Registrace

Řetězy, flitry a těhotenská bříška. Bazaar Festival dosáhl uspokojivého vrcholu

Druhá polovina 11. ročníku multižánrového Bazaar Festivalu, s podtitulem Čí tělo je mé tělo?, poukázala na různé podoby potěšení i utrpení lidské fyzičnosti – se zvláštním přihlédnutím k něžnému pohlaví. Od surreálního plazení přes diskotékové řádění až po slastné vlnění, závěrečná čtveřice tanečních performancí ukázala tělo žádoucí, lačné i smyslově uspokojené. A stejné pocity vyvolala i na straně diváků.

dragON forever. STEAM ROOM. Foto: Natalya Sidorenko.
dragON forever. STEAM ROOM. Foto: Natalya Sidorenko.

Tělo v zakázaném pokušení
V mnoha směrech neortodoxní podívanou nabídlo představení Lush Blast choreografek Doroty Michalak a Alice Minar. Trojice performerek, oděných po většinu času jen v rouše Venušině, otevřela prostřednictvím šokujících obrazů a kakofonního hudebního doprovodu Pandořinu skříňku tabu spojených s nahotou a jejím zobrazením. V jinak minimalistické choreografii, postavené na nenásilném prozkoumávání, tření a prolínání tří těl a jejich vzájemné symbióze, vynikla především výrazná, až hypnotická sensualita úvodního obrazu. Za zvuku syntetického šumu a tlumených ozvěn hlasů, tvořených naživo Olou Zielińskou, se dvě na sobě ležící těla opatrně osvobozovala zpod ze stropu zavěšených i volně ležících řetězů.

Nejen symbolické, ale právě doslovné okovy, do nichž byla obnažená těla na samém začátku zapletena, obstaraly nezvyklý zvukový efekt i při sebemenším pohybu. Jejich řinčení přidalo celkově strohé estetice na síle a v kombinaci s nahotou tanečnic vyvolávalo v podvědomí surrealistické, mnohdy znepokojivé obrazy. Podobně jako fenomén husí kůže či zvuk skřípání zubů, i zde šlo o dráždivě paradoxní prožitek s cílem vyvolat fyzické i duševní nepohodlí. Nicméně o sadomasochismus, tedy spojení fyzické rozkoše a bolesti, tu ovšem nešlo tolik jako o fenomén pocitu nebezpečí. Čtvrtým aktérem totiž byla plně funkční motorová pila, jejíž samotná přítomnost vyvolávala i po rozložení pocit podivně svůdného nebezpečí. A každý vyzývavý pohled do publika protínal plně oděné diváky jako blesk z čistého nebe.

Lush blast. Foto: Anna Popa.

Tělo v jiném, křehčím stavu
Radikálně odlišný, byť v jádru příbuzný pohled na sílu ženskosti nabídl projekt Bodies in Progress (Extended), volné pokračování sólové performance Martiny Hajdyla Lacové. Devět, či vlastně osmnáct těl se v prostoru Akademie výtvarných umění před diváky psychicky, a do jisté míry také fyzicky obnažilo s úmyslem sdílet niterné pocity v období, kdy tělo i mysl prochází zásadními změnami – a ne vždy jen viditelnými. Prostřednictvím soustředěného trávení času se sebou samým i ostatními, zkoumáním vlastních tělesných možností a čiré radosti z pohybu – náplně života, jehož se coby taneční profesionálky musely dobrovolně na několik měsíců vzdát. O taneční variaci na gravid jógu ale ani zdaleka nešlo, spíš o její podstatně zábavnější antitezi. S každým uvedením se proměňující představení pro skupinu performerek a budoucích rodiček zobrazilo lidské tělo coby zdroj životadárné síly i průvodní bolesti. Meditativní, civilně pojatá choreografie kombinující taneční improvizaci a přímočará, nenáročná zadání, propojila konejšivou, živě mixovanou hudební složku s plavnými pohyby inspirovanými taneční praxí každé z performerek. Tanečnice v různých stádiích těhotenství s citem pro detail (a specifickými tělesnými omezeními) ztělesnily zcela beze slov nejen vědomí očekávaného života, ale také nepopíratelnou daň, kterou s sebou postupné „zdvojování“ mateřského těla obnáší. Křehkost fyzické schránky byla v sérii dynamických, volně propojených segmentů všudypřítomná, a jak zaznělo při následné debatě, způsobila velmi silnou pozitivní odezvu na straně diváků: vděčnost za sdílení tak intimního okamžiku propojila všechny přítomné neviditelným poutem pochopení a vzájemného obdivu.

