Fractus V – Rozdílnost spojuje

Devětadvacátý ročník festivalu Tanec Praha byl zahájen 28. května 2017 ve Foru Karlín a nabídl rovnou taneční událost sezony: jedinečné – a v České republice jediné – uvedení inscenace Fractus V belgicko-marockého choreografa Sidiho Larbiho Cherkaouiho a jeho souboru Eastman. Tento tvůrce, sám vynikající tanečník, patří k nejvýraznějším světovým choreografům současného tance a je proslulý kombinací rozličných tanečních stylů od moderních technik, přes flamenco až po asijská bojová umění. V roce 2011 ostatně zavítal na Tanec Praha s úspěšnou velkoprodukcí Sutra, v níž vystoupil spolu se sedmnácti šaolinskými mnichy; na červen 2017 chystá novou inscenaci ve spolupráci s českým souborem 420People.

Fractus V (P. W. Seebacher, J. M. Lloyd, D. Jourde, F. Thomé, S. L. Cherkaoui). Foto: Foteini Christofilopoulou

Fractus V (P. W. Seebacher, J. M. Lloyd, D. Jourde, F. Thomé, S. L. Cherkaoui). Foto: Foteini Christofilopoulou

Tanec Praha 2017 nese podtitul Tanec proti předsudkům a organizátoři festivalu mohli stěží vybrat vhodnější inscenaci k jeho zahájení. Fractus V je skutečnou oslavou propojení a funkčního dialogu různých kultur, nabádající k hledání podobností a bourání tabu. Zásadní inspirací choreografa k tomuto dílu byl filozof Noam Chomsky, jehož slova přímo zazněla v průběhu představení. Slova o významu informací, jejich dostupnosti, lidské schopnosti tato data zpracovávat a o tom, jak snadno může propaganda skrze masmédia manipulovat s lidmi, když si tyto informace přestanou kriticky vykládat a analyzovat. Slova, která zejména v současné celosvětové politické situaci znějí s výjimečnou naléhavostí. Inscenace je obhajobou svobody slova a komunikace, pojednává o „fraktech“ – zlomových momentech, které nás posouvají dále a snad i blíže k sobě.

Představení bylo čistě mužskou a vskutku mezinárodní záležitostí: pět tanečníků a čtyři muzikanti, každý jiné národnosti. Sidi Larbi Cherkaoui zastupoval vlastně mix dvou kultur a zároveň styl současného či – jak jej on sám nazývá – plynoucího tance (fluent dance), Francouz Dimitri Jourde přišel ze světa nového cirkusu, Američan Johnny Lloyd je tanečníkem lindy hopu a hudebníkem, Fabian Thomé Duten je profesionál ve flamencu a Němec Patrick Williams Seebacher / Twoface se proslavil jako break dancer. Tito tanečníci, všichni ve zralém věku, v úvodu seděli na bílých židlích v identickém kostýmu složeném z jednoduchých džín a modrých košil. Vypadali přitom jako zcela obyčejní muži (s „vysokými čely“ a trochu prošedivělými skráněmi); jejich schopnosti a specializace tak mohl divák – ne bez úžasu – objevovat pozvolna během celého díla. Tato skupina představovala dnešní mužský svět a v jejich vzájemných interakcích se zrcadlily komunikační vzorce od snahy o navázání kontaktu a přátelství až po demonstraci hrubé síly a nastolení hierarchie.

Jednotlivé taneční disciplíny vycházely na povrch tu více, tu méně, kombinovaly se a prolínaly, často pasáže vyvrcholily v sólové variace mistrů daného žánru. Sidi Larbi Cherkaoui v prvních výstupech fungoval jako jakási „spojka“ mezi kulturami, kopíroval či se „učil“ styly svých kolegů; techniky byly zpočátku jasně patrné. V plynulé choreografii, členěné přestavováním dřevěných bílých trojúhelníkových panelů, se později začaly objevovat i další vlivy, jako například indický klasický či orientální břišní tanec (v podání této mužské pětice ne zcela bez komických efektů), kontaktní partnering, bojové techniky dovedené do extrémů slow motion a mrazivě reálné výjevy „střílení“ do bezbranného jedince. Postupně se ale dané styly čím dál tím více rozmělňovaly a tanečníci se sobě navzájem fyzicky přibližovali, až se v určitých okamžicích spojili v pomalé synchronizované meditaci či vytvořili ze svých těl jediného tvora s mnoha končetinami, který připomínal krvelačného vetřelce.

Stejně podstatnou složkou inscenace byla hudba, tvořená přímo na scéně hudebníky z různých koutů světa: japonský perkusionista a zpěvák Shogo Yoshii, korejský hudebník a zpěvák Woojae Park, virtuózní indický hráč na sarod Soumik Datta a konžský zpěvák Kaspy N’dia nejenže na místě společně vytvářeli originální spojení rozdílných hudebních kultur, ale očividně si tuto spolupráci velice užívali. Zároveň aktivně reagovali na taneční dění uprostřed scény a v pasáži s tzv. body clapping téměř všichni překvapili také v roli tanečníků.

Fractus V je nejenom vynikající představení spojující výjimečné taneční výkony a fascinující kombinaci různých hudebních světů. Jde o důležitou politickou výpověď, která divákům připomíná význam jejich občanských povinností, informovanosti a vzájemné komunikace. A také všeobecnou lidskost, která nás všechny spojuje. Bravo choreografovi, bravo tanečníkům a hudebníkům, bravo Tanci Praha za dovezení tak významné inscenace!  

Psáno z představení 28. května 2017, Forum Karlín.    

Tanec Praha 2017 / Tancem proti předsudkům
Mezinárodní festival současného tance a pohybového divadla
28. května–28. června 2017
 

Fractus V
Choreografie: Sidi Larbi Cherkaoui
Živá hudba: Shogo Yoshii, Woojae Park, Kaspy N’dia a Soumik Datta
Hudební kompozice: Shogo Yoshii, Woojae Park, Sidi Larbi Cherkaoui, Johnny Lloyd a Soumik Datta

Premiéra: 16. září 2015 

VAŠE HODNOCENÍ

A jak byste představení hodnotili vy?

Hodnoceno 0x

Témata článku

Sidi Larbi Cherkaoui

Eastman

Forum Karlín

Tanec

Tanec Praha

DIÁŘ PŘEDSTAVENÍ

říjen 2020

Po Út St Čt So Ne
28
29
30
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
1
DEJTE NÁM TIP NA PŘEDSTAVENÍ

POSLEDNÍ KOMENTÁŘE

to nejčtenější z tanečních aktualit

Přihlašte se k odběru newsletteru: