Registrace

Letošní Bazaar Festival diskrétně obnažuje lidské tělo i mysl. A nebojí se riskovat

Letošní 11. ročník mezinárodní přehlídky progresivních scénických prací na pomezí tance a divadla nese podtitul Čí tělo je moje tělo?. První dny nabídly pestrou škálu představení, v nichž se lidské tělo stává komoditou, nástrojem přežití, nositelem vzpomínek a symbolů, ale i úhlavním nepřítelem mysli. I přes široké spektrum žánrů a uměleckých zájmů pozvaných účinkujících se podařilo udržet jednotnou dramaturgickou linii – a navíc položit pár zásadních celospolečenských otázek.

 Cossachka. Foto: Vojtěch Brtnický.
Cossachka. Foto: Vojtěch Brtnický.

Tělo bojeschopné
Slavnostní zahájení v prostoru ARCHA+ se neslo ve znamení národní hrdosti a palčivého tématu těla jako anonymizované komodity v otevřeném konfliktu s nepřítelem. Sólová inscenace Magdy Szpecht s názvem Ona stojí uprostřed bojiště, jež festival odstartovala, nabídla unikátní vhled do války na Ukrajině očima ženy v první linii. Inscenace na pomezí dokumentární zpovědi, forenzního divadla a válečného zpravodajství v podání Agaty Różycké nabídla vizuálně poutavou, byť místy zdlouhavou show, postavenou na dálkové komunikaci mezi čerstvě nasazenou příslušnicí armády a jejími nejbližšími. Vypravěčsky fragmentované představení s velkými ambicemi i dramatickým potenciálem zkombinovalo neúprosnou, často bolestivou autenticitu zpráv z fronty s pokroucenou realitou sociálních médií a stylizovanými prostředky divadla. Křehká performerka s převážně kamennou tváří působila v kontrastu s popisem spartánských podmínek života uprostřed konfliktu jako pěst na oko. A to splnilo svůj účel. Po slibném startu ovšem druhá polovina bohužel ztratila cosi z úvodní síly. Snad kvůli relativně dlouhým pauzám mezi jednotlivými scénami (které nepochybně úmyslně odrážely odmlky v komunikaci hlavní postavy), snad vlivem nepříliš ukotveného dramaturgického směřování.

Na téma těla jako zdroje nezměrné vnitřní síly a odolnosti navázaly v druhé polovině večera režisérka Yuliia Lopata s choreografkou Galou Pekhou. Spojily své síly v díle Cossachka, komorní choreografii pro skupinu mladých, dlouhovlasých dívek. Za táhlých, melancholických tónů tradičního ukrajinského popěvku z úst zpěvačky a performerky Kateryny Aldoshyny se pětice postav zahalených v dlouhé běloskvoucí kazajky před zraky diváků postupně proměnila v pětici amazonek, bojeschopných a nemilosrdných. Přerod čistoty a nevinnosti v touhu po spravedlnosti skrz fyzický boj nezasvěcenému oku simuloval armádní výcvik, ale oproti fyzické i verbální doslovnosti prvního kusu večera jen v decentních náznacích a pohybových metaforách. Pravé úhly, přímé linie a útočné pozice těla, odhodlání a jistá dávka provokace v očích a koordinované výpady i úskoky evokovaly atmosféru boje, aniž by přímo sugerovaly otevřené násilí. Stejně jako dlouhé kadeře tanečnic i jejich těla se v postupně zrychlujícím se tempu ladně proplétala v geometrických šicích a vypočítaných zákrutách jako při elegantních válečných manévrech. Celkově relativně ponurý light design a použití rudého světla daly celkové dynamice choreografie jen vyniknout.

 Cossachka. Foto: Vojtěch Brtnický.

Inzerce

Tělo zjizvené
Druhý den festivalu patřil inovativnímu představení Rapeflower performerky Hany Umedy. Tentokrát šlo ovšem o tělo v konfliktu se sebou samým. Autorka intimní zpovědi se mezi betonovými zdmi Studia Hrdinů publiku svěřila s traumatickým zážitkem, který měl zásadní dopad na její osobní život a posléze i umělecké směřování – sexuální násilí spáchané člověkem, jehož jméno i tvář její vlastní paměť vymazala. Srdceryvná tanečně-divadelní koláž, plná výmluvného ticha, propojila tradiční japonský tanec jiutamai s chirurgicky precizním mluveným komentářem, který svou sporostí a upřímností ťal do živého. Autorka a interpretka v jedné osobě zvolila pro dramatické ztvárnění své vlastní minulosti i přítomnosti tělo sebe samé tak, jak jej bůh stvořil – nahé, bezbranné, a přitom nečekaně silné. Na rozlehlém bílém baletizolu prostřednictvím repetitivních, pevně semknutých choreografických sekvencí vedla vnitřní dialog mezi svým tělem a myslí o tom, jak – či zda vůbec – se může fyzická schránka vyrovnat s negativními vzpomínkami. A proč samotný akt znásilnění v oběti vyvolává mnohdy paradoxní pocity.

