Kylián opět v Praze: Last Touch First

Úvod festivalu Nizozemské kultury NethWorks.cz v Praze patřil tanečnímu představení Last Touch First z dílny předních evropských choreografů: Jiřího Kyliána, Sabine Kupferberg a Michaela Schumachera. Přeplněný sál divadla Archa obsazený spíše netypickým tanečním publikem šedesát minut ani nedutal. Teprve bouřlivý potlesk při děkovačce odstartoval celý festival jaksepatří.

Last Touch First vzniklo jako inspirace nebo možná také volné pokračování choreografie Jiřího Kyliána Last Touch (premiéra 2003). Retrospektivní zamyšlení nad momentkou staré zažloutlé fotografie bylo novým krůčkem v Kyliánově taneční tvorbě. Diváci žasli nad dokonalým provedením zpomalených pohybů pěti postav v salónu při odpoledním čaji. Živý obraz postupně naznačoval, co zůstalo objektivu skryto – vztahy a příběhy mezi lidmi, jejich sny a touhy.

Last Touch First jakoby pokračuje ve vyprávění příběhů jednotlivých charakterů, jejichž jednání dovádí do extrému a situacím dodává až nereálný rozměr. Začíná velmi pomalými pohyby do ticha, ale postupně zahrnuje více a více dynamických akcentů. Neviditelné vztahy, které v první verzi jemně mrazí v zádech svou nenaplněností, jsou předmětem bujné fantazie tvůrců nebo možná i postav samotných. Gesta jsou silná až přehnaná, duety vášnivé i surové, tempo však stále až nereálně pomalé – energie, která proudí z těl tanečníků, visí nad jevištěm jako němé vykřičníky. Komiks, který nám před očima vzniká, je jako sen, jehož pravda leží v jeho nereálnosti. Obraz barvy „sépiové kosti“ žije svým vlastním životem. Celé plátno i s odehranými příběhy lze ale z obrazu vyjmout, až zbude jen prázdný rám. Tanečníci na závěr pomalu stahují béžovou látku, na které se představení odehrávalo, a s ní i všechny rekvizity. Jen jedna tanečnice nedbá hranice vymezeného prostoru látky a překračuje ji. Něco ze snu přece jen uvízne v bdění, jako je každý rám poznamenán plátnem, které držel.

Michael Schumacher a Sabine Kupferberg dodali Kyliánovu dílu nový rozměr. Cestou improvizace učinili z tanečníků spolutvůrce díla, díky čemuž interpreti vystoupili z anonymity známé z produkcí souboru NDT. V jiném světle se také představili Nataša Novotná a Václav Kuneš, kteří Kyliánův odkaz přibližují českým divákům ve svých produkcích souboru 420people.