Nebesa – Kam kráčí Losers?
Zahrady Anežského kláštera, kde stojí letní scéna Divadla BRAVO!, se staly křižovatkou tří uměleckých uskupení: Losers Cirque Company, 420PEOPLE a Maranatha Gospel Choir. Ta se spojila v rámci projektu Nebesa, prvního akrobatického muzikálu v repertoáru „Lůzrů“. Hlavní pěveckou roli nebeského šéfa přijal Jiří Korn v alternaci s Petrem Jeništou. Odvážný režijní krok učinil Petr Horníček za dramaturgické spolupráce Matěje Randára. Choreografii na hudbu amerického skladatele BrianPierra Fentresse vytvořil Václav Kuneš.
Muzikál Nebesa rozšiřuje repertoárovou řadu souboru Losers Cirque Company o další inscenaci, v níž se variuje jeho dlouhodobé téma, a to křehkost života a životní prohry. Osudová či nezvratná vteřina, ale také svým způsobem od většinové společnosti se odlišující hrdina jsou i zde, podobně jako v předchozích titulech, zdrojem tvůrčí fascinace.
Od prvního, přesvědčivě cirkusového projektu, kdy režisér inscenace The Loser(s) Jarek Cemerek vsadil na artistickou virtuozitu, dynamické variace a kompetici, uplynula téměř dekáda. Postupně se objevil Kolaps, v němž se Tomsa Legierski zaměřil na rivalitu, pocity selhání a potřebu jedince bojovat sám za sebe. Otázku sebepřijetí a pekelných hlubin ega funkčně nastínila Daniela Špinar, další ze silných režijních osobností, které se s Losers na čas úspěšně protnuly. Její inscenace Ego v choreografii Radima Vizváryho byla a dosud je jedním z vrcholných děl souboru, neboť se v něm vedle velmi dobře rozvíjené fyzické roviny vyrýsovaly dramaturgicky nosné detaily, precizní interpretace rolí a symbióza technických rovin s jevištní akcí. Navazující spolupráce stejného tandemu vyvrcholila projektem Heroes, v němž se tým rozhodl posunout nejen v autorském přístupu k cirkusovým disciplínám (tedy upozaděním zahraničních inspiračních zdrojů), ale také v herecké rovině. Souhra akrobacie, pantomimy, vzdušných disciplín a scénograficky vizuálních efektů dokázala z obecného startovacího bodu – autonehody – postavit emočně rezonující, ale především divadelní tvar. Oproti tomu čerstvý repertoárový přírůstek Nebesa v režii principála souboru se rozpačitě vydal vstříc multidisciplinaritě s akcenty na akrobacii a tanec, pěvecký sborový projev a mluvené slovo.
Vystavět po všech stránkách dobrý a výkonově vyrovnaný čili nejen populární (líbivě podbízivý, atraktivně obsazený) muzikál je všeobecně vysokou metou, na interprety klade vysoké nároky v oblasti pohybu, zpěvu a herectví, od režiséra a celého tvůrčího týmu se pak očekávají vedle zřejmého dramaturgicko-režijního záměru hlavně zkušenosti a řemeslo. Nebesa se v tomto ohledu patrně stala platformou plnou výzev a odhodlání pro všechny zúčastněné, pro akrobaty a tanečníky pravděpodobně nejvíce v rovině zpěvu, pro sboristy v otázkách jevištního pohybu, z hlediska celku pak v hledání divadelně-cirkusových a hudebních styčných bodů jako v případě příběhových zkratek, přechodů mezi výstupy nebo náznaků prostředí.
Koncept se oproti předchozím zmíněným pracím ke konečnosti lidského života stavěl více přímočaře a popisně než rafinovaně, limity patrně nastavila i scéna pod širým nebem, samotný jevištní prostor a vysoký počet zúčastněných. Děj se rozvíjel nekomplikovaně s využitím retrospekce od výchozího bodu k finálnímu obratu. Řetězením situací komunikoval klinickou smrt, existenci andělů strážných podléhajících nebeské etice a hrdinu z okraje společnosti. Potřeba vzepřít se danostem a s tím spojené porušování pravidel a odlišování se od majority vytvářely živnou půdu pro vyjevení hlavního konfliktu ve formě zakázané lásky.
