Registrace

Prosíme, nevypínejte si své mobily. Tanečnice v ARŠE+ vyprávějí o době sociálních sítí. Vkusně, hravě a s jasnou zprávou

V pražském kulturním prostoru ARCHA+ se od jejího nedávného „rebrandingu“ zaměřují primárně na projekty a akce, jejichž cílovou skupinou má být teen a dospívající publikum. Právě pro takové obecenstvo je i nová pohybová, ve výsledku však v podstatě multižánrová, inscenace, která se věnuje naší běžné každodennosti. Ta je chtě nechtě ovlivněna chytrými telefony, přesunem aktivit i komunikace do prostředí internetu a sociálních sítí a i s tím spojenými negativy. Dissplay autorek a performerek Jitky Sary Páníkové a Terezy Lenerové, který uvedly coby přepracovanou verzi inscenace dis pla y (uváděné v PONCI od roku 2021), hravým a přístupným způsobem zpracovává přesně tato témata. Nedělá při tom rezolutní závěry, nemoralizuje a spíše otevírá prostor pro diskusi o zdravých přístupech k internetové a mediální gramotnosti.

Dissplay. Jitka Sara Páníková a Tereza Lenerová. Foto: Adéla Vosičková.
Dissplay. Jitka Sara Páníková a Tereza Lenerová. Foto: Adéla Vosičková.

Autorky a tanečnice tak činí především prostřednictvím dovádivé a odlehčené hry, která rozhodně nemá vyvolávat nepříjemné stavy a káravé postoje – spíše pracují s každodenními zkušenostmi, které slovy i pohyby na jevišti předávají, rozehrávají a nabalují jednu na druhou. 

V úvodní sekvenci se za oběma performerkami, které na jeviště dorazily s šedým kobercem, promítají titulky nabádající k nevypínání mobilních telefonů, a ještě prosí, abyste během představení libovolně dávali viděnému lajk použitím baterky na mobilech. Kromě toho vsedě na koberci otevírají představení kvapným dialogem, v němž v rychlém tempu navazují jedna na druhou. Mluví o vztazích, vzhledu, zpocených podpažích a celku tak hned ze začátku dávají rámec vyprávění o docela běžných věcech.

Inzerce

Do úderů rytmické a dunivé elektronické hudby (Chalupski) se pak zvedají a rozevlátými uvolněnými pohyby mezi sebou dávají vzniknout jakési soutěži. Machrují před sebou, předvádějí se, zároveň u toho ale až dětinsky dovádějí. Ve víceméně vágních pohybech, na které se ale za energického zvukového doprovodu dobře dívá, se postupně začínají vyjevovat jasnější a ucelenější sdělení. Ať už díky oficiální anotaci, dosavadnímu rámcování celku, či mluveným částem a choreografii je jasné, že se Páníková a Lenerová odkazují k soutěživosti, která je v životě se sociálními sítěmi nejspíš automaticky implementována. 

Na takovou etudu se pak nabalují další a další a performerky tak společně uvádějí groteskně laděnou podívanou, v níž se dvě „klaunky“, coby zástupkyně své doby, s pozitivním nadšením a nadsázkou šťourají v našich mnohdy jistě sdílených závislostech a zlozvycích spojených se světem sociálních sítí a internetu. Živelné soutěžení střídá synchronizovaný a žensky smyslný taneček ne nepodobný těm, které proslavily čínskou sociální síť TikTok (ta se obdobnými na kameru točenými výstupy jen hemží). V tom svém přecházejí tanečnice z rozevlátých pohybů vycházejících z přenášení těžiště, skoků a máchání končetinami v striktně strukturovaný tanec připomínající showdance.

Svými pohyby i slovy ženy komicky parodují třeba i přehnaně sdílné nebo ezoterické uživatele sítí. Páníková se v záři reflektorů, které si kolem sebe nanosila, sluní na pláži a vypráví o spirituální cestě do vlastního nitra. Lenerová pak zase vyzývá publikum, aby jim oběma zadávalo úkoly, což může připomínat formát živého vysílání, v nichž influenceři a influencerky od sledujících přijímají otázky či úkoly. 

