This is not about me! – Bravurní studie politických projevů

Kauzy a činy politiků jsou stejně jako jejich veřejné proslovy často předmětem vášnivých společenských diskusí a mnohokráte i terčem posměchu. Byly inspirací i pro sólové představení Michaely Daškové, které uvedla v intimním prostoru ALTA roomu v karlínské Invalidovně. Její dílo This is not about me! se nepohybuje na hraně laciné parodie politických reprezentantů, k čemuž se ubírají mnozí komici. Je důkladnou studií vygradovanou do podoby kvalitního uměleckého počinu.

This is not about me. Foto: Studio Alta.

Uchopením tématu dokáže Dašková zaujmout i ty, kteří politické dění bedlivě nesledují. Vystačí si s vlastním tělem oblečeným do formálního dress codu (pánské košile, kravaty, černých kalhot a bot), který jednoznačně rámuje kontext. Z konkrétních proslovů pronesených například Milošem Zemanem, Andrejem Babišem či Donaldem Trumpem abstrahuje základní gesto, pohyb, slovní spojení, které opakuje, překrucuje, bortí. Vyvozuje principy a esence, které jsou všem těmto osobnostem pohybujícím se ve vysoké politice společné. Ačkoli nás státníci ujišťují, že jim jde o blaho národa, potažmo celého lidstva a planety Země (v díle zhmotněné do neustále opakovaného tvrzení: „This is not about me“), v realitě se mnohdy ukazuje, že vstupem do politiky uspokojují jedinci pouze svou chorobnou touhu po moci hnanou narcistní fascinací vlastní osobou. Veškeré počínání Daškové toto podprahově naznačuje. Například i pomocí drobných změn v mimických svalech obličeje, kdy blahosklonný výraz přechází plynule v pohled plný pohrdání vyjadřující víru ve vlastní nadřazenost.

Z tónu a dikce hlasu je čitelná manipulace a skrytá agrese. Právě její hlas je jedinou zvukovou kulisou, kterou v díle používá, přičemž ho nezkresluje ve snaze napodobit konkrétní reprezentované osobnosti. Zřetelně artikuluje, epizody se odehrávají převážně v angličtině či češtině, zazní i polština. Mluva dominuje, přirozeně podtržená vybranými gesty. Plynulost projevu někdy narušují nečekané pohybové zvraty, které působí, jako by byly vyvolány vnější silou (podlomení kolen, křečovité tiky v obličeji, trhnutí v rameni). Upozorňují na nesoulad mezi tím, co mluvčí říká a co zřejmě skutečně cítí. Nebo možná na lež a faleš, kterou citlivý divák zpozoruje.

V jeden moment performerka ohne ruce v lokti, jakoby držela pomyslný podnos, na němž přihlížejícím vlezle servíruje dojem, že bude „v rámci svého mandátu sloužit lidu“, její boky se přitom úmyslně vychylují na opačnou stranu a naznačují úhybný manévr. Ve scénce připomínající tiskovou konferenci vyvolává ukazováním pomyslné novináře, později však ztratí nad svou paží kontrolu a ta libovolně otáčí a manipuluje její tělo. Jindy se zase ruka promění v úlisného hada, který se plazí po sloupech. Dašková využívá prostorových dispozic, které ALTA room nabízí, včetně blízkosti publika, se kterým udržuje intenzivní oční kontakt.

Představení This is not about me! do intimního prostoru Studia ALTA i do jeho současné dramaturgie zaměřené na angažované umění perfektně zapadá. Na tanečním poli dosud neznámá Michaela Daškové mile překvapila vyzrálým projevem a dílem, na němž se podílely i zkušené umělkyně Cécile da Costa a Marika Smreková. Na české scéně se vyloupl nový talent a jsem zvědavá, kudy se bude jeho další počínání ubírat.

Psáno z premiéry dne 10. června 2021, Studio Alta.

This is not about me!
Koncept, performer: Michaela Dašková