Inzerce

Tělo v tanečním transu
Hold tělesným křivkám a čirému nadšení ze skupinové koordinace vzdalo také famózní show dragON forever od uměleckého tria STEAM ROOM. Tanečníci a choreografové Darío Barreto Damas, Aleksandar Georgiev a Zhana Pencheva se s Prahou o své umění podělili již potřetí. Nejnovější ze série tanečních performancí, inspirovaných čím dál populárnější kulturou dragu a nehierarchickou uměleckou spoluprací, vsadilo na 360stupňové hlediště – či spíše taneční parket. Za dunivých tónů univerzálního tanečního šlágru diváci vcházeli doprostřed tanečně pojaté módní přehlídky. Jak zaznělo již na workshopu s tvůrci den před představením, performeři od samého začátku existence kolektivu usilovali o nalezení způsobu, jak co nejlépe (a zároveň nenásilně) začlenit diváka do performance, aby si obě strany užily veřejné vystoupení stejnou měrou. Po celou dobu bezmála hodinových diskotékových rejdů tanečníci udržovali téměř nepřetržitý oční kontakt s přísedícími a některé z choreografických prvků a konstelací se odehrávaly v těsné blízkosti diváků – před nimi, s nimi a především pro ně.

Intenzivní pocit sounáležitosti, jako by všichni byli součástí jedné divoké party, byl umocněn pečlivým výběrem hudebního podkresu, opalescenčních kostýmů s flitry a v neposlední řadě dynamikou choreografie samotné, prozrazující výraznou inspiraci estetikou 70. a 80. let. Relativně omezený pohybový repertoár někdejších hvězd rocku a popu, sestavených převážně z efektních otoček a repetitivních tanečních sekvencí po diagonálách a obvodu parketu, díky upřímnému výrazu a ryzímu nasazení tanečníků ovšem nevyzněl ani zdaleka kýčovitě či parodicky, právě naopak. Nejsilnější efekt ovšem měla prostřední kontrastní část jinak hravé a svižné choreografie, kdy jako by se trojice popových div v elastických kostýmech ve ztemnělém sálu Divadla X10 proměnila na zpomalený záznam videoklipu – zkrátka scéna jako by vypadla z hudebního videoklipu, přehrávaného ve slow motion z prastaré kazety. Důkaz, že sdílená radost z upřímného prožití je radost dvojnásobná, se dostavil ve formě ohlušující odezvy publika, jež energii sympatického, energického a prazvláštně symbiotického tanečního tria vstřebalo beze zbytku.

dragON forever. STEAM ROOM. Foto: Natalya Sidorenko.

Tělo v záchvatu rozkoše
Festivalové dny zakončilo nedělní uvedení rozpracovaného kusu s názvem Making Love, vytvořené zakládající členkou uměleckého kolektivu POCKETART. Tanečnice a performerka Sabina Bočková společně s hudebníkem Lukášem Palánem poprvé českému publiku představili potenciálně průlomový work-in-progress, který se zrodil během umělecké rezidence v rámci newyorské platformy Movement Research. Již roztomile (a úmyslně) tragikomický úvod vzbudil v divácích sympatie i zvědavost: Bočková zajíkavým polohlasem srdečně uvítala přítomné s tím, že se pár vybraným divákům stydlivě představila pod různými dívčími jmény, včetně toho svého. Téma trapnosti, studu a překonávání obojího pak dvojice v následujících 20 minutách ovšem rozpracovala daleko komplexněji.

