Registrace

Bazaar Festival II: Odvážné praxe proti předsudkům

Závěrečné dny Bazaar Festivalu na téma Odvážné praxe byly věnovány generační konfrontaci, vztahu „retra“ a současnosti, žánrově hraničním projektům a dialogu s předsudky, klišé i kýčem. Desátý ročník završilo choreografické uskupení STEAM ROOM v divadle PONEC, následně pak v prostoru X10 bariéry narušoval i boural komponovaný program vizuálního umění a performance s názvem Y: Sweat and Fire.

Bazaar Festival 2024 - DragON aka PONY. Foto: Vojtěch Brtnický.
Bazaar Festival 2024 - DragON aka PONY. Foto: Vojtěch Brtnický.
Inzerce

Imaginární hřiště a imaginativní prostor

Tvůrčí mezinárodní uskupení STEAM ROOM se vrátilo do Prahy prozářit prostor svítivě modrou (díky celotělovým, upnutým kostýmům s prvky naznačujícími např. atributy koní), zaplnit jej nakažlivou energií, neboť rytmus prosakoval do všech vrstev.  A celý prostor pak pohybem sjednotili v ničím nesvazovanou plochu – „jen“ si tryskat, svobodně být sám i s druhými a pohrávat si, nezřídka i díky nadsázce zahrávat si. Choreografové Aleksandar Georgiev a Zhana Pencheva se v rámci Bazaar Festivalu představili již v roce 2019, kdy se ve Studiu ALTA konala už tradiční přehlídka fragmentů z nově vznikajících projektů. Vystoupili s úryvkem Drag-on / Steam Room z tehdy připravované trilogie, konkrétně s velmi dynamickou ukázkou rytmické struktury odvozené od bulharské dvojkročky vsazené do beatů popové hudby. 
Letos se triptych tanečních umělců Aleksandar Georgiev, Zhana Pencheva a Darío Barreto Damas v představení dragON aka PONY nořil nejen do pohybových stylů sahajících do dávné historie, ke dvacátému století a také současnosti, ale zároveň dokázal jednotlivé variace provazovat tak, aby v neustálém pulzování různorodé podoby (nelze se však ubránit asociacím jako např. cval) vznikal dojem radostně plynoucího spolubytí a nenárokované hierarchizace. Zřetelně se vyjevoval aktivní scénický postoj proti frontálnímu uspořádání a z hlediska konceptu choreografické předvídatelnosti. 
Tanečníci přitahovali pozornost svou jevištní přítomností, která vykazovala všímavost, vzájemné cítění, otevřený (a vybízivý) pohled, kontakt se sebou a všemi po boku i okolo. Rozevláté střídalo intimní, nabídka vybízela k výběru a zpracování, střihy se střídaly s fluiditou. Citelné proudění energie jako by ovlivňovalo funkčnost načasovaného spojování a rozpojování nepočetné skupiny. 

Bazaar Festival 2024 - DragON aka PONY. Foto: Vojtěch Brtnický.
Scénu prohřívala sounáležitost, jejíž odezvou byl častý úsměv až smích z hlediště. Před diváky se vykresloval obraz s karikaturními rysy vznikající ne z přímočaré parodie techniky a stylů, například klasického tance, lidovek, burlesky, disko či drag, ani na základě vsazované pop music mísené s instrumentálně rytmickou hudbou, ale díky umně sestaveným strukturovaným vazbám i spontánním reakcím jeden na druhého. Zpoza vizuálně a pohybově zábavné choreografie včetně nově vznikajících sekvencí se tušeně linula vědomá práce s kinestetickou empatií. Určitou měrou tomu přispěl i vlastní pocit, dokonce snad nutkání připojit se a následovat, nechat se strhnout, a nakonec tančit bez zábran (pozn. – představení se nepřehouplo v taneční party). 
Rovina snění se přetavovala do roviny myšlení, při pohledu na hlediště rozptýlené do tří okolních stran jeviště i do kolektivní představivosti (nebyla bych s nejvyšší pravděpodobností jediná, kdo by na „parket“ vběhl). Z dění tanula autenticita i rukopis každého z performerů jako souhrn techniky a zkušeností, dovedností a schopností přetavit je ve vlastní výraz a jazyk, kterým se dorozumívá s ostatními. Trojice nadnesla téma rozpoznatelnosti okamžiků pro kýženou změnu (instantní choreografie), princip vyvažování nových impulzů ve vztahu k setrvačnosti a prohlubování již artikulovaného, pojmy jako víceúrovňové pohybové čtení, zrcadlení a přenos. 

