Registrace

Kmeny jsou blyštivou tečkou za platformou Pulsar. V sakrálním prostoru a s duchovním přesahem

Evangelický kostel na Smíchově prozářila premiéra inscenace Kmeny, a to v rámci Roku české hudby. Umělecké uskupení Pulsar naservírovalo performanci na zlatavém podnose s duchovním přesahem. Všechny složky od hudby až po kostýmy byly třpytivou ódou nejen na tanec, ale i na umění a víru. 

Pulsar. Kmeny.Foto: Jakub Urban.
Pulsar. Kmeny.Foto: Jakub Urban.
Inzerce

Taneční kantáta za živé, tak zní podtitul představení s názvem Kmeny choreografky Kateřiny Stupecké a skladatele Jakuba Rataje, v němž se v prvotní rovině objevují sakrální komponenty. Na první pohled jde o víru, nicméně když se vydáme hlouběji, můžeme zde pod blýskavou okázalostí spatřovat i profánní až nativní komponenty.

Zvolit si pro premiéru téměř sto let starý evangelický kostel na Smíchově spojený s bohatou historií (například s osobností Milady Horákové) se zdá být odvážným a neobvyklým rozhodnutím. Nicméně je třeba si uvědomit skutečnost, že Komunitní prostor Smíchov otevírá dveře veškerému umění a sdílení. Kmeny díky tomuto prostoru mohly vystoupat do vyšších dimenzí. 

Zpočátku, když se diváci usazovali do kostelních lavic, jsme na scéně viděli pouze jedinou tanečnici stojící zády k publiku. Prostorová dispozice nebyla bohužel zcela vhodná, jelikož diváci v zadních řadách hůře viděli, co se skutečně odehrává. Za zvuků tklivých a táhlých tónů varhan, na něž hrál Vojtěch Frei, se tanečnice postupně ze stoje dostávala do dřepu a poté až do lehu na bok, což zejména v prostředí kostela upomínalo na symbolický pád, který bylo možné chápat coby úpadek člověka obecně, ale také jako odpadnutí od víry, pád z nebes. 

Sedm tanečnic a dva tanečníci přicupitali na špičkách, aby se připojili k zatím osamělé performerce. Nohy umělců kmitaly, opakoval se výpon střídaný s vrácením paty na zem. Paže s lokty svírajícími pravý úhel se pohybovaly strojově. Někdy vazby připomínaly orientální bojová umění, orientální hlavně kvůli kostýmům, bojová pak z hlediska postojů a výrazných pohybů naznačujících údery. Ve skupině tanečníků se opakovaně jeden*jedna z nich schoulil*a na zem, jak tomu bylo již v úvodní scéně, zatímco ostatní pokračovali a střídali se ve dvojicích i trojicích. Motiv pádu se následně v různých variacích opakoval a prostupoval celým představením. Návratům do koloběhu dění lze pak rozumět v symbolické rovině jako navracení se k víře, nebo v širším významu ke kolektivu s podobným viděním světa. 

Největší taneční prostor dostával Ollie Zabystrzan, jehož sólové pasáže, především závěrečná s působivými světelnými efekty, vtahovaly publikum. Byly dynamické, lehké a elegantní oproti rychlejšímu tempu skupinové choreografie, kde byl Zabystrzan vůdcem tanečního „kmene“. Tanečníkovo tělo se rozpínalo do maximálního rozsahu, jako by jím chtěl vyplnit celý prostor svatostánku. Často se protáčel v hlubokém záklonu, spočíval v náročných pozicích se široce rozkročenýma nohama a napřaženýma rukama, snad v očekávání božského přijetí. Jeho silueta, tančící s rozvahou a ozářená zlatavým světlem, měla až hypnotizující efekt, v němž Zabystrzan proplouval chrámovou lodí jako anděl vznášející se na nebesích. 

Pulsar. Kmeny. Foto: Vojta Brtnický.

Podařený světelný design Františka Fabiána znamenitě doplňovaly kostýmy Mariany Novotné. Lesklé a třpytivé oblečení s flitry v odstínech zlatavé a stříbrné dokonale ladilo s využitím světelných efektů. Tanečníci na sobě měli volné, splývavé kalhoty, tanečnice trikoty anebo šortky, přičemž každý z kostýmů byl jinak pojatý. Například pouze Zabystrzan měl odhalený hrudník. Taktéž hudba Jakuba Rataje se v kostele příjemně rozléhala a ukotvovala atmosféru celé inscenace.

Pozornost si zaslouží i mnohoznačný jednoslovný název, vybízející k vícero interpretacím, čímž dává možnost se zároveň třeba odklonit od hlavní narativní linky, od původního tvůrčího záměru. Diváci si kupříkladu mohli na scéně představit skupinku domorodců vedenou náčelníkem, propojenou komunitu. V tomto případě by šlo dost možná o přirovnání kmenové struktury k náboženským institucím, nebo vůbec k institucím s příslušností k víře, jež má své rituály a zvyky, podobně jako tradiční domorodá společenství. V průběhu představení se nezřídka vyskytoval tvar trojúhelníku, který performeři zobrazovali spojením ukazováčků a palců. Tímto pravděpodobně odkazovali na křesťanské oko prozřetelnosti, což upomínalo na spojení tělesnosti se světlem, pramenící z novozákonní symboliky. Jiné interpretace se otevírají v širších kontextech, tedy víry mimo křesťanství. Mohlo by jít kupříkladu o mnohoznačnou symboliku oka v dalších náboženstvích (Šivovo třetí oko, Alláhovo oko, Horovo oko ad.).

Performance s odlesky světel a třpytivými kostýmy díky symbolice tanečních gest a projevů nebyla jen pozlátkem, ale šperkem uměleckého uskupení a platformy Pulsar. Kmeny mají duchovní rozměr, a přestože představení je otevřené různým intepretacím, hlavní myšlenkou zůstává důležitost komunity, víry (v obecnějším chápání nejen křesťanství či celkově náboženství) a uvědomění si, že po každém pádu se lze postavit. Zejména, jste-li součástí nějakého kmene. Konkrétně sakrální interpretace je pak zvýrazněná zvoleným prostorem odkazujícím k víře, k Bohu. Jak dobře víme, není všechno zlato, co se třpytí – to ovšem není případ této kvalitní, poslední inscenace Pulsaru.  

 

Psáno z premiéry 8. listopadu 2024, Komunitní prostor Smíchov – evangelický kostel, Praha.

 

Kmeny
Choreografie: Kateřina Stupecká
Původní hudba: Jakub Rataj
Varhany: Vojtěch Frei
Interpretace: Kateřina Bártů, Nela Bednářová, Rozálie Červová, Viktorie Froňková, Jan Dvořáček, Ester Kroutilová, Olívie Skaunicová, Miroslava Sýkorová, Ollie Zabystrzan
Kostýmy: Mariana Novotná
Světelný design: František Fabián
Idea, realizace a produkce projektu: Honza Malík & Pulsar, z. s. 

Diskuze

Vyplněním e-mailu se přihlásíte k odběru automatických notifikací, které vás upozorní na nový příspěvek v této diskuzi.

Odesláním příspěvku souhlasíte s pravidly pro diskutující

Buďte první, kdo zahájí diskuzi pod tímto článkem!
Přidat komentář

Související texty

Zajímá vás celý článek?

Obsah Tanečních aktualit vzniká díky týmu odborníků, kteří investují svůj čas, energii a vášeň, aby vám přinesli ten nejkvalitnější vhled do světa tance. Podpořte naši redakci – každý příspěvek má smysl.

Přispět na obsah

Pokračovat ve čtení zdarma.