Štyri (+1) dni tanca pre Vás: S ředitelkou Zuzanou Hájkovou o festivalu, divadle i o Lososech
Rozhovor se Zuzanou Hájkovou o festivalu Štyri dni tanca, souboru Štúdio tanca, choreografii Lososy a budování taneční komunity.
Finále festivalu přivezli tvůrci ze zahraničí. Původem slovenští tanečníci Juraj Korec a Emil Leeger působící v Rakousku pod vedením choreografky Heleny Weinzierl nechali diváky myslet si, že jsou ryby... Program pak uzavřelo slovensko-španělské duo autorů Cobosmika Company.
Think Fish Part1 rakouské provenience působilo v kontextu festivalu tak trochu jako z jiné planety. Pojetí komiky a nadhledu mohlo být z celkového programu srovnatelné snad jedině s VerTeDance, avšak dílo nebylo tak agresivně agitující.
Diváci nejprve dostali od extrémně afektované postavy moderátora instrukce, kdy si mají představovat, že jsou ryby, kdy plavat, kdy otočit hlavu doleva. Míra absurdnosti způsobovala takovou přesvědčivost, že divák ani nestihl váhat, jestli se do hry zapojí a už v ní byl. Stejně tak i vztah dvou performerů byl z velké části založen na reagování na instrukce toho druhého. Avšak odezva partnera byla vždy jaksi popletená. Tragikomický vztah dvou mužů se tím ale paradoxně prohluboval. Z polohy ověřující pozici postavy na jevišti (pomocí her typu: „zatím tady na scéně počkej, já jdu mluvit s publikem“) se postupně vylupoval příběh dvou až dojemně groteskních bytostí.
Vstupy moderátora oslovujícího publikum a skeče připomínající humor typických amerických komedií (například objevování neznámého předmětu ryby v ústech) nebo animovaných filmů à la Tom a Jerry (postavy přilepené k sobě) střídaly taneční pasáže. Většinou vycházely z konkrétních gest, jako je například míchání kávy či ruka imitující rybu. Pohyb byl skečovitý, takže nedocházel do poloh „roztančenosti“ a nevzbuzoval dojem virtuozity. Bylo tomu tak i proto, že se odvíjel se samozřejmostí a suverénností zvládnutí, čímž vypichoval záměrnou nepřirozenost ostatních částí představení. Rození výrazní performeři, kteří si v choreografii mohli svůj potenciál řádně užít, diváci si užívali s nimi.
Jak se stalo pro festival příznačným, diváci ve stejném večeru shlédli dílo odlišného přístupu a výrazu. Závěr byl taneční, nešokující a příjemný. Pro duet v podání Petera Miky a Laury Vilar Hidden bylo zvoleno věčné a vděčné téma tance: vztah a jeho proměny, momenty souznění a rozdělení, hádky a odpuštění. Kdybych vyvozovala rukopis autorů podle dvou děl, které jsem od Cobosmika Company na banskobystrických festivalech viděla (kromě Hidden to byl duet Near v roce 2009), vyznačoval by se množstvím zručné, hladké a zajímavé současné partneřiny, ve které na sebe upoutává pozornost především tanečnice, a celková jemnost projevu i jednoduchých kostýmů. A perfektní provedení.
Ke zobrazení peripetií vztahu posloužilo kromě čistě tanečního projevu, který
v sobě nesl vyjádření různorodých poloh, také využití velkých šachových figur. V obdobích nedorozumění se šachy proměňovaly v osobní hranice, stávaly se symbolem vztahu tanečníků i hlavou znejistěné ženy. Nápaditá a přitom nekomplikovaná manipulace s figurami dodávala představení prudkou dynamiku, která kontrastovala s většinou ladným průběhem tance. Funkční scénografie, neotřelé hudební řešení sestávající především ze zvukové krajiny „škrábavých“ zvuků a přívětivé osvětlení; to vše dohromady budilo dojem čistoty výpovědi.
Poohlédnutí za celým festivalemRozhovor se Zuzanou Hájkovou o festivalu Štyri dni tanca, souboru Štúdio tanca, choreografii Lososy a budování taneční komunity.
Pokračovat ve čtení zdarma.