Za dveřmi 2018 aneb To nejlepší z festivalového zápisníku – část druhá

Prášilov (V.O.S.A.). Foto: Adéla Vosičková.

Večery nabité novým cirkusem a akrobacií   Jak již bývá na festivalu Za dveřmi tradicí, v pozdně večerních hodinách se prezentovaly soubory s náročnější scénografií a velkolepými efekty, které nejlepší divácký zážitek poskytnou ve tmě. V.O.S.A. Theatre uvedl (před)premiéru cirkusového kusu Prášilov. Jednalo se spíše o prezentaci vybraných žánrů pouličního umění, které soubor složený z několika akrobatů, žonglérů, hudebníků a zpěvačky nabízí. Velkolepé pojetí představení ukázal už příjezd performerů na pojízdné pirátské lodi, doprovázený mnoha kouřovými a ohňovými efekty, které se zde průběžně vyskytovaly až do jejich odjezdu. Scéně dominovala vysoká kovová konstrukce s proprietami určenými pro závěsnou akrobacii, mezi nimiž byla originálně využita rybářská síť.

Až téměř pohádkové, ale zároveň funkční kostýmy odpovídaly poetice celého souboru, kterou potvrzoval (a umocňoval divácký zážitek) živý zpěv. Umělci předvedli novocirkusovou show plnou vzdušné i pozemní akrobacie a ohňových výstupů, přičemž k těm efektivnějším patřily scény s hořící konstrukční krychlí a náročná párová akrobacie ve vzduchu. Divákům se také představily obří loutky, jimž divadlo v minulosti věnovalo velkou část své tvůrčí činnosti a zabývá se jimi dosud.

Prášilov sice nepřináší nic nového či převratného, ale to pravděpodobně ani nebylo cílem. Diváci mohli zhlédnout velké množství vyšperkovaného novocirkusového umění s efektní velkolepou výpravou. „Vosáci“ jasně dokázali, že umí během pár minut zaujmout, pobavit, dojmout a překvapit všechny věkové kategorie.

Poctivou dávku synkreze pozemní akrobacie a nového cirkusu dodaly večerním představením LOV spolupracující soubory Holektiv Bratři v tricku, o němž jsme již psali. Exteriér zde sehrál poutavou roli, přirozeně dotvořil prostředí lesa a vhodně podpořil atmosféru pořádaných mysliveckých hodů.

Polská dávka hudebního bizáru

Polské duo Muzikanty spolu se svými hosty zabodovalo svým nejnovějším představením Petronauci. Tito festivaloví nováčci nabídli českému publiku něco běžně nevídaného. Petronauci nabídlo zejména zajímavou scénografii a hudební složku. Na hracím prostoru byla postavená tři nemocniční lůžka, kolem nich rozestavěné rekvizity představující základní vybavení nemocničního pokoje, po pravé straně malá klec a nalevo velké bílé dveře. Takové scénografii by vyloženě slušel jevištní prostor a umístění ve stylu divadelního site specific. V zadní části se vyskytovaly vyvýšené plošiny pro hudební nástroje a světelný design. Připravené sterilní prostředí doplňovaly mikrofony, kouřostroje a jiná pyrotechnická zařízení.

Diváci byli spolu s herci na scéně součástí instituce, kde se za zavřenými dveřmi vyžadovalo naprosté ticho. To se trojici mužů zdálo nepředstavitelné. Všemožnými způsoby odmítali stát se chodícími těly bez duše. Jejich bojem proti systému se stala poslední možnost rozptýlení a vidina záchrany – hudba vlastnoručně produkovaná pomocí plastových kelímků, plecháčků, kastrolů a paliček. Hudebníci na zadní scéně se skutečnými nástroji hudební produkci přebírali, poměrně nečekaně zazněly mimo jiné skvostné melodie skupin Deep Purple či Queen.

Představením s nádechem site specific art, výraznou hudební složkou a zpracováním tématu, možná inspirovaného filmem Přelet nad kukaččím hnízdem, dokázali jako jedni z mála souborů využít dosahu sdělovacího prostoru a předat divákům maximum ze své tvorby s myšlenkou navrch. Pyrotechnické efekty a práce s nimi (pravidelné opakování, gradace a propojení s hudbou) posouvaly představení mnohdy až k bizarnímu vyznění, což pomáhalo přítomným divákům udržet nadhled.

Nikoho jistě nepřekvapí, že jako na každém jiném festivalu se objevily performance velkolepé, úspěšné a nápadité, ale i čísla slabší či méně výrazná. Výše zmíněná představení patřila k nejlepším z nabízených možností, jak kvalitně strávit svůj volný čas „na ulici“.

Psáno z festivalu Za dveřmi 2018, 16. – 19. července, Výstaviště Holešovice.

Prášilov
Námět, choreografie, provedení: V.O.S.A. Theatre