Být, či se připojit? 

Závěrečný festivalový večer se napojil na experimentální dramaturgickou řadu Y Events Divadla X10, v rámci které dvojice kurátorů Anna Chrtková a Petr Dlouhý sjednotila vizuální, taneční, performativní tvůrce do mnohahodinového bloku, imerzivní instalace, sdíleného cyklu aktivit dávkovaných dle individuální rozvahy a velkoryse distribuovaných po prostoru. Klubová situace v divadelním prostoru, jak událost na křižovatce mnoha žánrů a stylů nazvali pořadatelé, zahrnovala kompozici počinů, jako například performance Another EAO’s solo Eduarda Adama Orszulika a DJ Evil Medvěda, ale i velmi nenápadných akcí, ať zdokumentovaný Tanec na střeše – pohybový happening na střeše Adiny Maliny s reakcemi komentátorů na sítích, nebo instalaci 2041, literární futuristickou archeologii Eleny Pecenové ad.
Svým precizním minimalismem, sebejistou, až fascinující přítomností se pomyslným středobodem stala performance Fatigue maďarského umělce Viktora Szeriho s tématem nesnesitelné únavy, demotivace a syndromu vyhoření. Využití na pohled nepropojitelných zvukových rovin (např. chorál a pop recitativ), světelných kontrastů, barevných projekcí a geometrických vztahů jako by v jádru scelovalo doposud tříštěnou pozornost. Performer stál ve svém bodě, pohupoval se, anebo pohnul rukou… Koncentrovaná síla, a přesto nenátlaková, více dráždivá kumulujícím se napětím komunikujících rovin. 
Zdálo se nepodstatné ptát se „proč“, nýbrž sledovat čili divácké následování se zbavovalo kognitivního vyhodnocování a tázání se po významech. „Lov“ a „být ve střehu“ se rozpouštělo v pozorování upínajícím se k detailům i celku. „Jsem pasivní tanečník, co zůstal sedět na židli,“ pronesl ke mně znenadání muž v šeru. Performance u proaktivního diváckého přístupu potvrdila nárok na odlišení zaběhnutých módů „dívání se“, zahrnující i přiznanou – vědomou pasivitu jako aktivní, citelnou spoluúčast.  

Y-Events - Sweat Fire Becka. Foto: Petra Kupcová.
Aktivizační pokus nazvaný Running Through Fields to Tori Amos performerky Becky McFadden v pozdních nočních hodinách vyzněl jako skvělý nápad, jenž se však přepnul do rozporuplnostmi naditého vztahu mezi snahou a provedením. Má-li i opravdu zkušený performer touhu rozběhat dav, masu, nadšence, bylo by ideální mít vlastní do hloubky (jak proklamuje festival) prozkoumanou zkušenost, neboť zrovna běh a příprava na něj je disciplínou, která určitou nevyzrálost nebo otevřeně nezkušenost odhaluje, prozrazuje, obnažuje. Bohužel, kdo nemá opravdu naběháno, už to na místě nedoběhne ani svým charisma. 
Přehlídka v Divadle X10 jako by byla paralelou k centrálnímu bodu Bazaar Festivalu, jímž byl tradiční sobotní (23. 3. 2024) maraton ukázek z rozpracovaných projektů. Intenzita dramaturgie tohoto závěrečného večera jako by se však svou velkoryse pojatou časovou dotací rozložila na částice, z nichž zbyly jen střepy vzpomínek, i přestože kurátoři vsadili na výrazné osobnosti, progresivní jména a vytvořili přívětivé prostředí pro tanec, chill out, setkávání a sdílení, obrazně potemnělou krajinu svébytnosti, v níž každý jedinec / jediná / jediné mohli najít zážitkové uspokojení, osobní klid i kolektivní povzbuzení, pocit sounáležitosti či energický start k novému nádechu při vstupu, návratu do reality. 
Divadelní a taneční Bazaar Festival letošním jubilejním desátým ročníkem stvrdil, že v dramaturgii a svým směřováním klade důraz na často neběžnou, nebo hloubavější, dlouhodobější, dokonce až z určitého úhlu pohledu kontroverzní procesualitu z hlediska tematických okruhů i způsobů tvorby, nikoli pouze na prezentaci výsledného díla. Byl a v průřezu let se ukazuje, že je více zastavením přítomného času, v němž vibruje minulost i příslib budoucí změny nebo palčivé otázky dožadující se reakcí či odpovědí. 

