Tento bývalý sólový tanečník má za sebou úctyhodnou taneční kariéru, do jeho choreografické práce se vepsaly zkušenosti z angažmá v Nederlands Dans Theater a Les Grands Ballets Canadiens. Po dva roky kočíroval vlastní soubor Balet Bratislava, než v roce 2013 nastoupil do čela Baletu ND Brno. Je logické, že nadále pokračoval ve své tvůrčí cestě, a kromě zahraničí uváděl svá díla i ve svém stávajícím brněnském působišti (například Black and White, Beethoven, Romeo a Julie, Dáma s kaméliemi). Ve svém nejnovějším baletu se inspiroval Coco Chanel, ikonou francouzské módy, jejíž životní kroky sledoval dle programu s jasně deklarovaným záměrem: „Hledal jsem klíč, jak se v životě Coco Chanel neutopit. Spoustu situací a životních zákrut jsem úmyslně vynechal. Esencí jejího života, a vlastně života každého návrháře, je podle mne přehlídka.“ A jsou to rozpustilá defilé tanečnic a tanečníků v kostýmech à la Chanel, která tvoří významnou část inscenace zachycující ve zkratce životní zvraty slavné návrhářky.
Z kabaretu do velkého světa
Gabrielle Chanel (1883–1971) si zprvu ve volném čase přivydělávala zpíváním v kabaretu a tady se zrodila její legendární přezdívka – ráda zpívala písničku o dívce, které se ztratil psík jménem Coco. Nikdo nemohl tušit, že se z dívky, kterou otec po smrti její matky zanechal spolu se sourozenci v sirotčinci v Aubazine, stane žena ztělesňující francouzský šarm a během svého života změní svět módy. Šít ji naučila její teta, k níž jezdila na prázdniny. Proto mohla po skončení dvouleté docházky v klášterní škole nastoupit do pánského krejčovství, kde její uhrančivé temné oči, výrazný profil a hezká, štíhlá a mladistvě působící postava uchvátily srdce důstojníka ve výslužbě, dědice textilní firmy a chovatele koní Étienna Balsana. A právě tato známost přivedla Chanel do „velkého světa“.
Do něho také vstupujeme spolu s Coco Chanel v samotném začátku představení, kdy během hlasitého klapotu podpatků přichází na scénu z hlediště, v proslulém černo-bílém kostýmku složeném z krátkého saka a sukně po kolena. Je na vrcholu své kariéry, postává před půlkruhovou podélně prostříhanou zrcadlovou stěnou a pomalu kouří cigaretu. Z druhé strany vlnícího se zrcadla stojí dvojnice a kopíruje postoje sólistky. Ta, až když sundá boty na podpatku, měkce sklouzává po podlaze, víří prostorem a noří se do vzpomínek. Zrcadlový panel vyjíždí nahoru a před námi se ve střípcích poodhalují události ze života legendární ženy, jež patří k největším postavám módy první poloviny dvacátého století.
Otáčivá scéna nabízí z jedné strany prostředí ateliéru, kde vznikají módní kolekce a jindy tady za šicími stroji tančí švadleny s nůžkami a hadříky v rukou. Z druhé strany točny najíždí privátní interiéry, v nichž se odehrávají milostná vzplanutí, rozchody, ztráty a návrat na výsluní. V jednom ze závěrečných střihů se ukazuje i temná část života Chanel – spolupráce s nacisty (i když se o její možné spolupráci s nimi ledacos vědělo, teprve 40 let po smrti této módní ikony vypluly z archívů dokumenty, které slavnou návrhářku z válečné kolaborace usvědčily). Jak už jsem se ale zmínila, Radačovský avizoval, že nesledoval důsledně život slavné návrhářky, proto jej nerozehrál více do hloubky ani se nezabýval jejími avantýrami s umělci jako kupříkladu se Stravinským či Picassem. Zaměřil se na fenomén, který Chanel proslavil jako luxusní značku – na módu.
Přehlídky elegantní i bláznivé
Jednoduše rafinovaných a elegantních kostýmů je tu mnoho, předvádí je nejen tanečnice/manekýnky, ale přidávají se k nim i tanečníci oděni do dámských šatů a lodiček na podpatku. První přehlídka je plná pastelových barev, již v ní se ukazují chanelovská sáčka, klobouky, sukně jsou ještě dlouhé a vzdušné. Mezi manekýnky se vmísí i manekýni, zprvu s obnaženou hrudí, oblečeni jen do dlouhých, širokých kalhot, ale později nezakrytě přijímají ženskou identitu, stírají hranici pohlaví a nakrucují se v róbách stejně svůdně jako jejich kolegyně. Rychlé pohyby se odvíjí od dunivých ozvuků a je to výrazný rytmus, který strukturuje tuto fashion show naplněnou gesty, pózami, skluzy a skoky. Druhé defilé je v černo-bílém ladění, v tanci se dostává ke slovu charleston a závěrečná módní promenáda nabízí celou škálu barev a střihových variací. Jedno ale zůstává neměnné, a to chanelovská elegance, vkus a styl výstižně a s výtvarným přesahem zachycené v návrzích Ľudmily Várossové.
Mezi sborovými přehlídkovými „mezihrami“ se odehrávají scény, které zachycují vztah Coco s Étiennem Balsanem a herečkou Emilienne d’Alençon, jež byla rovněž jeho metresou. Trio je rozehráno jako milostný trojúhelník, kdy Chanel navazuje vztah s Étiennem a zdá se, že až podezřele blízko má i k Emilienne.