Zhlédnout se v choreografii samotné se ukázalo být zejména pro přítomné ženy až dojemně snadné. Během relativně krátkého narativního oblouku opsaly končetiny, trup i mimika drobné tanečnice dokonalou kružnici bolestivé slasti a slastné bolesti, spojené s ženským sexuálním i duševním uspokojením. Zacyklení navenek nepříliš okázalých pohybů, jež jsou pro lidské pokolení ty nejpřirozenější a nejintuitivnější, působilo performativně, a přitom zcela opravdově, i když ne naturalisticky. Extatické, chtivé, až orgasmické vlnění boků a pánve díky obdivuhodně citlivé stylizaci nenabylo vilnou či přehnaně exhibicionistickou povahu – i když k tomu v několika momentech mělo, pravda, blízko. I zde oční kontakt s hledištěm, respektive jeho výrazné omezení, sehrálo zásadní roli. Bočková se přitom v životem tepající choreografii, jež ponechala představivosti právě tak akorát, nebála jít ani do extrémně blízké proximity k divákům sedících na zemi ze tří stran prostoru patřícího jí a jejím fantaziím. Tři čtvrtiny celkového času přitom performerka strávila vleže, v sedě či ve fluidních polohách kdesi mezi tím.

K vidění ale zdaleka nebyla jen láska tělesná. Křečovité pokroucení prstů u nohou i rukou, střídavě se stahující a povolující svaly v obličeji a oči obracející se v sloup navozovaly klasické obrazy svatých mučednic a dávaly tušit daleko niternější prožitek. Pomyslné vyvrcholení performance obstaral jako shůry znějící andělský zpěv, který dotvořil až nábožnou atmosféru, jež v místnosti postupně zavládla. Nelze při tom opomenout Palánův nenápadně poutavý doprovod na elektrickou kytaru, loop a syntetizér, který dodal výbušné performanci životadárný tep. Hovořit o skutečném průlomu by bylo předčasné, jedná se o prozatím rozpracovaný tvar. Samotná prezentovaná myšlenka, poslání i zárodky konkrétních choreografických a režijně-dramaturgických řešení nicméně skýtají – stejně jako ženské vyvrcholení – nepřeberné množství způsobů, jak dojít k uspokojivému výsledku. A podaří-li se propojit zatím neukotvené koncepty s tím správným provedením, mohlo by se jednat o choreograficky i společensky skutečně zásadní dílo. Nezbývá než doufat, že snažení vytrvá.

Making Love. POCKETART.

Letošní 11. ročník mezinárodní přehlídky progresivních scénických prací na pomezí tance a divadla se v desetidenním rozsahu uskutečnil letos teprve podruhé, a snad se toto rozšíření stane novou tradicí. Z divácké účasti jak na akcích samotných, tak na doprovodných workshopech je zřejmé, že si své příznivce v rámci profesionálních tanečně-divadelních kruhů během let našel a postupně vychoval. Alespoň na chvíli tak dal vzniknout dočasné umělecké mikro-komunitě, jejíž rozmanité tvůrčí procesy i zdroje inspirace měly možnost na okamžik splynout v jeden barvitý celek. Ovšem jakkoli je myšlenka sdílení a vzájemné podpory krásná, potvrzuje také fakt, že dosah festivalu zatím nemíří příliš daleko za „své“ ověřené kruhy. Již ze samotného výběru uvedených kusů vyplývá, že festival zná své skalní publikum možná až příliš dobře. Jinak řečeno, přesvědčuje již přesvědčené. Otázkou totiž je, jestli již tak nestandardně tolerantní, kulturně vzdělané a obecně „alternativně“ naladěné diváky mohlo z letošního programu ještě vůbec něco skutečně překvapit. A na tom není nic špatného, jen se to zdá z hlediska dlouhodobých cílů či hlubšího poselství takovéto akce škoda. Ano, rozšíření povědomí mimo již zavedené kolektivy by nutně znamenalo ústupky, přehodnocení finančních prostředků i daleko náročnější reklamní kampaň, ale za pokus by to rozhodně stálo. A kdo ví, třeba bychom pak jako společnost začali o všech tělech – ať už migrujících, traumatizovaných, tabuizovaných nebo těhotných – přemýšlet s ohleduplností, jakou si právem zaslouží.

