
Ovlivněn Jungem hledá i Michal Záhora svou interpretaci odpovědí na existenční otázky skrze jejich vizualizaci po celou svou dosavadní choreografickou tvorbu (Synchronicity, Resonance ad.). Projekt Orbis pictus jej svedl do tandemové spolupráce s Lenkou Bartůňkovou, která má jedinečný choreografický dar rozvíjení inspirace vlastní osobitostí a je operující na stejné vlně vnímání podstaty existence jako Michal Záhora. Výrazné charisma a individualita obou tanečníků jako vyzrálých umělců dodaly dílu esenci atmosféry z jejich předchozí samostatné tvorby, a to ať tanečně, strukturálně či intelektuálně. Nedíváme se na příběh, který je nám vyprávěn, ale zhmotňují se před námi obrazy ukryté v hloubi naší duše animované pohybem, světlem a prostorem. Slova Lenky Bartůňkové - „téměř surrealistická záležitost“ - jasně definují podstatu díla, je asi zbytečné hledat jiný stejně výstižný výraz.
Muž a žena v obrazech nejsou představiteli vlastního vztahu či priority jeho příběhu, ale vystupují jako protagonisté – prostředníci odkazující na binární kód kontextu chápání světa podle Carla Gustava Junga. Jeho Červená kniha byla prvotní inspirací tvůrců, motivací pro pohyb se staly obrazy nesmrtelně výjimečných příběhů lidských dějin. Prostor v choreografii evokuje nekonečno, které si nikdy nedokážeme představit, ale zcela jistě ho tušíme. Představa o krajině podvědomí je živena spiritismem autorské hudby Carla Natoli (it.). Světelný design Jana Komárka citlivě rámuje jednotlivé obrazy, udržuje bdělost a je pro dílo maximálně určující. Nikde nejsou přítomna žádná slova, vnímáme jen tanec.

ORBIS PICTUS
Koncept a choreografie: NANOHACH & Lenka Bartůňková / Michal Záhora
Hudba: Carlo Natoli
Kostýmy: Mariana Novotná
Světelný design: Jan Komárek
Premiéra 27. listopadu 2012 v Divadle Ponec, Praha