Postupně, jak prostor performerky rozehrávají gagovými a komickými scénkami, zaplňují jej i dalšími a dalšími koberci různých velikostí. Všechny mají tvar obdélníku a jsou v podobných odstínech šedé a béžové. Mohou tak připomínat displeje, na nichž se v realitě odehrává to, co zde zachycují pohybem a slovem. Klíčové jsou ale spíše jejich prostorová dramaturgie a následné čtení. Část jeviště tvořená spojenými koberci je ostře nasvícena a časem se jen na nich pohyb a jednání tanečnic jeví jako energické, živelné a plné širokých úsměvů a pomrkávání. Mimo toto území je ale jejich tanec unavený, neupřímný a unylý – spíše markýrují, obličeje jsou najednou vypnuté – jakmile se ale jedna z nich dostane zpět na koberce, energie a show jsou zpět.

Dissplay. Jitka Sara Páníková a Tereza Lenerová. Foto: Adéla Vosičková.

Jednoduše čitelná a výkladově funkční paralela k prostředí sociálních médií tak pomáhá k jasnému sdělení. Často se mi zdá, že práce s motivy dospívání i života ve světě internetu a chytrých telefonů sklouzává k poněkud trapným výjevům plným mobilů, zvuků, voiceoverů a různých efektů. Páníková s Lenerovou si však vystačí prakticky jen s vlastními těly, elektronickou hudbou a virtuálním světem zosobněným kobercovou scénografií. Obdobné tituly mohou jistě mnohdy svádět ke zkratkovitosti a vyprázdněnosti, kterých jsem se upřímně v rámci profesní předpojatosti obával i před touto premiérou. Jenže nic z toho se nedostavilo. 

Autorky a umělkyně vytvořily prostor a svět, který jasně orámcovaly a tematizovaly. Nerozhodly se pro káravý a moralizující tón, a namísto něj zvolily formát zábavný, hravý a otevřený podnětům z hlediště. Přesto je jejich sdělení jasné, čisté a nenáročné. Dissplay čtu osobně jako inscenaci, která se groteskně ujetou a multižánrově poutavou formou pokouší iniciovat už jen myšlenky na náš vlastní vztah k uspěchanému světu, v němž všichni žijeme. Neklade si za cíl edukovat, poučovat, nebo dané problémy snad vyřešit, otevírá ale možný dialog, jenž by mohl vznikat klidně až po skončení představení v rámci rodin, školního vyučování či čistého zájmu o zdravý a netoxický pobyt v takovém světě.

Psáno z premiéry 30. května 2025, ARCHA+. 

dissplay
Choreografie, koncept, tanec: Tereza Lenerová, Jitka S. Páníková (roz. Čechová)
Hudba: Chalupski
Dramaturgie: Maja Hriešik
Dramaturgická spolupráce: Linda Dušková
Kostým: Marjetka Kurner Kalous
Světla: Patrik Sedlák

Dissplay. Jitka Sara Páníková a Tereza Lenerová. Foto: Adéla Vosičková.

Diskuze

Vyplněním e-mailu se přihlásíte k odběru automatických notifikací, které vás upozorní na nový příspěvek v této diskuzi.

Odesláním příspěvku souhlasíte s pravidly pro diskutující

Buďte první, kdo zahájí diskuzi pod tímto článkem!
Přidat komentář

Související texty

Zajímá vás celý článek?

Obsah Tanečních aktualit vzniká díky týmu odborníků, kteří investují svůj čas, energii a vášeň, aby vám přinesli ten nejkvalitnější vhled do světa tance. Podpořte naši redakci – každý příspěvek má smysl.

Přispět na obsah

Pokračovat ve čtení zdarma.