Fractus V – Rozdílnost spojuje

Fractus V – Rozdílnost spojuje

Fractus V – Rozdílnost spojuje

Devětadvacátý ročník festivalu Tanec Praha byl zahájen 28. května 2017 ve Foru Karlín a nabídl rovnou taneční událost sezony: jedinečné – a v České republice jediné – uvedení inscenace Fractus V belgicko-marockého choreografa Sidiho Larbiho Cherkaouiho a jeho souboru Eastman. Tento tvůrce, sám vynikající tanečník, patří k nejvýraznějším světovým choreografům současného tance a je proslulý kombinací rozličných tanečních stylů od moderních technik, přes flamenco až po asijská bojová umění. V roce 2011 ostatně zavítal na Tanec Praha s úspěšnou velkoprodukcí Sutra, v níž vystoupil spolu se sedmnácti šaolinskými mnichy; na červen 2017 chystá novou inscenaci ve spolupráci s českým souborem 420People. Tanec Praha 2017 nese podtitul Tanec proti předsudkům a organizátoři festivalu mohli stěží vybrat vhodnější inscenaci k jeho zahájení. Fractus V je skutečnou oslavou propojení a funkčního dialogu různých kultur, nabádající k hledání podobností a bourání tabu. Zásadní inspirací choreografa k tomuto dílu byl filozof Noam Chomsky, jehož slova přímo zazněla v průběhu představení. Slova o významu informací, jejich dostupnosti, lidské schopnosti tato data zpracovávat a o tom, jak snadno může propaganda skrze masmédia manipulovat s lidmi, když si tyto informace přestanou kriticky vykládat a analyzovat. Slova, která zejména v současné celosvětové politické situaci znějí s výjimečnou naléhavostí. Inscenace je obhajobou svobody slova a komunikace, pojednává o „fraktech“ – zlomových momentech, které nás posouvají dále a snad i blíže k sobě. Představení bylo čistě mužskou a vskutku mezinárodní záležitostí: pět tanečníků a čtyři muzikanti, každý jiné národnosti. Sidi Larbi Cherkaoui zastupoval vlastně mix dvou kultur a zároveň styl současného či – jak jej on sám nazývá – plynoucího tance (fluent dance), Francouz Dimitri Jourde přišel ze světa nového cirkusu, Američan Johnny Lloyd je tanečníkem lindy hopu a hudebníkem, Fabian Thomé Duten je profesionál ve flamencu a Němec Patrick Williams Seebacher / Twoface se proslavil jako break dancer. Tito tanečníci, všichni ve zralém věku, v úvodu seděli na bílých židlích v identickém kostýmu složeném z jednoduchých džín a modrých košil. Vypadali přitom jako zcela obyčejní muži (s „vysokými čely“ a trochu prošedivělými skráněmi); jejich schopnosti a specializace tak mohl divák – ne bez úžasu – objevovat pozvolna během celého díla. Tato skupina představovala dnešní mužský svět a v jejich vzájemných interakcích se zrcadlily komunikační vzorce od snahy o navázání kontaktu a přátelství až po demonstraci hrubé síly a nastolení hierarchie. Jednotlivé taneční disciplíny vycházely na povrch tu více, tu méně, kombinovaly se a prolínaly, často pasáže vyvrcholily v sólové variace mistrů daného žánru. Sidi Larbi Cherkaoui v prvních výstupech fungoval jako jakási „spojka“ mezi kulturami, kopíroval či se „učil“ styly svých kolegů; techniky byly zpočátku jasně patrné. V plynulé choreografii, členěné přestavováním dřevěných bílých trojúhelníkových panelů, se později začaly objevovat i další vlivy, jako například indický klasický či orientální břišní tanec (v podání této mužské pětice ne zcela bez komických efektů), kontaktní partnering, bojové techniky dovedené do extrémů slow motion a mrazivě reálné výjevy „střílení“ do bezbranného jedince. Postupně se ale dané styly čím dál tím více rozmělňovaly a tanečníci se sobě navzájem fyzicky přibližovali, až se v určitých okamžicích spojili v pomalé synchronizované meditaci či vytvořili ze svých těl jediného tvora s mnoha končetinami, který připomínal krvelačného vetřelce. Stejně podstatnou složkou inscenace byla hudba, tvořená přímo na scéně hudebníky z různých koutů světa: japonský perkusionista a zpěvák Shogo Yoshii, korejský hudebník a zpěvák Woojae Park, virtuózní indický hráč na sarod Soumik Datta a konžský zpěvák Kaspy N’dia nejenže na místě společně vytvářeli originální spojení rozdílných hudebních kultur, ale očividně si tuto spolupráci velice užívali. Zároveň aktivně reagovali na taneční dění uprostřed scény a v pasáži s tzv. body clapping téměř všichni překvapili také v roli tanečníků. Fractus V je nejenom vynikající představení spojující výjimečné taneční výkony a fascinující kombinaci různých hudebních světů. Jde o důležitou politickou výpověď, která divákům připomíná význam jejich občanských povinností, informovanosti a vzájemné komunikace. A také všeobecnou lidskost, která nás všechny spojuje. Bravo choreografovi, bravo tanečníkům a hudebníkům, bravo Tanci Praha za dovezení tak významné inscenace!   Psáno z představení 28. května 2017, Forum Karlín.     Tanec Praha 2017 / Tancem proti předsudkům
Mezinárodní festival současného tance a pohybového divadla
28. května–28. června 2017
  Fractus V
Choreografie: Sidi Larbi Cherkaoui
Živá hudba: Shogo Yoshii, Woojae Park, Kaspy N’dia a Soumik Datta
Hudební kompozice: Shogo Yoshii, Woojae Park, Sidi Larbi Cherkaoui, Johnny Lloyd a Soumik Datta
Premiéra: 16. září 2015 

VAŠE HODNOCENÍ

A jak byste představení hodnotili vy?

Témata článku

Tanec

DIÁŘ PŘEDSTAVENÍ

červen 2019

Po Út St Čt So Ne
27
28
29
30
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
DEJTE NÁM TIP NA PŘEDSTAVENÍ

to nejčtenější z tanečních aktualit

Přihlašte se k odběru newsletteru: