V polovině prosince v pražském Divadle BRAVO! proběhla premiéra představení XPOSURE. Mladý kolektiv vsadil na vyjádření emočního souboje, který podtrhl dichotomií napětí a chaotického uvolnění.
Aneta Krejčík Plšková
Mgr. Aneta Krejčík Plšková se věnuje tanci odmala. Vyzkoušela si všechny možné styly, od latinsko-amerických a standardních tanců přes Street Dance až ke Contemporary. Aktuálně studuje doktorský program Historické vědy na Filozofické fakultě Univerzity Pardubice. V rámci svého studia se zaměřuje na historii tance, především na první polovinu dvacátého století. Je zároveň lektorkou a choreografkou v taneční škole InDance a tanečnicí ve skupině STEELS. Kromě tanečních aktivit, které jí zabírají většinu času, také ráda píše. Působí jako zástupkyně šéfredaktora v literárním časopise Partonyma, občasně dělá rozhovory pro Pardubický deník a má za sebou i nějakou tu řádku tiskových zpráv nebo článků. Mimo publicistické texty v současnosti už jen zřídka vyplodí nějakou báseň, ačkoli poezie je Anetě velmi blízká. Vydala básnickou sbírku s názvem Zlom ruce za vaz. Pokud zrovna nemá jiné povinnosti, podniká s manželem cesty do zahraničí.
Texty autora
Tanec naplnil mlýnské sýpky
Poslední zářijový víkend proběhlo dlouho očekáváné slavnostní otevření národní kulturní památky Winternitzových automatických mlýnů, které na břehu řeky Chrudimky na okraji centra Pardubic ve svém raném architektonickém období navrhl Josef Gočár.
Bude to pokaždý jiný, jen barvy zůstanou
Pateční i sobotní večer předposledního zářijového týdne proběhla ve Studiu Hrdinů premiéra instantněkompozičního představení Budem furt stejný, nebo uvidíme barvy jasněji? z dílny CreWcollective.
KoresponDance – Architektura improvizace
Pražská část 11. ročníku festivalu KoresponDance se nesla v duchu street dance a nového cirkusu. Návštěvníci si vyzkoušeli improvizaci s Mr. Krissem, zkušenost mohli ihned využít v navazujícím Open Stage nebo se mohli nechat ohromit živelnou akrobatickou show EXIT.
Jak Zojka pomohla Zemi dýchat – Tanec učí děti ekologii
Na Mezinárodní den tance si Dočasná Company připravila premiéru inscenace Jak Zojka pomohla Zemi dýchat. Představení s ekologickým námětem nadchne bez ohledu na věk.
Festival Nová generace – Tanec mezi humorem a úzkostí
V Praze letos opět proběhl třídenní taneční Festival Nové generace. Prezentoval práce studentů Katedry tance HAMU a hostil také zahraniční studenty.
Být tak v Giverny, Pnutí – Od mystického zážitku ke každodenní realitě
V rámci oslav 30 let Konzervatoře Duncan centre zavítali její studenti, absolventi, pedagogové i samotný ředitel Petr Tyc do pardubického Divadla 29, kde probíhal rozmanitý třídenní program (nejdelší ze všech měst v regionech v rámci podzimního duncanovského turné kromě Prahy).
Zlatá Praha – ztišený hlas tanečního umění
Devětapadesátý ročník mezinárodního televizního festivalu Zlatá Praha kromě osmaosmdesáti soutěžních a dvou nesoutěžních snímků, zaměřených na hudbu a performanční umění, nabídl také filmové premiéry, taneční a hudební představení i rozmanitý doprovodný program.
Poutníci bloudící temnou myslí
Premiéra projektu Anny Benhákové s názvem Poutníci proběhla v prostorách Divadla X10. Choreografka z Dočasné Company ukázala mimo tanečního i pěvecký talent.
Pobyt – Souboj s filozofií
Prvomájový večer měl v divadle Ponec daleko k láskyplné scéně. Premiéra představení Pobyt choreografa Jana Razimy se nesla v duchu marného zápolení s vlastním bytím, se světem, se životem. Tanečníci z Dočasné Company a Katedry tance HAMU předvedli úctyhodnou podívanou, navzdory chybějící kontinuálnosti a roztříštěnosti díla.
BAZAAR 2022 – Environmentální žal evropských umělců
Letošní Bazaar Festival tematicky navazoval na předchozí a zaměřil se na migraci a vzdorování hrozbám v environmentální krizi.
NO ON – Návrat k přirozenosti
Česká premiéra performativního koncertu NO ON Barbory Janákové proběhla v prostorách Studia ALTA. Představení bylo unikátní tím, že kromě druhého účinkujícího, Juraje Čecha, byli na scéně také vokální hosté Lucia Kašiarová a Peter Šavel.
NEJČTENĚJŠÍ
-
Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?
úhel pohledu -
Spitfire Company, Temporary Collective a tYhle: Proč odcházíme z divadla PONEC?
rozhovory -
Patří těhotenství na jeviště? Martina Hajdyla Lacová přináší časově limitovanou taneční performanci Bodies in Progress
zprávy -
PADEnáct – Když teenageři válí
recenze -
In memoriam Zdenky Kratochvílové
osobnosti
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
Kata Zagorski
Akému tancu Star Dance službu dělá či nedělá? Súčasnému? Tomu pravému? Umeleckému? No ja len, že tanec nie je nejaký……když kýč tančí
Filip Staněk
Ahoj Klári,také děkuji za reakci. Reagoval jsem jen na tvrzení, že pořad prokazuje tanci dobrou službu, myslím si…
…když kýč tančí
Klára Huvarová
Filipe, děkuji Ti za reakci! Jsem ráda, že tě můj příspěvek dovedl k zamyšlení a že o roli StarDance můžeme dál……když kýč tančí
Bohuslav Tržil
Dovolte mi prosím vyslovit obdiv všem realizátorům v ND Brno.Měl jsem možnost vidět nastudování BAJADÉRY.
VELKÉ DÍKY…
Bajadéra – Krize baletu v roce 2019
Monika Diatta Rebcová
děkuji panu Prokešovi za doplnění významných údajů.MONIKA
Alvin Ailey – „Snažím se oslavovat úspěchy člověka – krásu hudby, tvarů, formy, barvy, světla, textury.“
Marketa
Taneční drama ŽELARY se jeví jako jedno z úspěšných představení,které nastudovalo Moravské divadlo Olomouc, aspirantem…Želary jako taneční drama
TANEC PRAHA
Konstrukt vytvářený kolem Tance Praha (TP) je i dle tohoto článku bohužel plný nesprávných informací, o jejichž původu…Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?