Y-Events - Sweat Fire - instalace Adiny Maliny. Foto: Petra Kupcová.
Další z jistin festivalového know-how je geografický záběr na střední a východní Evropu, stejně tak zaměření na cross over projekty, nestereotypní ve smyslu osobitá (někdy i velmi osobní) multidisciplinárně scénická a performativní díla, work-in-progress nebo „jen“ otevřená sdílení a setkávání. Festival se profiluje jako mnohonárodnostní a kulturně rozmanité tržiště názorů, a zároveň platforma pro kultivaci a advokacii rozmanitosti uměleckého – tvůrčího i diváckého – účastnického respektu k odlišnému pohledu na svět, politiku, společnost, kulturu, umění… na sebe sama.

Psáno z Bazaar Festivalu konaného ve dnech 15.–25. března 2024, z představení 

DragON aka PONY uvedeného dne 24. března 2024 v divadle PONEC a komponovaného večera Y: Sweat and Fire dne 25. března 2024 realizovaného v Divadle X10. 

DragON aka PONY
Choreografie, tanec, performance: Aleksandar Georgiev, Zhana Pencheva, Darío Barreto Damas aka STEAM ROOM
Hudba: Tsvetan Momchilov
Scéna a kostýmy: Ralitza Toneva
Grafika: Gjorgji Despodov
Koprodukce: Garage Collective, Brain Store Project a Nomad Dance Academy, Slovinsko.
Toto dílo vzniklo v koprodukci Brain Store Project v rámci programové linie Creative Crossroads projektu Life Long Burning.

Y: Sweat and Fire
Kurátoři: Anna Chrtková, Petr Dlouhý
Umělkyně*umělci: Adina Malina, Al Yakubouskaya, Becka McFadden, Eduard Adam Orszulik & Evil Medvěd, Elena Pecenová, František Fekete, Viktor Szeri [Budapešť], Vojtěch Märc
Grafika Y Events: Terezie Chlíbcová

Fatigue
Vytvořil a účinkuje: Viktor Szeri
Hudba: András Molnár
Kostýmy a scénografie: Csenge Vass
Video: Tamás Páll
Projekce: Ákos Tóth
Světla: Ferenc Payer

Témata článku

Diskuze

Vyplněním e-mailu se přihlásíte k odběru automatických notifikací, které vás upozorní na nový příspěvek v této diskuzi.

Odesláním příspěvku souhlasíte s pravidly pro diskutující

Buďte první, kdo zahájí diskuzi pod tímto článkem!
Přidat komentář

Související texty

Zajímá vás celý článek?

Obsah Tanečních aktualit vzniká díky týmu odborníků, kteří investují svůj čas, energii a vášeň, aby vám přinesli ten nejkvalitnější vhled do světa tance. Podpořte naši redakci – každý příspěvek má smysl.

Přispět na obsah

Pokračovat ve čtení zdarma.