 

Psáno z festivalu Bazaar, 27.–30. března 2025.

 

Lush Blast
Choreografie: Dorota Michalak, Alica Minar
Tvorba a performance: Dorota Michalak, Alica Minar, Breeanne Saxton, Ola Zielińska.
Hudba: Ola Zielińska, Vi Huyen Tranová
Dramaturgie: Maikon K
Scénografie: Natálie Rajnišová
Světelný design: Raquel Rosildete, Teres Bartůňková
Produkce: Dorota Michalak, Alica Minar & kol.

Partneři: Studio Alta v Praze (CZ), Bazaar Festival v Praze (CZ), Teatrul Andrei Muresan ve Sfantu Gheorghe (RO), Hellerau v Drážďanech (DE)

 

Bodies in Progress (Extended)
Kurátorský tým: Martina Hajdyla Lacová, Alexandra Cihanská Machová, Lucia Kašiarová, Maja Hriešik, Natálie Rajnišová, Jiří Hajdyla
Produkce: ME-SA / Adéla Lipavská
Tvorba a performance: Karolína Maštalířová, Tereza Svobodová, Clara Federica Crescini, Michaela Stará, Lenka Gregarová, Anežka Kalivodová, Tereza Richtrová, Zuzana Sceránková a Ivana Atanasova

 

dragON forever
Choreografie a performance: STEAM ROOM (Darío Barreto Damas, Aleksandar Georgiev, Zhana Pencheva)
Hudba: Tsvetan Momchilov
Kostýmy, scéna: Mihaela Dobreva
Světelný design: Grace Morales
Práce na videu: Nataliya Sidorenko
Grafický design: Gjorgji Despodov
Produkce: STEAM ROOM, Garage Collective
Koprodukce: Köttinspektionen Dans, MDT Moderna Dansteatern

 

Making Love
Koncept, choreografie, interpretace: Sabina Bočková
Hudba: Lukáš Palán
Scénografie: Simona Gottierová
Světelný design: Dano Kozlík
Dramaturgická spolupráce: Viktor Černický, Jazmína Piktorová
Mentoring: Carolina Arandia
Produkční manažerka/booking: Anna Gazdíková
Produkce: POCKETART collective

Partneři: REZI.DANCE Komařice, CO.LABS Brno, Jatka78, Womenopedia/ArtFarm České Budějovice EHMK 2028, Bazaar Festival, Movement Research

 

Galerie

Diskuze

Vyplněním e-mailu se přihlásíte k odběru automatických notifikací, které vás upozorní na nový příspěvek v této diskuzi.

Odesláním příspěvku souhlasíte s pravidly pro diskutující

Buďte první, kdo zahájí diskuzi pod tímto článkem!
Přidat komentář

Související texty

Čí tělo je tvoje tělo? Taneční a divadelní Bazaar Festival se chce letos dostat divákům hluboko pod kůži

Již po jedenácté se Praha stane místem setkávání výrazných současných divadelních a tanečních umělců ze střední a východní Evropy. Od 20. do 30. března proběhne taneční a divadelní Bazaar Festival, jehož letošní téma Čí tělo je moje tělo? otevírá otázky identity, svobody, vlastnictví i sdílené zkušenosti lidského těla ve světě neustálých změn.

Zajímá vás celý článek?

Každý článek vzniká díky týmu odborníků, kteří investují svůj čas, energii a vášeň, aby vám přinesli ten nejkvalitnější vhled do světa tance. Podpořte naši redakci – každý příspěvek má smysl.

Přispět na obsah

Pokračovat ve čtení zdarma.