Registrace

Divadelní Flora sobotní a konference Visegrad Dance Platform

Jelikož Divadelní Flora není festivalem tanečním, ale divadelním, návštěvníci měli v sobotních odpoledních hodinách možnost navštívit operu Viktora Ullmanna Pád Antikrista v režii kontroverzního inovátora J. A. Pitínského. Tato inscenace již byla v Olomouci derniérována, avšak pro diváky festivalu se odehrálo ještě jedno představení. Ač byl sál poloprázdný, odměnil pěvce nadšeným potleskem vstoje.

Mono.
Mono.
Inzerce

Čas mezi produkcemi ideálně stačil na přesunutí do S-Clubu, kde probíhalo další z tanečních představení – projekt Mono norské choreografky Mii Habib. Vizuálně fascinovalo utopením se v tyrkysu – tyrkysová scéna, tyrkysová světla, tyrkysové hudební nástroje a také jednolité tyrkysové overaly překrývající i obličej, ve kterých byli oděni všichni aktéři včetně kapely (jediná zpěvačka měla na sobě ještě paruku). Naprosté smazání rozdílů mezi účinkujícími mohlo být narušeno jen po bedlivém a detailním zkoumání tanečníků, kdy bylo možné rozpoznat, že interpreti pocházejí z různorodého tanečního prostředí. To však inscenaci na působivosti ještě přidávalo. Rozehrávání vztahů a veškeré náznaky příběhů, které se do choreografie promítaly, zůstaly v obecné rovině, změny tempa i charakterů působily jako přirozené přelévání. Po inscenaci následovala beseda s performery, kde se diváci dozvěděli, že tanečníci vidí během inscenace pouze matné obrysy ostatních, netuší, kdo z nich stojí zrovna vedle nich, proto nemohou připustit žádnou improvizaci.

V sobotu i v neděli se v překrásných prostorách Divadla na cucky a jeho freskovém sále konala konference Visegrad Dance Platform, která se ve třech panelech pokusila nalézt odpovědi na otázky, zdali funguje spolupráce mezi jednotlivými zeměmi a jaký je potenciál této spolupráce, a také se snažila zmapovat úspěšné projekty podobného charakteru. Velkou inspirací pro tento projekt byl network Kedja, jenž funguje ve Skandinávii a který v Olomouci uvedla Susanne Næss Nielsen. Během diskusí a prací ve skupinách (v neděli se účastníci rozdělili do panelů Needs of mobility within V4, Mapping within V4 a V4 Visibility) padlo mnoho podstatných názorů, které pojmenovávaly problémy, s nimiž se ve všech zemích setkáváme – například malou diváckou základnou či potížemi s financováním, potřebou zlepšení infrastruktury, vzájemné spolupráce, sebereflexe. Dlouhá debata se vedla i nad označením Visegrádská čtyřka. Co pro koho V4 znamená a zda lze vůbec tento pojem odloučit od politiky, jejíž současná podoba a kupříkladu postoj V4 k uprchlické krizi jsou pro mnoho účastníků konference nepřijatelné. Jednu z debat zakončila Joanna Leśnierowska z poznaňského Stary Browar Nowy Taniec úvahou, proč neustále přemýšlíme nad tím, co má svět pro nás, když bychom se měli zamyslet nad tím, co tanec může udělat pro svět.

 Foto: Barbora Truksová.

V průběhu konference jsme položili několik otázek dramaturgovi sekce Tanec a hudba Janu Žůrkovi.  

Jakým způsobem jste vybíral inscenace pozvané na tento festival? Viděl jste je předtím všechny naživo?
Viděl, tedy kromě inscenace Godt og ondt, která v Olomouci měla premiéru. Už pátým rokem je součástí visegrádská sekce, kde jsme se letos snažili zaměřit na mladé umělce, kteří prezentují hodně vymezený přístup k tvorbě. Nechci říkat vyloženě radikální, ale mají velice čitelnou, vyhraněnou poetiku. Bylo zajímavé je postavit vedle sebe tak, jako se vedle sebe staví visegrádské země. Tak hrajeme vedle sebe inscenace Grace z Budapešti, polský Emergency Plan a Česko a Slovensko reprezentující Let Me Die In My Footsteps. Snažili jsme se vybrat z daných zemí to, co nás zaujalo. Zároveň zde vrcholí celoroční projekt Nordspirace, chtěli jsme v rámci festivalu uvést norské produkce. U Mono i Praeambulum je velice důležitá zvuková stopa. U druhého jmenovaného zní hudba soudobého norského skladatele, která je pro většinové publikum velice náročná. V představení Mono hraje živá kapela, kostýmovaná stejně jako tanečníci, a má velice důležitou roli.

Téma tance a hudby mi přišlo velmi nosné, jakkoliv obecně a široce zní. Hledal jsem produkce, kde má hudba v souvislosti s tancem významnou roli. V inscenaci Untitled jde sice o práci choreografky, ale jedná se o performance u jednoho stolu, choreografované je chování jednotlivých performerů. United-C v inscenaci Burn pracují s hudebníkem Ralphem Timmermansem a vytvářejí v představení živý biotop – prostor je něčím mezi taneční inscenací, koncertem a výstavou. Divák může putovat a strávit tam třeba tři hodiny. To mi připadalo jako zajímavé podání živého umění, ve kterém je divák svobodný. Přímá konfrontace hudby s choreografickým přístupem. Visegrádská sekce je tak trochu upozaděná sekcí Tanec a hudba a Nordspirací.  

Jak vznikl nápad na uspořádání konference?
Letos máme 20. výročí Divadelní Flory, visegrádská sekce byla zařazena již popáté. Je ale omezena zdroji i vhledem do scény. Ne v každé zemi se dá precizně zmapovat dění, pokud není úzká spolupráce s dalšími partnery. Základem byla snaha zjistit, zdali vůbec má smysl rozvíjet visegrádskou spolupráci. Dalším impulzem byla naše studijní cesta do Norska, kde bylo součástí i setkání networku Kedja v Hammerfestu. Bylo nesmírně inspirativní ukázat, jak může takový network stavět a fungovat na teritoriální blízkosti, jako je tomu ve Skandinávii, ale i ve visegrádských zemích.    

Pád Antikrista
Režie: Jan Antonín Pitínský j. h.
Hudební nastudování a dirigent: Miloslav Oswald
Sbormistr: Lubomíra Hellová
Pohybová spolupráce: Ján Váh
Scéna: Tomáš Rusín j. h.
Kostýmy: Zuzana Rusínová j. h.
Asistent režie: Petr Hloužek
Hudební příprava: Milada Jedličková a Lucie Kaucká
Eurytmie: Nataša Kraus

Mono
Choreografie: Mia Habib
Scéna a kostýmy: Olav Myrtvedt
Světelný design: Ingeborg Olerud
 

 

Diskuze

Vyplněním e-mailu se přihlásíte k odběru automatických notifikací, které vás upozorní na nový příspěvek v této diskuzi.

Odesláním příspěvku souhlasíte s pravidly pro diskutující

Buďte první, kdo zahájí diskuzi pod tímto článkem!
Přidat komentář