Giselle: Primabalerína Klimentová se nad jevištěm Státní opery vznášela jako víla

Giselle: Primabalerína Klimentová se nad jevištěm Státní opery vznášela jako víla

Giselle: Primabalerína Klimentová se nad jevištěm Státní opery vznášela jako víla

Daria Klimentová, primabalerína Anglického národního baletu, tančila éterickou vílu Giselle ve stejnojmenném baletu ve dnech 18. a 20. října na scéně Státní opery. V letošním roce je to již podruhé, kdy hostovala Daria Klimentová v této roli a stejně jako v dubnu opět uchvátila publikum. Primabalerína vzbudila nejen zájem u diváků, ale především u médií. Reportáže o jejím pobytu a hostování natáčely televizní stanice a novináři se předháněli o rozhovory do denního tisku a časopisů. Celé představení Giselle zaznamenávala televize. Diváci, kteří propásli možnost Dariu Klimentovou vidět tančit naživo, budou mít další příležitost, Česká televize má v brzké době tento balet vysílat. Obě představení byla mimořádná především tím, že primabalerína netančila s českým partnerem, ale přivezla si prvního sólistu z Anglického národního baletu, Vadima Muntagirova, o kterém Daria Klimentová mluví vždy plná nadšení. „Můj nový partner je mladý, krásný a vysoký. Je velice talentovaným tanečníkem, skvěle si rozumíme a máme výbornou partneřinu,“ chválila Klimentová. Vadim Muntagirov je patrně tím zázračným elixírem, který vlil čtyřicetileté primabaleríně novou energii do žil. Ještě nedávno uvažovala o konci kariéry, teď se těší na nové role. Do Prahy se Daria Klimentová vrací vždy ráda, každé léto tady vede Mezinárodní baletní mistrovské kurzy, během roku sem jezdí hostovat. „V Praze svítí mnohem více slunce než v Londýně, ale zase je tu větší zima. Vyrostla jsem v Čechách, je pro mě krásné se sem vracet a tančit na scéně Státní opery,“ říká balerína. Do hlavního města přiletěla první sólistka Anglického národního baletu několik dní před představením Giselle, aby vše stihla v klidu nazkoušet. „Ve Státní opeře jsme pilovali už jen detaily, celý balet jsme si s partnerem připravili v Londýně, kde jsme intenzivně zkoušeli dva týdny a dalších čtrnáct dní v mírnějším tempu, protože jsme navíc studovali nové představení Strictly Gershwin,“ popisuje česká tanečnice. Daria Klimentová byla se zázemím Státní opery velmi spokojená a ocenila příjemné pracovní prostředí. „Choreografka baletu a můj velký vzor je Hana Vláčilová. Je velice inteligentní tanečnice, ví přesně, jak má každý pohyb vypadat. Hanka mi nechala volnou roku, samozřejmě jsem neměnila celou choreografii. Svoje variace jsem si trošku upravila, např. změnila držení rukou, abych v tom vypadala lépe než v původní verzi,“ svěřuje se primabalerína, „Hanka mi to dovolí a ponechá mi svoji individualitu.“ Anglický národní balet má Giselle ve svém repertoáru samozřejmě také, je to oblíbená role Darii Klimentové, ale netančí ji příliš často, v londýnském souboru se hrají jednotlivé balety blokově, na Giselle tak obvykle přijde řada jednou za tři roky. Obě pojetí Giselle, jak ve Státní opeře, tak v Anglickém národním baletu jsou klasická a vychází z verze Jeana Coralliho a Julese Perrota, liší se pouze maličkostmi. „Příběh je trochu přeházený, v prvním jednání mám v choreografii Mary Skeaping extra vyznání lásky. Mám tam také extra variaci a jedno pas de deux s partnerem,“vypráví Daria Klimentová. Také jeviště obou divadel nejsou příliš odlišná. „Scéna Státní opery je pro balet skvělá, je dost hluboká i široká, hlediště je veliké,“ zmiňuje se tanečnice, „Mám ráda, když mohu tančit do prostoru. Jeviště je lepší než v Národním divadle, kde je o hodně menší a takové vysoké.“ Není nic překvapivého, že obě představení Giselle byla zcela vyprodaná. Daria Klimentová byla nepřekonatelná, tančila s naprostou technickou jistotou, udivovala ladností každého gesta a návazností pohybů. To stejné platí o jejím partnerovi, jeho výkon se vyznačoval precizní technikou, lehkými a vysokými skoky s měkkými dopady. Svým elegantním projevem je ideálním představitelem danseur noble. Tvořil s Dariou Klimentovou dokonalý pár, který převyprávěl divákovi příběh srozumitelně a uvěřitelně. Také jim k tomuto úspěchu pomohli ostatní tanečníci souboru, kteří se velmi snažili a předvedli se v nejlepším světle. Jedinou vadou na kráse, která kazila dojem z večera, byl občas falešně hrající orchestr řízený korepetitorem SOP Zahradníkem. Dirigenta lze však pochválit za to, že se řídil podle tanečníků. Pozorně sledoval, jak tančí, a podle toho určoval tempo. Publikum velice překvapilo živým projevem. Když Giselle nebo Albert vstoupili na scénu, diváci je vítali velkým potleskem. V Rusku je to běžný zvyk takto vzdávat hold sólistům, u nás spíše rarita. Na konci představení odměnili diváci hosty a také celý soubor bouřlivým potleskem a ovacemi vstoje a  Daria Klimentová byla zahrnuta obrovským množstvím květin. Doufejme, že si bude moci Praha zážitek ještě zopakovat a naše nejznámější baletka opět přijede zatančit do Státní opery. „Hanka Vláčilová mne pozvala, abych hostovala na jaře ve v Donu Quijotovi. Kitri je krásná role, ale jedna z nejtěžších. Ještě si to rozmyslím,“ zakončuje s úsměvem primabalerína Klimentová. Foto: Státní opera Praha

Témata článku

Tanec

DIÁŘ PŘEDSTAVENÍ

srpen 2019

Po Út St Čt So Ne
29
30
31
1 2 3 4
5 6 7 8
9
10 11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
1
DEJTE NÁM TIP NA PŘEDSTAVENÍ

POSLEDNÍ KOMENTÁŘE

to nejčtenější z tanečních aktualit

Přihlašte se k odběru newsletteru: