrováním na klasické tituly, pozvalo bývalou primabalerínu Národního divadla v Praze, vynikající pedagožku a choreografku Hanu Vláčilovou k nastudování Dona Quijota Ludwiga Minkuse. V olomouckém baletním souboru inscenovala již dříve v tradiční verzi Labutí jezero a Spící krasavici.

Inzerce

Vedení baletu Moravského divadla v Olomouci v čele s Robertem Baloghem, s jeho cíleným a dlouhodobým směrováním na klasické tituly, pozvalo bývalou primabalerínu Národního divadla v Praze, vynikající pedagožku a choreografku Hanu Vláčilovou k nastudování Dona Quijota Ludwiga Minkuse. V olomouckém baletním souboru inscenovala již dříve v tradiční verzi Labutí jezero a Spící krasavici. Pro technicky vyrovnaný soubor to opět byla velká výzva. Znovu interpretovat baletní umění v tradiční choreografii Maria Petipy a Alexandra Gorského není vůbec lehké. Vyžaduje to zdatný fyzický fond a perfektní techniku, nejen hlavního páru Kitri a Basila, ale i ostatních rolí, demisólistů a sboru.

Většina známých variací, dost náročných sólových duetů, trojic i menších sborů je logicky a čistě vystavěná již v původní Petipově verzi, takže ve velké míře se tanečníci cítí i v technicky náročných partech rozhodně dobře a mají je moc rádi. Oproti jiným klasickým titulům, jako například v Čajkovského baletech, v Donu Quijotovi nejsou nijak dlouhé taneční sborové scény, avšak i tady mají plnohodnotnou funkci ve vytváření španělského koloritu a atmosféry. Nahrávají sólistům se všemi dobovými pantomimickými výrazy a gestikou tak, jak to má být. I když si myslím, že Hana Vláčilová je daleka toho, aby stavěla v duchu nějaké manýry. Jako vždy pracuje s absolutní přesností, inteligencí sobě vlastní i s ambicí přiblížit klasický titul současnému divákovi a jeho vnímání. Výchovná a nekompromisní práce skvělé pedagožky tak přinesla své ovoce.

I herecky – pantomimické role titulní postavy Cervantesova románu rytíře Dona Quijota (Vadim Tsepelev), jeho sluhy Sancho Panzy (Jindřich Suk), otce Lorenza (Pavel Brázda) i nápadníka temperamentní a dynamické Kitri Gamacha (Tomáš Derka) jsou samozřejmě záměrně nemotorné a groteskní. Postava Dona Quijota nemá v baletní předloze oproti Cervantesově románu až tak důležitý význam. Děj neposouvá a kromě známé scény „boje s větrnými mlýny“, kdy padá Don Quijote přemožen k zemi, otevírá divákům snový příběh o romantické Dulcinee (Dana Krajevskaja), dryádách (hlavní dryádu zatančila Rachel Hickey) a Amorovi (Viktoria Cigrina).

Don Quijote (Emily - Joy Smith, Petra Glacová). Foto: Jan Procházka.

Premiérový úspěch určil zcela jasně výjimečný výkon japonské baleríny Yui Kyotani a jejího partnera Iva Jambora v prvním obsazení. Oba toho již na scéně Moravského divadla dokázali na profesionální úrovni až dost a patří k jistotám ansámblu. Sledovat jejich suverénní a sebejistý výkon byla opravdu radost. Stejně suverénní a „chlapský“ výkon odvedl Paul Oliver jako Espado a vedle něj Jelena Iliina v roli Mercedes. Pouliční tanečnici ztvárnila Ana Gómez Salamanca.

Podobně jako v roce 2012, kdy Hana Vláčilová spolu s Kateřinou a Jaroslavem Slavickými inscenovala tehdy v plném rozsahu Dona Quijota ve Státní opeře Praha, trvala i v Olomouci na svých zásadách a nedovolila zdejším tanečníkům žádné úlevy. Je jasné, že tak byli všichni vybuzeni k velkým výkonům. Baletní soubor Moravského divadla byl velmi soustředěný a tentokrát se předvedl v nejlepším světle.

Ne všichni hudebníci si cení Minkusovy partitury ve srovnání děl Čajkovského a Prokofjeva. Přesto náleží k těm historicky význačným. Španělský kolorit a hudební motivy čerpají z efektní dynamiky i síly flamenca, diváky vždy přitahují a pro tanečníky je tato hudba velkou oporou. Je celkem přirozené, že se do kompozice Ludwiga Minkuse přikládají i jiní autoři stejného tvůrčího období. Poznáváme variace a hudební motivy Cesara PugnihoDívky z mramoru i Riccarda Driga (leckdy používané i v Paquitě či Korzárovi).

Don Quijote (Yui Kyotani, Ivo Jambor). Foto: Jan Procházka.

Vznik baletu nebyl jednoduchý. Marius Petipa původní moskevskou verzi z roku 1869 vícekrát předělával. Choreografie se vyvíjela a v jistém smyslu i nabyla nové hodnoty v nastudování v Petrohradu v roce 1871. Po několika letech Alexandr Gorskij, ještě za Petipova života, vytvořil své kreace a přidal některé postavy i scény. Musel to být docela nepříjemný a urputný umělecký boj. Ale dnes nás to již nemusí vzrušovat. Jde o to, aby přežily klasicky nosné choreografie, na kterých se stále mladí tanečníci vzdělávají a cizelují taneční techniku.

Stejně jako hudba a libreto jsou důležité výtvarné faktory inscenace: v případě olomoucké premiéry jsou stylové a dobově adekvátní kostýmy na scéně Eduarda Přikryla dílem významného výtvarníka Josefa Jelínka.

Psáno z první premiéry 4. listopadu 2016, Moravské divadlo.

Don Quijote 
Libreto: Marius Petipa, Alexandr Gorskij v úpravě Hany Vláčilové
Choreografie a režie: Hana Vláčilová
Hudba: Ludwig Minkus
Hudební nastudování a dirigent: Tomáš Hanák
Dramaturgie: Tomáš Lehotský
Asistenti choreografky: Jan Kadlec, Dana Krajevskaja a Jelena Iliina
Scéna: Eduard Přikryl
Kostýmy: Josef Jelínek
Premiéra: 4. listopadu 2016

Vyplněním e-mailu se přihlásíte k odběru automatických notifikací, které vás upozorní na nový příspěvek v této diskuzi.

Odesláním příspěvku souhlasíte s pravidly pro diskutující

Katka Křupková
Komentář
Premiéra byla úžasná - můžu osobně potvrdit :-) Baletní soubor spolu se solisty je fantastický - každé další představení je prostě zážitek. Vřele doporučuji všem :-)
Jana Černá
Komentář
Dobrý den! Opravdu nádherné představení a po všech stránkách vydařené! Don Quijote se v Olomouci opravdu povedl. Soubor ohromuje naprosto přesnou klasickou technikou - to se u nás v ČR už vůbec nikde nevidí. Hlavní představitelka ani na okamžik nezaváhala a předvedla v závěrečném pas de deux dvojitá fouettés, a to na regionální scéně!!! Za skvělý výkon by Yui Kyotani měla dostat cenu Thálie! Všem známým budu toto představení doporučovat.

Zajímá vás celý článek?

Každý článek vzniká díky týmu odborníků, kteří investují svůj čas, energii a vášeň, aby vám přinesli ten nejkvalitnější vhled do světa tance. Podpořte naši redakci – každý příspěvek má smysl.

Přispět na obsah

Pokračovat ve čtení zdarma.