Sterilita scény v kontrastu s tolik životaschopným tělem performerky podtrhla mnoho z motivů, k nimž se mysl obětí sexuálního násilí v různých obměnách vrací: nekonečnost jediného okamžiku, slévání se časových rovin a zároveň ulpívání na nedůležitých detailech, oscilace mezi sebeláskou a sebenenávistí, odosobnění vlastního prožitku i extrémní citlivost na zdánlivě nevinná témata. Klasická vyobrazení znásilněných žen, jejichž slavné osudy jsou dnes předmětem mýtů, získala při promítání na nahé tělo performerky nový hlas – doslova. Rozpohybováním jejího torza se zdálo, že se jejich ústa skutečně hýbají.

Střídání velkoformátových pestrobarevných projekcí s až voyeursky nasnímanými detaily na nahou kůži i intimní partie relativně drobné interpretky navíc otevřelo zásadní téma: co v dnešní společnosti považujeme za umění a co je již na hranici pornografie. A do jaké míry může performer počítat s divákovým pohledem, a nesklouznout přitom k obscenitě či sexualizování vlastního těla.

Rapeflower. Hana Umeda. Foto: Vojtěch Brtnický.

Tělo posedlé i neposedné
Filosofii performerství jako formy veřejné exhibice a problematiku toho, do jaké míry si divák vlastně nárokuje tělo na jevišti, zpracoval následující festivalový den také nejnovější počin z dílny finského performera, pedagoga a experimentálního muzikanta Pasiho Mäkely. Multižánrový tvar s názvem FUGK nabídl netradiční pohled na tělo coby proměnlivý nástroj vyprávění. Zvířecky makabrózní i podmanivě ztřeštěná podívaná pracuje s prvky finského folkloru a undergroundové estetiky, které s komickou nonšalancí obaluje v japonské divadelní formě kabuki. Za skřípavých zvuků elektrické kytary a zacyklených magnetofonových pásek přenáší diváky do začouzeného performativního podsvětí kdesi na hranici rituálního transu, severské seance a garážové rave party.

V rámci hodinové one-man show se interpret transformuje za papírovou maketou sakury ze zavalitého muže s tváří medvěda na křehkou blonďatou dívenku, z rozevlátého frontmana synth metalové kapely na komicky vyšinutého ducha v podvlíkačkách. Zde se tělo stává nejen zpřítomnělým okamžikem, ale především materiálním propojením s minulostí, nositelem tradičních symbolů, i vnitřního života postav a archetypů. Právě proces proměny, nejen z jedné postavy do druhé, ale především z člověka na „hrající“ tělo a zpět, je pro autora inscenace naprosto zásadní.

Jeho fluidní tělesná schránka na sebe bere podoby duchů dob minulých s překvapivou lehkostí a obnažuje strachy, které v člověku dřímají od prapočátku civilizace. Animální surovost a nespoutaná síla v tělesnosti jedné postavy přechází v jemnost a dětský údiv postavy jiné. Jeho výraz se mění stejně přesvědčivě jako jeho těžiště a zdroj počátečních pohybových impulsů. Charismatický Mäkelä má své publikum, posazené po třech stranách jevištního koridoru, zkrátka pevně v hrsti. Nevypočitatelná dramaturgie, nekontrolované záškuby, nelidské skřeky, organické plynutí času i prostor pro náhlou inspiraci, to vše se spojuje v částečně improvizovaném útoku na lidské smysly, který beze zbytku počítá s tím, že bude šokovat. A jeho další osud na brněnské divadelní scéně bude jistě zajímavé sledovat.

FUGK. Pasi Mäkela. Foto: Vojtěch Brtnický.

Tělo vysochané
Možnosti těla jako prostředku ke komunikaci s minulostí a jejímu vzkříšení zkoumalo také představení Sochařky polských choreografek Weroniky Pelczyńské Magdy Fejdasz. V site-specific performanci v podání Dany Chmielewské Moniky Szpunar, původně vytvořené pro Národní muzeum ve Varšavě, se před očima diváků Národní galerie Praha otevřela brána do světa oživlých muzejních exponátů. Dvojice tanečnic, oděná do sladěných kostýmů v béžové a pastelově oranžové, se uprostřed bílého sálu na pohyblivém piedestalu vyjímala svou grácií a jednoduchostí.

Ve střídavě rozverné a smyslné choreografii si tvůrkyně pohrávají s fluidními proměnami těl performerek v konstelacích, které kopírují sochy vytvořené polskými umělkyněmi napříč historií. Interpretky tak vdechly nový život nehybným figurám, jejichž fotografie byly v sále volně k nahlédnutí v doprovodném katalogu. Za jednotlivými pohyblivými obrazy bylo ovšem daleko víc než variace na strnulé pózy. Hlavním pojítkem byly mikropříběhy za každou ze soch, evokované samotnými polohami a vztahy dvou těl i mimickými svaly.

