Mezinárodní den tance skrápěný deštěm

Mezinárodní den tance skrápěný deštěm

Mezinárodní den tance skrápěný deštěm

Na sklonku dubna se už stalo tradicí, že do ulic Prahy i dalších měst republiky zavítá tanec, jenž 29. dubna slaví svůj svátek. Také v letošním roce příznivci tance i lidé, kteří mu třeba zatím nepropadli, mohli roztančit svá těla na již tradičních místech. Letos sice program ovlivnilo vskutku aprílové počasí, ale taneční nadšenci se nedali odradit. V Praze redakce Tanečních aktualit zavítala na náměstí Václava Havla, původně piazzettu u Národního divadla, která nabídla nejdříve baletní dílnu pro děti pod vedením prvních sólistů souboru baletu Národního divadla Nikoly Márové a Michala Štípy. Ti se před deštěm skryli do provozní budovy ND a dění na piazzettě tak odstartovalo až krátce před půl čtvrtou. Programem provázeli příjemně a neformálně Anna Polívková a Michal Kurtiš. Těla přítomných diváků rozhýbala po úvodním proslovu Nataša Novotná s contemporary workshopem. Odhadem téměř dvě stovky převážně mladistvých účastníků se zapojily s chutí a spontánností sobě vlastní. Závěr tréninku se už ale opět odehrával za deště. A ten naopak snad ještě zesílil při následném flashmobu. Zapálené tanečníky ale nic neodradilo a s elánem se pustili do tance, jehož choreografii připravil Honza Kodet s pomocí Mathiase Deneux. Energii jim dodávala i electro-swingová kapela Mydy Radycad, která naživo odehrávala svou píseň Just Dance hned dvakrát. Bylo znát, že si účastníci choreografii předem pilně nastudovali z instruktážního videa a že byla sestavena z poměrně jednoduchých a snadno zapamatovatelných vzorců, které se logicky s frázemi písně opakovaly. Výsledný efekt mezi proudy deště byl opravdu synchronní a uvolněný. Z úst udýchané Polívkové, která se také spolu s Kurtišem a Kodetem zapojila do tance, pak zaznělo poselství letošního ročníku Mezinárodního dne tance sestavené z prohlášení nedávno zesnulé Trishy Brown. Následovalo stručné představení projektu Tanec školám Yvonou Kreuzmannovou a Daniela Machová informovala o novinkách na portálu Databáze tance. Jelikož se počasí neumoudřilo, byl program na náměstí Václava Havla předčasně ukončen. Naše redakce se tedy přesunula do Holešovic, kde se před Výstavištěm tančilo vesele dál, ačkoli i zde byl program připravený Studiem Alta přizpůsoben počasí a do značné míry bylo nutné improvizovat. Kolemjdoucí se mohli seznámit a zapojit například do capoeiry. Svou tvorbu představilo i Dětské studio Altík. Ve třech ukázkách se představila děvčata dvou věkových kategorií 6–9 a 10–15 let, nejprve ve společné improvizaci za doprovodu trubky a pozounu. Mladší dívky pak v následující ukázce vytvářely opakovaně sousoší reagujíce vzájemně na vytvořenou pózu. Nejvíce propracovaný byl tanec starších dívek s kelímky, ačkoli bylo znát, že jim improvizované části díla vyhovují více než momenty, kdy mají tančit synchronně. Současný tanec a mládí vystřídal folklorní spolek Bejvávalo, kde účinkují tanečníci narození v letech 1940–1971. V průběhu odpoledne se představilo deset interpretů v celkem čtyřech tancích a nutno podotknout, že vyšší věk nebyl na výkonu vůbec znát. Oddychovou a poklidnou atmosférou nedalekého parku se nechalo inspirovat uskupení Moving Orchestra. Tanečnice Zuzana Sýkorová opanovala vyhraněný prostor za zvuků trumpety Petra Vrby a pozounu Václava Kalivody, který se ke společné improvizaci spontánně přidal. Intimní, jemná, provzdušněná performance odrážela nálady kolemjdoucích mířících z a do Stromovky. Vskutku vydařené a navzdory dešti komunitní pospolitostí a příjemnou atmosférou prozářené odpoledne, kterým provázela moderátorská dvojice Jiří Šimek a Sára Arnstein, bylo zakončeno spontánní diskotékou, do které se zapojil každý, kdo měl chuť a náladu.   Roztančené Brno I když vyhlídky na dobré počasí pro představení pod širým nebem nebyly příznivé, nakonec se slunce přece jen umoudřilo a po úvodním krátkém dešti již nezasáhlo do tanečního dění jak na piazzetě před Janáčkovým divadlem, tak na Moravském náměstí před Místodržitelským palácem Moravské galerie.  Odpoledne začínalo na piazzettě před Janáčkovým divadlem s programem nazvaným Roztančené Brno. Open class s Baletem NdB, který vedla bývalá sólistka a baletní mistr souboru Jana Přibylová, začínal se zpožděním, kdy se musel baletizol nejdříve vysušit. Účast byla opravdu hojná a i přes nepřízeň počasí všichni vydrželi a nakonec si zkrácenou lekci klasického tance užili. Poté následoval program sestavený z ukázek klasického i moderního repertoáru Taneční konzervatoře Brno, který se střídal se street dance, pole dance, stylem hustle, zouk a další. Kromě nich vystoupily i skupiny B-Fresh, Schola Artist s pole dance a New style hustle Brno. Programu předcházelo dopolední představení Spící krasavice a uzavřelo jej večerní Gala stejného představení s ruskými baletními hvězdami, kdy se v roli Princezny Aurory představila Anastasia Staškevič, 1. sólistka Velkého divadla v Moskvě a v roli Prince Désiré Timur Askerov, 1. sólista Mariinského divadla v Sankt Petěrburgu. Na Moravském náměstí probíhal od 16 do 20 hodin program jiných tanečních stylů, především flamenca a dále afrického tance, orientálního, irského, westernového, stepu, jazzu a historického tance. Celou akci pořádalo taneční seskupení Danza Manera, koordinátorkou akce byla Marcela Drkošová ve spolupráci s Janou Šafaříkovou a Veronikou Jálovou. V úvodu se představila Alena Chládková s africkým tancem a následně první flamencové vystoupení hostů z Bratislavy La Linda a Chiquitin v tanečním podání Lindy Stasíkové a za kytarového doprovodu Matúše Gosiorovského uvedli Farrucu a Tientos. V dalším tanečním bloku předvedlo Studio Slunce orientální tance jako například Bollywood (indický moderní tanec), Dandiya (folklórní indický tanec) a Pandora (tanec se šavlí). Následovalo několik ukázek historických tanců z přelomu 17. a 18. století v podání Alla Danza BRNO -  Baroque. Zatančili úryvky společenských a divadelních tanců v původních choreografiích podle dochovaných zápisů, jako například Le Menuet a quatre z roku 1706, La Savoye z opery Méduze, Le Gigue z opery Roland roku 1709, Sarabandu z roku 1659 a La Frene (ukázku barokního kontratance). Následovalo seskupení Hurriya a Chico Dancers s ukázkou American Tribal Style (uveden tanec se šavlí), který je založen na břišním tanci a přebírá inspirace z dalších tanečních směrů, zejména z flamenca a indických tanců. Představila se také skupina La Quadrilla, která letos slaví 30. výročí od svého založení, s ukázkou irského tance s názvem Galway reel a vtipného westernového párového tance Cowboys break. V programu pokračovala seskupení moderních afrických tanců Afros.cz, jejíž tance jsou velmi živé, plné energie a doprovázející hudba je pohlcující. V závěru tanečního bloku uvedl No feet několik stepařských juniorských duetů a sól. Blok uzavřela skupina Afrocuban crew Brno se sólovou ladies salsou. Poslední taneční blok byl věnován flamenku, kde se představilo několik brněnských skupin, jako pořádající Dansa Manera ve Fandangu s batou de cola, La Rubia & Flamigos s Tangos, Estudio Andaluz Rumbou flamenca, Soleou s mantonem, Tientos a Alegrias, dále Bailadora s Tangillos,  Guajirou a dalšími tanci v různých pokročilostech kurzů. Závěr tanečního podvečera roztančilo pořádající uskupení známým tancem Sevillanas de Triana.   Mezinárodní den tance byl v obou městech oslaven opravdu náležitě!

Témata článku

Tanec

DIÁŘ PŘEDSTAVENÍ

srpen 2019

Po Út St Čt So Ne
29
30
31
1 2 3 4
5 6 7 8
9
10 11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
1
DEJTE NÁM TIP NA PŘEDSTAVENÍ

POSLEDNÍ KOMENTÁŘE

to nejčtenější z tanečních aktualit

Přihlašte se k odběru newsletteru: