Registrace

Ever – Navždy a hluboko obtisknuté stopy v tělech tanečníků

Soubor 420PEOPLE zahájil právě se rozbíhající divadelní sezonu 2022/2023 premiérou taneční inscenace Ever v choreografii svého uměleckého vedoucího Václava Kuneše. Ke spolupráci na novém díle s víceméně naznačenými přesahy do filosofických úvah o lidské existenci i divadle přizval dramaturgyni Lucii Němečkovou, scénografku Lucii Škandíkovou a kostýmní výtvarnici Olo Křížovou. Do světelného, mlhavého oparu opus zahalil Jan Mlčoch.

Ever. Foto: Vojtěch Brtnický.
Ever. Foto: Vojtěch Brtnický.
Inzerce

Inscenátoři upozorňují na skutečnost, že Ever není příběh, ale je to moment a místo zachycené tancem. Ever sice žádné narativum nenabízí, nicméně čtveřice tanečníků zachycuje myšlenky a emoce coby odraz situací, mikropříběhů, jež k nim přicházejí zevnitř (z percepce sebe samých) nebo zvenčí v podobě úryvků z básní Modlitba Jana Skácela, Pospolitost od Liua Ka-shianga, krátce jsou zmíněny úvahy o peripetiích a nešvarech samotného divadelního inscenování z eseje Několik poznámek Václava Havla. Literární útržky však netvoří ústřední intelektuální náplň, ale doplňují hodinovou produkci, v níž prim hrají performeři, kteří skrze své nástroje – těla – rozechvívají hrací plochu energií a bystří vaše smysly za doprovodu, občas meditativně znějící, elektronické hudební mixáže rytmů a nenápadných melodií od českého DJe Ladislava Zensora alias Exhausted Modern.

Taneční kvarteto vstupuje na scénu v slabém bílém nasvícení, postupně se aktéři shlukují do jednoho šiku a postavy zalévá jednolitý světelný proud. Podobně jako zamlžená luminiscence, tak ani balonové šedé kalhoty a volná trička nezdůrazňují proporce interpretů, kteří až téměř v samém závěru trička odkládají a odhalují trupy v průhledných topech v decentně namíchaných odstínech fialové, modré a šedé. Nejen ve chvíli ostrého nasvícení aktérů se mi zdá lákavé spatřit celou jejich muskulaturu jako u tanečníků v choreografiích Jiřího Kyliána.

Ever. Foto: Vojtěch Brtnický.

Kuneš, který v souboru NDT 1 pod vedením tohoto tvůrce působil, se naopak odhalení těl, jasným a přímým liniím a precizně dotaženému detailu „brání“, pohyb se dere vpřed jako řeka s nejasnými konturami, pomyslně se pozastaví v meandrech či staccatově stéká po peřejích. Taneční variace jsou fluidním tokem organicky strukturovaných pohybových frází s různorodou dynamickou škálou zachycenou v sólech a ve skupině, kdy jsou všichni vyladění na stejnou vlnovou délku, což vyžaduje vzájemné akceptování, pohotovost fyzickou i mentální. S každým novým představením choreografie pravděpodobně dovoluje jistou toleranci ve vypointování, provedení a propojení vazeb.

Do hry jsou ve druhé půli včleněny šedé kostky a kvádry. Na nich tanečníci pózují, balancují sami i ve dvojicích, vlézají do objektů a přinášejí jiné vnímání sebe samých alias „zkoumaných subjektů“, v daném případě dvou mužů a dvou žen. Šedobílou barevnou škálu ozvláštňují téměř v závěru ostře červené lodičky na vysokém podpatku, které si nazouvá Veronika Tököly, procházející se po jevišti se svůdně vlnícími se boky.

Ever. Foto: Vojtěch Brtnický.

Václav Kuneš představil členy svého souboru v Ever v tom nejlepším světle. Zřetelně nechal vyniknout jejich individuality spolu s technickými kvalitami: u V. Tököly rozehrál markantněji lyričnost a jemnost, u Francesky Amy Amante zdůraznil ráznost a velké dispozice; Filip Staněk zhmotnil naprosto ničím neohraničené plynutí a Michal Toman vnesl do díla něco ze svého akrobatického umu.

Taneční textura Ever působí neobyčejně měkce, neslyšné nášlapy a dopady chodidel tento dojem ještě násobí. Kuneš vytvořil sérii abstraktních obrazů konkretizovaných těly tanečníků. A kdo by toužil po naprosté srozumitelnosti, jednoznačné odpovědi na předeslanou otázku k obsahu inscenace (Kým jsme, když se nikdo nedívá?), když Ever nabízí tolik magických okamžiků…

 

Psáno z premiéry 13. září 2022, La Fabrika.

 

Ever
Choreografie: Václav Kuneš
Dramaturgie: Lucie Němečková
Obsazení: Francesca Amy Amante, Veronika Tököly, Michal Toman, Filip Staněk
Hudba: hudební koláž
Scénografie: Lucia Škandíková
Kostýmy: Olo Křížová
Světlo: Jan Mlčoch
Premiéra: 12. a 13. 9. 2022

Galerie

Diskuze

Vyplněním e-mailu se přihlásíte k odběru automatických notifikací, které vás upozorní na nový příspěvek v této diskuzi.

Odesláním příspěvku souhlasíte s pravidly pro diskutující

Buďte první, kdo zahájí diskuzi pod tímto článkem!
Přidat komentář

Související texty

Zajímá vás celý článek?

Obsah Tanečních aktualit vzniká díky týmu odborníků, kteří investují svůj čas, energii a vášeň, aby vám přinesli ten nejkvalitnější vhled do světa tance. Podpořte naši redakci – každý příspěvek má smysl.

Přispět na obsah

Pokračovat ve čtení zdarma.