Tanečnice přenášely jedna druhou z místa na místo a vzájemně se „modelovaly“, jako by se pod jejich rukama namísto živého lidského těla přetvářel skutečný sochařský materiál. Kontrast mezi statickými výjevy a svižnými pasážemi, tu podbarvenými taneční hudbou, tu jednoduchým rytmickým nápěvkem, vytvářel zajímavou dynamiku. Nešlo ale jen o komunikaci tvůrkyň s minulostí, hlavním krédem byla komunikace s přítomnými diváky. Rozestavěni v libovolné vzdálenosti okolo ústřední dvojice, návštěvníci měli možnost svůj doslovný úhel pohledu kdykoli pozměnit a přesunout se k oživlým exponátům blíž či dál, případně na druhý konec sálu. A co je pozoruhodné, přesun z původně polského umělecko-historického kontextu do prostředí českého představení samotnému na intenzitě neubral.

Sochařky.  Dana Chmielewská a Monika Szpunar. Foto: Vojtěch Brtnický.

Psáno z Bazaar Festivalu, 20.–26. března 2025, Praha.

Ona stojí uprostřed bojiště
Režie, koncept, rešerše: Magda Szpecht
Spolupráce (na frontě): Anonymous Artist
Účinkuje: Agata Różycka
Dramaturgie: Szymon Adamczak
Set & umělecký design, kostýmy a video: Karolina Pawelczyk
Video: Karolina Pawelczyk, Michał Rogulski
Hudba: Krzysztof Kaliski
Produkce a kreativní spolupráce: Michal Rogulski
Vzniklo v koprodukci: Bazaar Festival, ÆFEKT Productions a Dramatyczny Theatre ve Varšavě

Strategický partner: Adam Mickiewicz Institute

Cossachka
Režie: Yuliia Lopata
Choreografie: Gala Pekha
Tanečnice: Dayana Mankovska, Dana Sarman, Daria Hordiichuk, Viktoria Demydova, Anna Kulchytska
Skladatelka a hudebnice: Olena Shykina
Zpěvačka a performerka: Kateryna Aldoshyna
Kostýmní výtvarnice: Asya Sutyagina
Dramaturgie: Paul Bargetto
Produkce: Polina Bulat

Rapeflower
Koncept, režie, choreografie, text a účinkující: Hana Umeda
Dramaturgie, textová spolupráce: Weronika Murek
Video: Martyna Miller
Hudba: Olga Mysłowska
Light design: Aleksandr Prowalinskiy
Spolupráce a pohled zvenčí: Joanna Nuckowska
Produkce: Olga Kozińska
Záštita: Feminoteka

FUGK
Autor, účinkující: Pasi Mäkelä
Světelný design: Jonáš Garaj
Výtvarná spolupráce: Mimosa Pale, Max Lysáček
Hudební spolupráce: Vojtěch Procházka, Jakub Švejnar, Elia Moretti
Produkce: Terén, Centrum experimentálního divadla

Sochařky
Choreografie: Weronika Pelczyńska, Magda Fejdasz
Performance: Dana Chmielewska, Monika Szpunar
Produkce: National Museum in Warsaw
Manažeři produkce: Marta Szymańska, Karolina Wróblewska-Leśniak
Hudba: Natan Kryszk
Zvukové nahrávky: Aleksander Żurowski
Kostýmy: Monika Nyckowska, Agnieszka Oryńska
Spolupráce a dramaturgie: Alicja Czyczel
Koordinace site-specific: Aleks Borys
Partner: Center in Motion

Diskuze

Vyplněním e-mailu se přihlásíte k odběru automatických notifikací, které vás upozorní na nový příspěvek v této diskuzi.

Odesláním příspěvku souhlasíte s pravidly pro diskutující

Buďte první, kdo zahájí diskuzi pod tímto článkem!
Přidat komentář

Související texty

Čí tělo je tvoje tělo? Taneční a divadelní Bazaar Festival se chce letos dostat divákům hluboko pod kůži

Již po jedenácté se Praha stane místem setkávání výrazných současných divadelních a tanečních umělců ze střední a východní Evropy. Od 20. do 30. března proběhne taneční a divadelní Bazaar Festival, jehož letošní téma Čí tělo je moje tělo? otevírá otázky identity, svobody, vlastnictví i sdílené zkušenosti lidského těla ve světě neustálých změn.

Tělo v rukou systému, umění jako prostor pro vzpouru. Divadelní a taneční Bazaar Festival otevírá nepohodlné otázky

Kdo nebo co ovládá naše těla? Jsme skutečně jejich vlastníky, nebo jsou předmětem společenských, politických a ekonomických tlaků? Letošní ročník Bazaaru otevírá otázku, Čí tělo je moje tělo? a rozvíjí ji prostřednictvím progresivních choreografií, divadelních inscenací, workshopů a diskusí s odvážnými tvůrkyněmi a tvůrci.