Taneční divadlo renomovaného choreografa Petra Zusky, které vytvořil na motivy Erbenovy sbírky Kytice, je inspirované deseti básněmi, není to však jejich doslovné převyprávění. Některé balady mají větší, jiné menší prostor a vzájemně se do sebe prolínají. Autorem originální symfonické hudby k představení je hudebník, skladatel, režisér a herec Ondřej Brousek.
První slavnostní premiéra celovečerního baletu proběhla ve středu 1. května 2019 ve Stavovském divadle v Praze. Josef Bartoš pochválil choreografickou a dramaturgickou stavbu díla i výkony interpretů a na napsal, že se „jedná o široce srozumitelné dílo akcentující tvorbu českých umělců vysoké kvality.“ (celou recenzi si můžete přečíst zde).
Za ztvárnění hlavní role v této inscenaci získal na podzim 2019 sólista souboru Dominik Vodička Cenu Thálie za nejlepší mužský výkon v kategorii tanec a pohybové divadlo, a Petr Zuska cenu za nejlepší choreografii celostátní přehlídky Balet 2019.
Kytice je k dispozici zde až do 28. února 2021
Holoubek je působivým dramatickým ztvárněním Erbenovy balady na hudbu Antonína Dvořáka. Námětem je příběh mladé ženy, která otráví svého manžela, rychle se vdá za mladého nápadníka a posléze prožívá kruté výčitky svědomí, které ji nakonec doženou k sebevraždě. Pavel Šmok k premiéře Holoubka v roce 1993 uvedl: „Dvořák ve svém Holoubkovi nesleduje Erbenovu baladu nijak ‚doslovně‘. Proto ani moje taneční ztvárnění ‚nevypráví‘ děj přímočaře. Zvolil jsem tu formu ‚divadla na divadle‘ a zasadil příběh do prostředí podivného masopustu: příběh se proměňuje jakoby ve vdovin zlý sen, noční můru, a něžný holoubek ve smrtihlava.“
Vladimír Vašut se v knize „Pavel Šmok na přeskáčku“ k Holoubkovi vyjadřuje takto: „Holoubka považuji za jeden z vrcholných Šmokových dramaturgických výkonů (a že jich bylo, vždyť drtivou většinu libret si napsal sám!). Bláznivý a třeštivý živel výhružných a potměšilých maškar dějem nejen provází a nejen člení příběh do různých „reálných“ a fantazijních sekvencí, ale zároveň děj tmelí; funguje tu rovněž na způsob filmového střihu či prolínačky. Maškary jakoby náhodou vždy připravují další scénu; činí tak obratnou manipulací s rekvizitami, jež se mění v symbolické znaky.“
Musica Slovaca je pak nestárnoucí choreografie, moderní balet, který vychází z ducha slovenského folklóru. Obě choreografie Pavla Šmoka byly natočeny v Divadle na Vinohradech na sklonku roku 2020.
Zhlédnout tato díla můžete na internetové televizi Mall.tv od 12. února až do 14. března 2021. Pro více informací sledujte FB událost.
Eliška Brtnická
Děkujeme, to nás moc těší!Thin Skin – Křehkost kovových prutů