Registrace

Natřikrát – Objevování světa skrze pohyb

Podzim v Brně patřil již poosmnácté festivalu soudobého tance Natřikrát, který se častokrát odehrával i v netradičních prostorech, jako jsou staré tovární haly či skladiště. Letos organizátoři zařadili tři představení do tří po sobě jdoucích říjnových víkendů a program doplnili o tematickou přednášku. Festival nabídl veskrze zahraniční soubory, první dva večery se představili tvůrci ze sousedního Slovenska a přehlídku uzavřel francouzský soubor se svým bytovým pohybovým představením. 

You don’t need much space to dance (Emma Gioia, Pablo Pilaud Vivien). Foto: Petr Kačírek.
You don’t need much space to dance (Emma Gioia, Pablo Pilaud Vivien). Foto: Petr Kačírek.
Inzerce

V prvním večeru, který se konal již 8. října 2016 v Divadle na Orlí, vystoupila taneční společnost Artyci se svou inscenací Pure. Pod vedením Milana Kozánka vzniklo představení bez příběhu, které si dalo za cíl zkoumat možnosti pohybu a vyjádření na scéně. Při tvorbě jevištních obrazů se tanečníci Radoslav Piovarči a Petr Ochvat spolu s choreografem rozhodli položit důraz na čistotu pohybu, jež se pro ně stala důležitější než slovo. V tvůrčím týmu zaujal své místo i hudebník Andrej Jurkovič, jehož citlivě elektronicky zpracovaná slyšitelná část performance se stala rovnocennou složkou. Hudba a tanec plynou paralelně vedle sebe a vytvářejí jevištní celek.

Choreografie se odehrává v minimalistickém duchu – jeviště je prosto jakýchkoli rekvizit a skýtá neomezený taneční prostor pro dvojici interpretů. V díle je patrné citlivé vnímání k pohybovým specifikům obou tanečníků, což je charakteristické pro práci Milana Kozánka. Nesnaží se interprety naučit svou choreografii, ale vychází z jejich přirozenosti. Jevištní tvar stojí na dvou rozdílných pohybových principech floorworku a výrazné práci horní části těla. V duetech navazují tanečníci spojení, ale nebojí se experimentovat ani s individuálním pohybem nezávislým na pohybu partnera.

Přechody jednotlivých scén předělují ticho a změny svícení, minimalistické party střídají pohyby maximálně využívající prostor i možnosti těla. Celá inscenace klade důraz především na taneční složku, nebrání se ani experimentace se slovem. To je použito v jakémsi zcizovacím efektu – tedy vystoupení z role „pohybujícího se tanečníka“ a vstoupení do role „tanečníka v zákulisí či v civilu“.

První večer festivalu se nesl v duchu hravosti, a přestože interprety byli muži, obešlo se představení bez velkých silových gest typických pro mužské duety.

Následující týden se v rámci festivalu na stejném jevišti představil další slovenský soubor – Divadlo Štúdio tanca z Banské Bystrice – se svou Očistou. Choreografka a režisérka Zuzana Ďuricová Hájková zde pracuje s představou očistného rituálu přinášejícího osvobození. Sáhla po hudebním doprovodu od Clauda Debussyho, který doplnila o současného experimentujícího multiinstrumentalistu Mateje Haásze. Ten má za sebou mnoho hudebních projektů a ve své tvorbě se soustředí na soudobou klasickou hudbu, jež propůjčila představení zvukově neotřelý zážitek.

You don’t need much space to dance. Foto: Petr Kačírek.
Očista se odehrává v prostoru vymezeném napnutými textiliemi po stranách jeviště, jejichž transparentnost se proměňuje svícením. Prostor za látkami je využíván jako další scéna, nebo jako zákulisí, kam tanečníci odcházejí. Scénu tvoří i několik kusů kulatiny vertikálně umístěných v rohu jeviště. Tyto dřevěné kmeny symbolizují jakousi překážku, ale i bezpečí.

Choreografii tvoří několik obrazů oddělených zpravidla hudební změnou. Celá inscenace je pohybově postavena především na duetech. V nich převládá manipulativní pohyb, ve kterém je tanečnice jako loutka ovládána svým partnerem.

Manipulace vizuálně působí drsně a pohybově velice propracovaně. Stávající rozdělení rolí v duetu evokuje sexuální podtexty, posunuje tanečníky do nadřazené role a tanečnice naopak do role naivní oběti. Tomuto schématu přispívají i kostýmy, které zdůrazňují ženský a mužský princip. Tanečníci mají dlouhé kalhoty a košile s dlouhým rukávem, tanečnice jen šatičky, které v průběhu inscenace úmyslně odhalují klíny. Choreografie evokuje pocit strachu či stísněnosti a hudba dodává tajemnou a místy až nepříjemnou náladu.

