Registrace

Orbiting Zero se točí v začarovaném kruhu. Nápaditým hříčkám s obručemi schází gradace

„Neruš mi mé kruhy,“ říká svou autorskou inscenací Aleš Hrdlička. Drobné, účelné narušení ale občas není na škodu. V Orbiting Zero vytváří performer, tvůrce a konzultant v oblasti současného cirkusu, magie a manipulace s objektem svůj magický vesmír bez hranic, kterému vládne neúprosná gravitace. Desítky žonglérských obručí kolem sebe nechává obíhat jako planety na hvězdné dráze – na rozdíl od Archiméda mají ovšem kruhy pro Hrdličku nejen poslední, ale i první slovo. A to se ne vždy vyplácí.

Orbiting Zero. Aleš Hrdlička. Foto: Jakub Dušek.
Orbiting Zero. Aleš Hrdlička. Foto: Jakub Dušek.

Monochromatická inscenace žongluje nejen s kruhy, ale především s realitou. Coby expertní žonglér a iluzionista si Hrdlička – držitel hned několika prestižních zahraničních ocenění – pohrává s divákovou pozorností i očekáváním. Postupným odstraňováním černých pláten, která téměř splývají s pozadím, na scénu uvádí další a další sněhobílé obruče totožného tvaru a velikosti. Některým do dokonalosti část chybí, jiné zase postrádají potřebnou pevnost a jako elastická páska neustále mění tvar. Jako zázrakem se postupně vynořují ze všech stran a zase mizí do prázdna, rozdělují se a opět scelují, mění svou pevnost i strukturu. Literárně-filmový magický realismus se tu přirozeně přetavuje v ryze divadelní princip potlačení nedůvěry publika (anglicky suspension of disbelief).

Inzerce
Orbiting Zero. Aleš Hrdlička. Foto: Jakub Dušek.

Elegantní, svižné pohyby míhajících se obručí sledují v Hrdličkových hbitých rukou neviditelnou, matematicky přesně vypočítanou trajektorii, které je v jeho černobílém vesmíru podřízeno vše. Jako mávnutím kouzelného proutku jim žonglér jako spravedlivý Všemohoucí vrací jejich funkčnost: porušené sceluje, slepené rozděluje, rozvolněné zpevňuje. Z jejich uskupení v černém vzduchoprázdnu z nich ve vzduchu i na zemi staví zajímavé geometrické obrazce a pomíjivé, křehké objekty. Vede s nimi upřímný dialog beze slov, trochu jako v černém divadle.

Pojem magie na jevišti většinou diváka svádí k tomu, že si představí prvoplánové optické iluze. V Hrdličkově vkusném podání ale kouzelnické triky, byť lehce prokouknutelné, nepůsobí lacině. Proč? Stojí za tím kouzlo všedního a celková přirozenost. Jedno ze základních pravidel klaunství je prožívat vše nové a nečekané společně s diváky, sdílet s nimi okamžik překvapení. Hrdličkovy „objevy“ chyb v obručích a jejich kouzelné opravy tuto podmínku splňují, a přitom nejsou zbytečně teatrální. Do pomyslných kouzelných karet mu hraje nonšalantní charisma a civilní jednání.

Pojem magie na jevišti většinou diváka svádí k tomu, že si představí prvoplánové optické iluze. V Hrdličkově vkusném podání ale kouzelnické triky, byť lehce prokouknutelné, nepůsobí lacině. Proč? Stojí za tím kouzlo všedního a celková přirozenost.

Vadou na kráse je ale paradoxně to, co inscenaci činí jedinečnou – točí se tak trochu v začarovaném kruhu. V potemnělém, do černých suken ponořeném prostoru je toho kromě kruhů k vidění skutečně pramálo – scénografův sen i noční můra zároveň. Stylisticky bezpochyby zajímavá výzva, která se na vizuální úrovni vyplácí: skromnému pseudo-obýváku, v němž se děj odehrává, vévodí bílý, kruhový koberec, kancelářsky zařízený pracovní stůl s kruhovým přehrávačem na desky, stylové kruhové světlo a (jak jinak) kulaté zrcadlo. Nejde ani tak o složení či provázanost jednotlivých „miniher“ s obručemi, jako spíš o jejich délku či – častěji – zbytnost. Hrdlička přitom instinktivně ví, kdy dupnout na plyn a kdy naopak ubrat, nechat pohled do diváků či zvuk padající obruče vyznít jen tak do prázdna či ticha. Nenápadně tepající zvukové ruchy Olivera Torra Jonase Balcara navíc tyto skvostné okamžiky vynalézavě podbarvují a kompenzují občasné mrtvé ticho.

Na úrovni dějového oblouku se totiž všeobjímající téma kruhu nepropisuje do celkové dramaturgie tak doslovně, jak by mohlo, a podle mého mělo. Pokus uzavřít pomyslný vypravěčský kruh je na konci sice učiněn (Hrdlička začíná i končí v podřepu uprostřed bílého, kulatého koberce ve středu scény). Iluze nekonečného pokračování tu ale bohužel není dokonalá – máte pocit, že už jste viděli vše, co s kruhovými obručemi provést lze. Napjatě očekávané finále tak působí vzhledem k jinak nezpochybnitelné kreativitě a hravosti představení spíš jako promarněná šance. A to je škoda.

Orbiting Zero. Aleš Hrdlička. Foto: Jakub Dušek.

Psáno z premiéry 15. listopadu 2025, La Fabrika, Praha.

Orbiting Zero
Tvorba a interpretace: Aleš Hrdlička
Asistent a dramaturg: Hannah Lennox
Supervize: Matthias Romir
Světelný design: Karel „Karlos“ Šimek
Zvukový design: Oliver Torr & Jonas Balcar
Konzultace efektů: Michal Nesveda, Tom Cassani, Maxime Weinmann
Partneři výzkumu: Darragh McLoughlin, Hannah Lennox, Filip Zahradnický, Michaela Stará, Lukas Bliss, Lidya Arinna Emir, Michal Fridrich
Koprodukce: CIRQUEON, PERPLX, Cink Cink Cirk

Orbiting Zero. Aleš Hrdlička.

Diskuze

Vyplněním e-mailu se přihlásíte k odběru automatických notifikací, které vás upozorní na nový příspěvek v této diskuzi.

Odesláním příspěvku souhlasíte s pravidly pro diskutující

Buďte první, kdo zahájí diskuzi pod tímto článkem!
Přidat komentář

Související texty

Zajímá vás celý článek?

Obsah Tanečních aktualit vzniká díky týmu odborníků, kteří investují svůj čas, energii a vášeň, aby vám přinesli ten nejkvalitnější vhled do světa tance. Podpořte naši redakci – každý příspěvek má smysl.

Přispět na obsah

Pokračovat ve čtení zdarma.