Ze sledu obrazů a rovněž z použité hudby vyplývá, že inspirací byl pro Radačovského i životopisný film Coco avant Chanel režisérky Anne Fontaine z roku 2009, z něhož je v baletu použit nejen hudební soundtrack Alexandra Desplata, možná i některý ze střihů, ale i dominantní slavné schodiště ateliéru Chanel obložené zrcadlem, na kterém se konaly přehlídky nových kolekcí během jejího života – tuto scenérii do svého jevištního návrhu zahrnul v Brně i Marek Hollý.
Milostné románky
Radačovský se dále zaměřil kromě sborových scén/přehlídek a vztahu Balsana a Coco na její osudovou lásku, anglického diplomata a majitele dolů Arthura Edwarda Capela, přezdívaného Boy. Těmto milostným románkům se věnuje s podstatně větší péčí, než je tomu v případě sblížení návrhářky s vysoce postaveným úředníkem, agentem gestapa, o třináct let mladším baronem Hansem Güntherem von Dincklage.
Období, které během německé okupace trávila nadále ve svém apartmá v hotelu Ritz, je v baletu pojato stručně a celkem prvoplánově, když Chanel se svým nacistickým milencem posedává za stolem a na scéně hajlují hoši v uniformách. Je to škoda, že tento kontroverzní vztah, který měl pro Chanel neblahé důsledky, se více tanečně nerozvinul. Zato krásně postavený je duet Coco s Arthurem v podání Adriana Sáncheze. Pár zachycuje milostné vzplanutí, oddanost, něhu, okouzlení v těsném fyzickém propojení, vzletných zvedačkách a ve finále, když milenci spočívají na sofa, se další tanečníci objevují v přízemí i na balkonech mezi diváky. S Arthurem prožívá Coco nejen lásku, ale také vzestup profesní kariéry, prosazení svého salonu mezi pařížskou smetánkou (jeho provoz zpočátku Arthur Capel spolu s Étiennem Balsanem finančně podporovali), šum mořského příboje je pak připomínkou jejího pobytu v Deauville a Biarritzu, kde Chanel otevřela další obchody.
Šarm a elegance
Nezávislá, odhodlaná žena ovšem často zůstává osamocena. O samotě v ateliéru, s cigaretou v ruce vytváří nové modely: nejprve si získávají pozornost její klobouky, které původně dělala pro přítelkyni Emilienne. V baletu je ukázáno, jak zbavuje dámské šaty volánů, širokých sukní a korzetů, jak si vybírá vůni ikonického Chanelu č. 5. Děje se tak téměř civilně, bezděčně: tanečníci přicházejí z orchestřiště, hlediště, hudba jen protéká, dotváří atmosféru; není nutné ji za každou cenu vytančit, stačí, když doznívají vybrané melodie a na důležitosti nabývá věrohodný výraz interpretů zachycený nejen ve tváři, ale v celém těle.
Tyto „klidové“ okamžiky jsou pro představitelku titulní role klíčové. Pokud by jim nedala výrazovou drobnokresbu a koncentraci, precizní výtvarný návrh by ztratil důležitý barevný témbr a následující režijně-dramaturgický střih by postrádal smysl, přestože i v těchto situacích se objevuje velký černobílý fotoportrét představitelky Coco Chanel v projekci jako součást scénografické koncepce, citlivě dotvořené proměňujícím se nasvícením na horních hranách stěn ateliéru či zespodu do výšky vytažené zrcadlové stěny.
Vše stojí a padá s představitelkou titulní role, v premiéře obsazené hostující Kristýnou Kmentovou, bývalou demisólistkou NdB, která téměř nesejde ze scény. Ve výrazu a tanci kombinujícím prvky klasiky se současným tvaroslovím přibližuje vnitřní pohnutky ženy, křehké, ale současně silné a tvrdé. S odhodláním jde za svým, touží, avšak také pochybuje, kalkuluje a prožívá hlubokou ztrátu, když při autonehodě zemře její osudový (ač ženatý) muž Arthur a šansoniér Jacques Brel zpívá Ne me quitte pas…
Kristýna Kmentová vyzařuje zvláštní kouzlo a krásu. Když tančí, stává se Coco Chanel. Technická nenucenost je součástí jejího procítěného výrazu v reminiscencích hrdinky v jednotlivých obrazech nabývajících rozličnou povahu a emoční intenzitu. Radačovský poskytl pro to tanečnici sice někdy stísněnější prostor, ale v rámci jeho umělecké vize se mu podařilo vytvořit konzistentní inscenaci, která nezapře styl legendární návrhářky a probouzí (ne)nápadný půvab módní značky Chanel.
Psáno z premiéry 3. května 2024, Mahenovo divadlo, Brno.
Coco Chanel
Hudba: Yann Tiersen, Alexandre Desplat, Jacques Brel, Dmitrij Šostakovič a další
Choreografie, libreto a režie: Mário Radačovský
Scéna: Marek Hollý
Kostýmy: Ľudmila Várossová
Světla: Roman Jajčík
Hudební spolupráce: Petr Duchalík
Asistent choreografie: Ivona Jeličová, Thoriso Magongwa
VAŠE HODNOCENÍ
Hodnoceno 28x
Kata Zagorski
Neprávem? Tak to som sa chvíľu snažila zistiť, či právem alebo neprávem, aj či bola právem alebo neprávem vrátená späť,…Padesátka tanečníků burcuje bratislavskou scénu v nové inscenaci Bolero