Registrace

Parazit – Nadčasová komedie o nadpřirozenosti ženy

Nonverbální divadlo. V minulosti spíše okrajový žánr, jehož termín chtěl naznačit, že není pouhou pantomimou ve stylu Marcela Marceaua či klaunů s červeným nosem z televizních varieté, jak si mnozí Češi při první zmínce vybaví. Obsahuje všechny dosud známé tělesné divadelní techniky, oproti klasické činohře však neklade největší důraz na text a jeho přednes, ale na fyzickou akci, díky níž je divák vtažen do děje tak nějak příměji. Ne, že by bylo němé, naopak, jevištní řeč mu sluší, skvěle dokresluje a doplňuje mnohobarevnost inscenací. Dnes je tento žánr hlavní substancí moderních divadelních inscenací, které touží po určité abstrakci či surrealitě. Prolíná se s tancem, akrobacií, pantomimou, novým cirkusem, alternativním a fyzickým divadlem, instalací, výtvarnou performancí, filmovými triky. A právě to nám ukázal Parazit – absolventská práce posluchačky 5. ročníku katedry nonverbálního divadla HAMU Michaely Staré v režii jejího staršího spolužáka Ondřeje Holby. Jedinečná performance absolutního divadla, která nešetří oduševnělým vtipem.

Parazit (Michaela Stará). Foto: Vojtěch Brtnický.
Parazit (Michaela Stará). Foto: Vojtěch Brtnický.
Inzerce

Plakát dívky s pingpongovým míčkem v ústech zaujal na první pohled, anotace slibující novou techniku žonglování ústy vzbuzovala napjaté očekávání. Pod sítí s bílými míčky se při úvodních tónech začalo pod hromadou igelitu pohybovat bezbranné stvoření, které k nám jakoby zabloudilo. Soukalo se ze své larvy neohrabaně a komicky – mnoho choreografů by se inspirovalo novotvary a pózami, které dokázal tvor vyloudit. Skvělá pohybová zkratka a divadelnost od prvního momentu vzpřímila obecenstvo na židlích. Mimozemšťan s nelidskýma očima postupně objevoval své končetiny a jejich funkce, při snaze komunikovat s diváky mu z úst však vyklouzla vždy jen bílá kulička. Přesto se nakonec rozpovídal a ukázal všestranný talent a komický um mladé herečky.

Parazit (Michaela Stará). Foto: Vojtěch Brtnický.

Nadpřirozený tvor se v dalších minutách pokoušel napodobit svět, který viděl před očima, a přizpůsobit se lidskému pokolení. Nebylo pro něj snadné přestat plivat míčky a opustit bezpečí a pouto k životu, které pro něj představovaly. Z bílé larvy se však postupně stala žena, která rychle pochopila, jak si podmanit náš svět. A ze studentky profesionální performerka, která již pochopila, jak si díky svým dovednostem a talentu podmanit scénu i diváky. Avizovaný vnitřní rozpor mezi ženskostí a animalitou vnímáme v její osobnosti jako dvě strany téže mince, energie, které se doplňují, a díky tomu tvoří ideální rovnováhu. Nikoliv jako nepřítele. Parazit může být nesnášen, ale je součástí naší identity – jde jen o to, jak velký mu dáme prostor nás ovládat. Nebo jej můžeme využít ve svůj prospěch a růst. Závěrečný futuristický trik evokující staré hororové filmy nám připomene, že v této nové ženě dřímá nadpřirozená síla, která stojí daleko nad časoprostorovým vnímáním člověka. Asi jako nonverbální umění.

Psáno z premiéry 29. září 2019, Palác Akropolis.

 

Parazit
Námět a hraje: Michaela Stará
Režie: Ondřej Holba
Supervize: Eliška Brtnická
Hudba: Petr Kolman, Vojtěch Bor
Scénografie: Debora Štysová
Produkce: Public Art / Palác Akropolis
Premiéra: 29. 9. 2019

Diskuze

Vyplněním e-mailu se přihlásíte k odběru automatických notifikací, které vás upozorní na nový příspěvek v této diskuzi.

Odesláním příspěvku souhlasíte s pravidly pro diskutující

Buďte první, kdo zahájí diskuzi pod tímto článkem!
Přidat komentář

Související texty

Zajímá vás celý článek?

Obsah Tanečních aktualit vzniká díky týmu odborníků, kteří investují svůj čas, energii a vášeň, aby vám přinesli ten nejkvalitnější vhled do světa tance. Podpořte naši redakci – každý příspěvek má smysl.

Přispět na obsah

Pokračovat ve čtení zdarma.