Registrace

Řetězy, flitry a těhotenská bříška. Bazaar Festival dosáhl uspokojivého vrcholu

Druhá polovina 11. ročníku multižánrového Bazaar Festivalu, s podtitulem Čí tělo je mé tělo?, poukázala na různé podoby potěšení i utrpení lidské fyzičnosti – se zvláštním přihlédnutím k něžnému pohlaví. Od surreálního plazení přes diskotékové řádění až po slastné vlnění, závěrečná čtveřice tanečních performancí ukázala tělo žádoucí, lačné i smyslově uspokojené. A stejné pocity vyvolala i na straně diváků.

dragON forever. STEAM ROOM. Foto: Natalya Sidorenko.
dragON forever. STEAM ROOM. Foto: Natalya Sidorenko.

Tělo v zakázaném pokušení
V mnoha směrech neortodoxní podívanou nabídlo představení Lush Blast choreografek Doroty Michalak a Alice Minar. Trojice performerek, oděných po většinu času jen v rouše Venušině, otevřela prostřednictvím šokujících obrazů a kakofonního hudebního doprovodu Pandořinu skříňku tabu spojených s nahotou a jejím zobrazením. V jinak minimalistické choreografii, postavené na nenásilném prozkoumávání, tření a prolínání tří těl a jejich vzájemné symbióze, vynikla především výrazná, až hypnotická sensualita úvodního obrazu. Za zvuku syntetického šumu a tlumených ozvěn hlasů, tvořených naživo Olou Zielińskou, se dvě na sobě ležící těla opatrně osvobozovala zpod ze stropu zavěšených i volně ležících řetězů.

Nejen symbolické, ale právě doslovné okovy, do nichž byla obnažená těla na samém začátku zapletena, obstaraly nezvyklý zvukový efekt i při sebemenším pohybu. Jejich řinčení přidalo celkově strohé estetice na síle a v kombinaci s nahotou tanečnic vyvolávalo v podvědomí surrealistické, mnohdy znepokojivé obrazy. Podobně jako fenomén husí kůže či zvuk skřípání zubů, i zde šlo o dráždivě paradoxní prožitek s cílem vyvolat fyzické i duševní nepohodlí. Nicméně o sadomasochismus, tedy spojení fyzické rozkoše a bolesti, tu ovšem nešlo tolik jako o fenomén pocitu nebezpečí. Čtvrtým aktérem totiž byla plně funkční motorová pila, jejíž samotná přítomnost vyvolávala i po rozložení pocit podivně svůdného nebezpečí. A každý vyzývavý pohled do publika protínal plně oděné diváky jako blesk z čistého nebe.

Lush blast. Foto: Anna Popa.

Lush blast. Foto: Anna Popa.

Tělo v jiném, křehčím stavu
Radikálně odlišný, byť v jádru příbuzný pohled na sílu ženskosti nabídl projekt Bodies in Progress (Extended), volné pokračování sólové performance Martiny Hajdyla Lacové. Devět, či vlastně osmnáct těl se v prostoru Akademie výtvarných umění před diváky psychicky, a do jisté míry také fyzicky obnažilo s úmyslem sdílet niterné pocity v období, kdy tělo i mysl prochází zásadními změnami – a ne vždy jen viditelnými. Prostřednictvím soustředěného trávení času se sebou samým i ostatními, zkoumáním vlastních tělesných možností a čiré radosti z pohybu – náplně života, jehož se coby taneční profesionálky musely dobrovolně na několik měsíců vzdát. O taneční variaci na gravid jógu ale ani zdaleka nešlo, spíš o její podstatně zábavnější antitezi. S každým uvedením se proměňující představení pro skupinu performerek a budoucích rodiček zobrazilo lidské tělo coby zdroj životadárné síly i průvodní bolesti. Meditativní, civilně pojatá choreografie kombinující taneční improvizaci a přímočará, nenáročná zadání, propojila konejšivou, živě mixovanou hudební složku s plavnými pohyby inspirovanými taneční praxí každé z performerek. Tanečnice v různých stádiích těhotenství s citem pro detail (a specifickými tělesnými omezeními) ztělesnily zcela beze slov nejen vědomí očekávaného života, ale také nepopíratelnou daň, kterou s sebou postupné „zdvojování“ mateřského těla obnáší. Křehkost fyzické schránky byla v sérii dynamických, volně propojených segmentů všudypřítomná, a jak zaznělo při následné debatě, způsobila velmi silnou pozitivní odezvu na straně diváků: vděčnost za sdílení tak intimního okamžiku propojila všechny přítomné neviditelným poutem pochopení a vzájemného obdivu.

Zajímá vás celý článek?

Obsah Tanečních aktualit vzniká díky týmu odborníků, kteří investují svůj čas, energii a vášeň, aby vám přinesli ten nejkvalitnější vhled do světa tance. Podpořte naši redakci – každý příspěvek má smysl.

Přispět na obsah

Pokračovat ve čtení zdarma.