Dynamické fyzické akce pak často vycházely z mezilidských potyček. Narativní předvídatelnost a snadná čitelnost současně nesvazovaly rozsah pohybových možností, a to v oblasti taneční i akrobatické, ačkoli ve vztahu k ostatnímu působily nesourodě. Objektový rámec tvořila dole neukotvená čínská tyč, která vedle primárního účelu plnila i funkce v symbolické rovině, působila například jako kyvadlo času. Jednotlivé inscenační komponenty se však příliš umně nepropojovaly a nevrstvily, spíše koexistovaly vedle sebe. Rozdílná úroveň a energie ve všech scénických složkách pak představení více tříštila, než sjednocovala.
Nasazení, tělové napětí, fyzický projev tanečnice Simony Machovičové pak přebíjely veškeré dění. Vyzařovala takové kouzlo, že ať šlo o choreograficky a interpretačně propracované sólo, nebo méně koordinačně zvládnutou skupinovou variaci, držela jeviště pevně v rukách. Machovičová si i navzdory mělké režijně-dramaturgické koncepci našla vstřícný vztah ke své postavě, snažila se o zpěv i herectví, ale zkušeně přecházela hlavně z tanečních variací k akrobatickým prvkům. V páru s Jindřichem Panským nacházela oporu. Panský však tolik prostoru nedostal a jeho role se obrazně řečeno scvrkla do jednoho typu (v podstatě lůzra), který se nedočkal uznání ani lásky, a skvělý akrobat se utápěl v nekonečném bloumání, či dokonce nehybném setrvávání na jevišti. V artistické rovině se přidržel svého standardu. Pěvecký sbor i akrobatický chór se metaforicky vynořovaly jako podzemní říčka, buď sílila v tok, který zahltil scénu, nebo se tzv. rozlil do polí, a přitom jednotlivě a samostatně, zejména u akrobatů, se dařilo i zablýsknout, ne však z hlediska celku (a pro celek), nýbrž jako kometa adrenalinovým trikem.
Soubor Losers Cirque Company se od svých počátků v hlavních titulech profiloval k výkonnostnímu novému cirkusu, hluboce těžil z vrcholové sportovní průpravy svých členů a rostl pod vedením zkušených režisérů. Svým příznivcům nabízel vizuálně i akrobaticky atraktivní zážitky a příběhy, s nimiž se mohli ztotožnit nebo se jen bavit a obdivovat výkony. Show, kabaret, muzikál mohou být pro soubor nesvazující platformou, poskytující prostor k virtuózní artistice podpořené hudbou, tancem i slovem. Nebesa však vyzněla jen jako pokus o muzikál. Obsazení hlavní pěvecké role, disponovaní akrobaté a tanečníci, sboristé a zpěváci, hudebníci a další jako by si pluli každý na svém obláčku. Čapkovi šéfkuchaři pejsek s kočičkou by se nad touto oblohou patrně radovali díky smíchané pestrosti a mnohosti všeho. Tato Nebesa, to je muzikálový nezdar sahající do oblak.
Psáno z představení 7. června 2022, Letní scéna Divadla BRAVO!
Nebesa
Choreografie: Václav Kuneš
Scénář: Matěj Randár, Petr Horníček, Václav Kuneš
Dramaturgie: Matěj Randár
Režie: Petr Horníček
Hudba: BrianPierre Fentress, Josefina Horníčková
Kostýmní výtvarník: Lucie Červíková
Scéna: Petr Horníček, Matěj Ovsík
Laser: Jan Matoušek
Light design: Michael Bláha
Zvuk: Karel Mařík
Produkce: United Arts
Anděl Rebel: Simona Machovičová
Smrtelník: Jindřich Panská
Šéf nebe, kazatel: Jiří Korn / Petr Jeništa
Práskač: Josefina Horníčková, Michaela Jonczy, Tereza Pomajslová
Andělé: Michal Toman, Michaela Kadlčíková / Francesca Amante, Ivona Szantová, Martina Illichová
Sbor: Maranatja Gospel Choir
Premiéra: 30. 5. 2022.