Ani po závěrečném omývání tanečníků vodou v lavorech nepřichází katarze, nedochází k žádné patrné změně ani v pohybu, ani v hudbě, ani v ději. Nic se nemění – nepřichází úleva.

Třetí večer uzavírající festival byl vrcholem celé přehlídky. Přinesl netradiční pojetí pohybového a improvizačního divadla. Za konceptem francouzské produkce You don’t need much space to dance stojí členka souboru Les Joueurs Emma Gioia. Celé představení vznikalo v jednom z brněnských bytů při společném rezidenčním pobytu skupiny v létě roku 2015. Její členové – tanečníci, choreografové, herci a zpěváci – se rozhodli objevit toto město, podle kterého v minulosti náhodně, téměř dadaisticky (otevřená strana v atlase), pojmenovali jiný projekt.

Nová inscenace pojednává o Brně viděném očima cizinců. Nešetří diváky a s realitou experimentuje a různě ji uzpůsobuje. Mezi listováním v českých knihách a jejich podrobným „pročítáním“ se pomalu dozvídáme příběh jednotlivých rekvizit. Zpočátku se příběhy zdají reálné, pochybovat začínáme až při zjevných lžích pronesených s naprosto důvěryhodnou vážností – jako výroky „moře nedaleko Brna“ či „džungle, která město obklopuje“.

Oscilace mezi brněnskými historkami, politickými skutečnostmi a příběhy z ulic města se odehrává na velké posteli zaplněné knihami a jinými rekvizitami, ale především těly umělců spolu s figurínou. V rámci jednotlivých replik i přechodů tak samovolně vzniká kontaktní improvizace, která je dále rozpracovávána. Vrcholem performance je choreografie pod peřinou. Za doprovodu moravské lidové písně sledujeme pohybující se nohy a ruce, které zpoza ní vyčuhují.

 You don’t need much space to dance (Emma Gioia, Pablo Pilaud Vivien, Anaelle Houdart, Noémie Decugis). Foto: Petr Kačírek.

V intimním bytovém prostředí se inscenace postupně samovolně začíná prolínat se skutečností a realitou přítomných diváků. Překračuje hranice mezi divákem a hercem – mezi divadlem a životem, nejprve skrze komunikaci, nakonec vybízí i k akci. Intimní atmosféra se prohlubuje a vyústí v přirozený závěr, kdy diváci i interpreti opouštějí společně dějiště inscenace – tedy pokoj, poté i byt – a pokračují ve vzájemném předávání informací při obyčejném posezení u piva.

Netradiční performance se stala osvěžujícím momentem festivalu, stejně jako brněnské kulturní scény, a přiblížila divákům další současný trend v oblasti současného umění. Skupina mladých Francouzů studujících své obory na různých místech Evropy se zabývá průzkumem těl v pohybu napříč rozličnými esteticko-politickými horizonty. Mají za sebou již několik představení na pomezí tance a divadla, která se odehrála v prostorech, jako je čerpací stanice, kino, farma, cirkus nebo byt.

Jejich koncepce experimentující s novými formami divadla, tance, improvizace, pohybu i netradičním prostředím zapadla do dramaturgie brněnského festivalu Natřikrát. Ten letos nabídl pestrou škálu konceptů tvorby a práce s lidským tělem.    

Natřikrát – 18. mezinárodní festival současného tance a pohybového divadla
8.–22. října 2016
 

Pure
Námět a choreografie: Milan Kozánek
Spolutvůrci a interpreti:
 Radoslav Piovarči a Petr Ochvat
Hudba: Andrej Jurkovič
Dramaturgická spolupráce: Ján Zaťko
Světelný design: Ján Čief
Premiéra 19. prosince 2015  

Očista
Choreografie a režie: Zuzana Ďuricová Hájková

Hudba: Claude Debussy a Matej Haász
Výprava: Marek Gašpar Šafárik
Světelný design: Ján Čief
Premiéra: 22. dubna 2016  

You don’t need much space to dance
Koncept: Emma Gioia

Produkce: Juliette Malot
Premiéra: listopad 2015 

Diskuze

Vyplněním e-mailu se přihlásíte k odběru automatických notifikací, které vás upozorní na nový příspěvek v této diskuzi.

Odesláním příspěvku souhlasíte s pravidly pro diskutující

Buďte první, kdo zahájí diskuzi pod tímto článkem!
Přidat komentář

Související texty

Zajímá vás celý článek?

Obsah Tanečních aktualit vzniká díky týmu odborníků, kteří investují svůj čas, energii a vášeň, aby vám přinesli ten nejkvalitnější vhled do světa tance. Podpořte naši redakci – každý příspěvek má smysl.

Přispět na obsah

Pokračovat ve čtení zdarma.