Invisible I./ Hannah – divadelní archeologie osobní minulosti

Očekávaná premiéra divadelního představení Invisible I. / Hannah v režii Miřenky Čechové a produkci Tantehorse se dočkala svého regulérního uvedení hned v úvodu divadelní sezóny. Proběhla 7. září 2020 na jevišti divadelního sálu Paláce Akropolis, čímž se zcela proměnilo vnímání i atmosféra této komorně laděné inscenace.

Invisible I./ Hannah (Hana Frejková, Markéta Jandová). Foto: Vojtěch Brtnický.

Invisible I./ Hannah (Hana Frejková, Markéta Jandová). Foto: Vojtěch Brtnický.

U Miřenky Čechové bývá zvykem, že ve své tvorbě balancuje na pomezí méně obvyklých forem i žánrů a využívá netypické inscenační přístupy. Svá témata zkoumá jako seriál ve víceletém koncepčním rozsahu. Hannah je prvním dílem nové trilogie Invisible, ve které se Miřenka Čechová zaobírá osudy žen-umělkyň, které dochází ke konci své kariéry (ať už z jakýchkoliv důvodů) a mizí.

U životního příběhu Hany Frejkové, české herečky a zpěvačky, volila režisérka princip, který by bylo nyní asi vhodnější označit jako storytelling. Premiérové uvedení totiž nahradilo uvolněnost původního stand-upu efektivně fungujícího v intimitě suterénního sálu Invalidovny, kde se v červenci odehrála předpremiéra.  

Velké jeviště kukátkového typu v Paláci Akropolis přidalo nové verzi inscenace určitou vážnost, a především zdůraznilo dramatičnost v jevištním projevu hlavní protagonistky. V žánru nového divadla to působí až zbytečně a možná i trochu afektovaně, ovšem z pohledů konvenčního diváka to zřejmě s adekvátní mírou funguje.

Hana Frejková předkládá publiku svůj životní příběh stále velmi otevřeně, mluví o své kariéře i o svém soukromí, o pocitech, touhách, prohrách i osobním rebelství. Bez problémů svou jevištní energií obsáhne celý sál jak slovem, tak písní. Prostor jeviště je scénograficky využit jen na polovinu (jaký rozdíl oproti komorní Invalidovně), takže vizuální role zdánlivě nesouvisejících artefaktů víceméně mizí a pozornost se soustředí pouze na Hanu využívající jen křeslo a mikrofon.Invisible I./ Hannah (Hana Frejková, Markéta Jandová). Foto: Vojtěch Brtnický.

Vybrané aspekty jejího života se před publikem mění do metonymických situačních obrazů zformovaných vzpomínkami a naplněných jejím stavem vnitřní emoce, kterou podporuje hudba Martina Tvrdého. Nejsou zachyceny v původní personifikaci do jejího alter ega, které měla ztvárnit Markéta Jandová. Role této performerky ztratila svůj původní význam, neboť konvence činoherního divadelního pojetí, ke kterému se celá inscenace postupně stočila, rezignuje na jakékoliv experimenty, v nichž nefiguruje slovo nebo zpěv. Z Markéty Jandové se stává partner do dialogu. Kdyby na to přišlo, mohla by být třeba pečovatelkou nebo neteří chystající drobné občerstvení pro hosty staré dámy. Vzájemné souznění obou žen se rozmělnilo, prapodivné pokusy o pantomimu nefungují a ani nejsou nikomu příjemné. Markéta je definitivně uvězněná uvnitř Hanina příběhu, ale už v něm nežije, pouze přežívá.

Režijní nůžky velmi dobře vystříhaly některé zdlouhavé textové pasáže, což představení dalo spád a pravidelný rytmus. Bohužel s tím zmizely i některé zajímavé okamžiky figurující ve vzájemné souvislosti napříč dějovou linií příběhu. Představení tak ztratilo některé výjimečné momenty magické povahy, a dokonce i některé písně, ale to je realita v uměleckém životě. Hana Frejková byla na jevišti více v určené roli než sama sebou, jako tomu bylo v Invalidovně. V Paláci Akropolis nyní hrála na opravdovém, a především velkém jevišti ona sama svou skutečnou hlavní (a životní) roli. V takové chvíli není na experimenty čas ani prostor, nakonec Hannah si jich za svůj život užila dost.

Z pohledu sociální funkce divadla lze tuto atmosférickou proměnu představení chápat jako opodstatněnou, nicméně první verze měla daleko inspirativnější dozvuk a vzbuzovala divácký zájem a sympatie. Toto dobrovolné zneviditelnění ženy-umělkyně nyní vytvářelo pocit lehké melancholie. Ta se ale dobře snáší s nastávajícím podzimem.

Psáno z premiéry 7. září 2020, Palác Akropolis.

 

Invisible I. / Hannah
Text: Hana Frejková
Hrají: Hana Frejková, Markéta Jandová
Koncept a režie: Miřenka Čechová
Hudba: Martin Tvrdý
Scénografie: Alexandra Schewelew
Světelný design: Jiří Šmirk
Produkce: Jakub Urban – Tantehorse
Premiéra: 7. 9. 2020, Palác Akropolis
 

 

VAŠE HODNOCENÍ

A jak byste představení hodnotili vy?

Hodnoceno 0x


Fotogalerie

Invisible I./ Hannah (Hana Frejková, Markéta Jandová). Foto: Vojtěch Brtnický.

Invisible I./ Hannah (Hana Frejková, Markéta Jandová). Foto: Vojtěch Brtnický.

Invisible I./ Hannah (Hana Frejková). Foto: Vojtěch Brtnický.

Invisible I./ Hannah (Hana Frejková). Foto: Vojtěch Brtnický.

Invisible I./ Hannah (Markéta Jandová). Foto: Vojtěch Brtnický.

Invisible I./ Hannah (Markéta Jandová). Foto: Vojtěch Brtnický.

Invisible I./ Hannah (Hana Frejková, Markéta Jandová). Foto: Vojtěch Brtnický.

Invisible I./ Hannah (Hana Frejková, Markéta Jandová). Foto: Vojtěch Brtnický.

Témata článku

Invisible I. Hannah

Multižánrové

DIÁŘ PŘEDSTAVENÍ

říjen 2020

Po Út St Čt So Ne
28
29
30
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
1
DEJTE NÁM TIP NA PŘEDSTAVENÍ

POSLEDNÍ KOMENTÁŘE

to nejčtenější z tanečních aktualit

Přihlašte se k odběru newsletteru: