Registrace

Na první víkend Sklizně za přírodou a kouzly. Úzké semknutí, které vás pohladí

Kráčím větrnou a malebnou jihočeskou krajinou směrem ke Komařicím. Tahle maličká vesnice je díky REZI.DANCE světovým unikátem. Kouskem ráje na zemi. Krajinou, v níž se pěstují, prožívají a sbírají sny. A moje kroky směřují právě na Sklizeň – přesněji na první víkend druhého ročníku bienále, který vrací zpět do krajiny to, co si z ní rezidenční umělectvo při tvůrčím procesu vzalo. Dar krajině, ale i nám, kteří jsme se do tohoto malého zázraku vydali.

Zdroj: Web REZI.DANCE.
Zdroj: Web REZI.DANCE.

Stejně jako je ředitelka festivalu Markéta Hrdlička Málková všeobjímající šamankou, obklopuje se přirozeně týmem těch nejlaskavějších lidí, jaké kdy potkáte. REZI.DANCE a Sklizeň jsou tak i komunitou, která vás vroucně obejme a pomalu, něžně přijme jako jednoho ze svých.

Na louce nad vesnicí u jezírka Rorát nechal Aleš Hrdlička znovu promluvit svou fantazii rukama. Vedle stánku s osvěžujícími limonádami, dobrotami a koláči, které vám podle prodávajících „v puse udělají nebíčko“, se mohu usadit pod březovými konstrukcemi s bílými lněnými stínidly. Zastavit se. Zpomalit. Naladit. Lehce a nenápadně se tu začínám napojovat na vlastní smysly, zatímco mi letní vánek hladí kůži a příjemná konverzace duši. Markéta nás po chvíli ještě uzemní uklidňujícím hlasem, přivítá nás a vysvětlí koncept prvního víkendu Sklizně.

Inzerce
Foto: Kristina Elšíková.

 První krok festivalu, tedy jeho první víkend pod titulem Odemykáme krajinu, je citlivým a něžným návratem zpět ke krajině, která během tvůrčích procesů obdarovala umělce inspirací; dovolila jim propojit se s jejich vlastní kreativitou, jejich vnitřní expresivní „pravdou“. Věnovala jim ale i uchopitelnější dary – objekty, zvuky, látky a slova. Jako v případě Komařického bestiáře, v rámci kterého na loukách a v lesích kolem Rorátu ožily bestie vytvořené z látek a zvuků sesbíraných od místních lidí. Věřte nevěřte, tyto bestie kdysi po tamních lesích a loukách opravdu běhaly, ať už Burianosaurus Augustai, Bezhlavý kůň nebo Nosorožec srstnatý… Eszter Koncz, Kirstine Hupfeld NielsenEn Ping Yu bestie vymodelovaly na základě místních kronik a příběhů, recyklováním oblečení, ubrusů a látek. Když je podle mapky v jejich pečlivě vybraných místech najdu, ožívají i nahranými zvuky z kuchyň, dvorů a chlévů z Komařic a okolí. Přiznávám, některé ve mně na chvíli probudily trochu strachu, ale i něhu a nostalgii. Jejich kůže je často hebká jako výšivka od babičky nebo zimní kožíšek po sestřenici. Vydávané zvuky mi připomínají laskavý ruch narozenin nebo Vánoc, když se u stolu sejde celá rodina, včetně domácích mazlíčků.

Tvůrkyně ale nezůstaly pouze u předmětů, látky sesbírané od sousedů a přátel proměnily v další světový unikát v kronice Komařic – jedinečnou módní kolekci, kterou si můžete zakoupit ve stánku s merchem.

Já si kromě krásného oblečení odtud odnáším i kousek Sklizně do kapsy. Lenka Neužil Stárková totiž pro další instalaci Když se z lesa ozvou sovy namíchala několik olejů. Stačí jeden nádech a já se z vlaku do Prahy, kde teď píšu, okamžitě přenáším zpět na louky u Rorátu. Pomyslně opět sedím na kopci Kasperk a v uších mi zní hudba Martina Hůly a andělský hlas Mariany Wesley (vím, že tohle přirovnání zní poněkud pateticky, ale její hlas opravdu přichází z výšin a nemám lepších slov). Sedím s olejem v ruce u padlého stromu, kde před pár měsíci seděla s místními ženami i Kristina Elšíková při své rezidenci a workshopu Terárium Plenér. Kristina jim na tomto místě navrhla zkusit se napojit na přítomný okamžik. A najednou, zničehonic, spadl hned vedle nich starý, vysoký strom. Dar, oběť, propojení, připomenutí… Z tohoto zážitku vznikly ženami sepsané texty. Kristina je upravila a spojila do sbírky básní, Martin a Mariana zas pro instalaci básně transformovali do písní. A já u toho padlého stromu sedím, poslouchám a celý tenhle moment teď zažívám taky. Zpívají „o šumu vlaštovek, touze po moři. O vzpomínkách na babičku a dědečka a smutek, že tu už nejsou. Ne – radost, že tu s námi zůstávají navždy! A vstávání v pět ráno, aby napekla vánočky pro celou rodinu. A úleva, že si letos konečně snad dovolí říct ne“. Texty slyším, ale i čtu na lněných látkách. Visí kolem jak čisté voňavé prádlo. Zatímco Lenka vedle míchá s chlapcem, který právě dokončil nudný první ročník školy, olejíček na míru, já ještě do připraveného sešitu napíšu pozdrav kopcům: „Tak vás zase zdravím a setkávám se s vámi, zatímco se do mě pomalu vkrádá vaše klidná jistota.“

Foto: Nika Brunová.

Na přesně opačném kopci, odkud vidím Kasperk díky ve větru vlajícím bílým lněným látkám na březových kmenech, se na pařezech stromů už vznáší šest tanečnic s bambusovými tyčemi. Aaron Govea, Mexičan žijící ve Francii, se vrátil do těchto kopců „nasbírat vítr“, jeho melodie, zvuky a příběhy. Na pomoc si přizval české a slovenské tanečnice, Anetu Bočkovou, Annu Kroupovou, Anju Naňovou, Evu Urbanovou, Terezu KrejčovouTerezu Holubovou. A udělal dobře. Zatímco on kolem nich lesem krouží a švihá bambusem jako strážce času, ony na svých stanovištích jako víly, múzy či efemérní iluze skvěle kontrují jeho přísné disciplíně. Nenechte se však zmást jejich něhou. Nesou v sobě obrovskou sílu. Sílu stromů, na jejichž pařezech balancují. Sílu, která trpělivě prorazí i beton. Sílu, která mě znovu ujišťuje, že budoucnost patří feminitě! Strávil bych s nimi hodiny, ale Harvesting the wind, jejich modlitba pro lesy, louky, kopce a vítr, bude pokračovat druhou částí později, večer na louce.

Teď vítr na chvíli utichne. SILENT od Temporary CollectiveNatálií TunTemporary Young mě paradoxně s krajinou spojí skrze sluchátka. Nasadím si je a zvuky mi připomínají, že jsem si mezitím přivykl na vítr, šumění a bzučení hmyzu. A že už je skoro nevnímám. Jak rychle člověk zapomene na přítomnost… V ten moment ke mně dolehnou hlasy. Z minulosti, nebo budoucnosti? Sám si nejsem jistý. „Pojď blíž. Podívej se na své ruce, záda, dlaně a ponožky… Dýcháš? Kdy jsem tě naposledy objal? Neseš v sobě smutek, hněv, napětí? A co takhle to všechno setřást?“ Třesu se, twerkuju, funím, běžím a nechám vše na louce. Únava, bolest zad, strach i melancholie mizí v zlatých vlnách žitného pole.

A když se z toho tichého výletu časem a prostorem vracím zpět nad Rorát, na louce se v dálce přede mnou objevuje průvod Hemžení s tvory zrozenými z objektů sesbíraných kolem Komařic od Ivy Ščerbákové, Berty DoubkovéJosefíny Holcové. Promenádují se ve slunci a větru. Kusturica nebo Fellini by této scéně věnovali dlouhé minuty. Já si ji s úsměvem zapisuji hluboko do deníku vzpomínek. V hrudi mě hřeje radost a klid.

Osvěžím se limonádou a koláčem, který mi opravdu otevře nebe na jazyku, a na závěr tohoto magického rituálu se vracím k větru. Posadím se na večerním sluncem zalitou louku, do jednoho z pečlivě posekaných čtverců a přede mnou už „sběrači větru“ zapouštějí kořeny. Druhá část instalativní performance Harvesting the wind začíná.

Foto: Markét Jiroušová.

Bambus nejprve píská a houká daleko ode mě. (A jaká krásná náhoda – v pozadí projdou dvě jezdkyně na koních.) Místo lesních víl jsou tentokrát větrné šamanky a šaman připraveni skosit hektary luk. Bambusové tyče každým švihnutím zazní jako píšťaly či fujary. Na louce ale také připomínají nabroušené kosy, které místo travou sekají větrem. Jsou skoro u mě, ale náhle se zastaví. A dva koně s jezdkyněmi se rozběhnou. Co se jevilo jako náhoda, byl ve skutečnosti tvůrčí záměr. Jsou součástí performance. Cválají kolem, obkrouží nás každý z jedné strany, zpomalí do klusu, funí, dupou a znovu se rozcválají. Vítr v jejich hřívách, těla plná proudící krve a silných svalů. Třesu se spolu s chvěním jejich kůže, po tváři mi stéká slza. Jsem si vědom, jak pateticky teď musím působit. V cynické každodennosti racionality města a mých povinností, odpojen od sebe sama a přítomnosti, bych nad takovým obrazem převrátil oči. Ale i přesto, že to vím, nemohu popřít intenzitu a skutečnost toho, co jsem prožil. Kopce, koně, sběrači větru, hmyz, který mi leze po nohách, a slunce, které mi rosí čelo potem… Hranice mezi námi se stírají.

Koně zmizí za obzor a tanečnice, které začaly jako efemérní estetická podívaná, se zhmotňují okolo mě, nade mnou, ve mně. Jejich bambusové tyče krmené větrem zpívají, jejich těla propojená s těly koní a krajinou pulzují, dýchají, potí se, pracují. Jejich zranitelnost a vyčerpatelnost mi připomíná jedinečnou možnost otevřít se za hranice sebe sama. Vítr je posekán a „sběrači větru“ mizí za horizont. Bambusy se jako brčka, kterými dýchá někdo pod vodou, ztrácejí jako poslední.

Zpěv jejich bambusů se vrací zpět k Rorátu, do hrdla Mariany Wesley. Den zakončí mini koncert písní z instalace Když se z lesa ozvou sovy, které mnou houpají jako pohlazení, jako ukolébavka, jako rozloučení a objetí. Jedna po druhé mi znovu připomenou sílu krajiny, sílu komunity, sílu společného bytí. Napojit se na sebe díky umění a krajině. Tento rituál, který vyžaduje nespočet hodin práce a potu, se může stát spirituálním zážitkem jenom díky náročné práci všech zúčastněných, umělectva i organizátorstva.

Když se za tmy vracím spát, plný radosti a klidu, v tichém bzučení letní krajiny mě pozdraví světlušky. Jejich světlo si beru s sebou do srdce. A kdyby náhodou vyhaslo, nadechnu se oleje Sklizeň a zaletím zpět k Rorátu, k Markétě do Komařic. A vy byste tam na další dva víkendy, kdy se Sklizeň odehrává, měli letět taky, bez váhání!

Témata článku

Diskuze

Vyplněním e-mailu se přihlásíte k odběru automatických notifikací, které vás upozorní na nový příspěvek v této diskuzi.

Odesláním příspěvku souhlasíte s pravidly pro diskutující

Buďte první, kdo zahájí diskuzi pod tímto článkem!
Přidat komentář

Zajímá vás celý článek?

Každý článek vzniká díky týmu odborníků, kteří investují svůj čas, energii a vášeň, aby vám přinesli ten nejkvalitnější vhled do světa tance. Podpořte naši redakci – každý příspěvek má smysl.

Přispět na obsah

Pokračovat ve čtení zdarma.