Choreograf a tanečník Michal Záhora z uměleckého uskupení Pulsar uvede dva autorské projekty, kterými vzdává hold jubilejnímu výročí České republiky. V sobotu 29. září 2018 zve diváky na taneční pouť krajinou v galerie v Klenové nesoucí název Slavnost a v neděli 28. října slavnostně oživí prkna divadla Ponec tanečním kaleidoskopem Výročí, kterým oslaví a zreflektuje nejen výročí našeho státu, ale i českého současného tance.
Slavnost
Choreograf Michal Záhora se pro výjimečnou příležitost oslav české státnosti spojil s farním vikářem Petrem Vacíkem, aby skrze taneční obrazy a mluvené slovo provedli poutníky introspektivní cestou vnější krajiny do krajiny vnitřní, posvátné.
„Inspirovali jsme se tím, že den české státnosti je na den svátku sv. Václava. Slyšíme tam slovo svátek, svatý a také slavnost,“ říká Petr Vacík. „Rozhodli jsme se tedy tento svátek celebrovat tím způsobem, který bude nejhlubší, tedy v duchu oslavy nejen existence našeho státu, ale i každého z nás jako člověka. Slavnost se pak stává jakousi taneční poutí krajinou, tou skutečnou i tou niternou,“ pokračuje Vacík a dodává: „Ten, kdo přijede, uvidí krajinu zaplněnou davem tanečníků. Ale nejen to. Uvidí v té krajině instalované současné umění objekty Aleše Hnízdila a kostýmy Buškové. Uslyší hudbu složenou pro tuto příležitost a zároveň bude moci vnitřně projít to, co jsem zmínil, že je obsahem tohoto svátku…“
Jedná se o tanečně-výtvarné dílo, které bude také tvůrčím setkáním umělců Aleše Hnízdila, Terezy Buškové, italského hudebníka Carla Natoliho a jedenácti profesionálních tanečníků spolu se studenty Duncan Centre.
Premiéra a zároveň jediné uvedení se bude konat 29. září 2018 v 15:00 hodin v Galerii Klenová (výchozí bod je u sýpky na Klenové). Pořadatelé zvou na výlet do západních Čech i tím, že zajišťují zpáteční autobusovou dopravu z Prahy a Plzně.
Výročí
V inscenaci Výročí se Záhora zhostil nelehkého úkolu, jak interpretovat 100 let našich dějin pomocí tanečně-pohybového slovníku. Pokusil se tak prostředkem tance zaznamenat jak individuální, tak kolektivní paměť, a zachytit historii v pohybu.
„Jsou témata, od kterých bychom možná nečekali taneční zpracování. Výročí republiky by k nim mohlo patřit. Přesto je to tak významná událost, že mi prostě nedalo se k ní nevyjádřit,“ vysvětluje Záhora a pokračuje: „Tanec je pro mne to, co v literatuře poezie. Hovoří v obrazech, s poetikou a hloubkou, s přesahem, který vytváří celistvější chápání světa. Často v symbolech, a tudíž i ve zkratce.“
V představení vystupují čtyři postavy, symbolizující českou, slovenskou, židovskou a sudetskou entitu a děj se odehrává v jednom dni, který je rovněž metaforou celého století. „Nechtěli jsme pouze citovat dějinné události. Přestože budou určité momenty historie rozpoznatelné, neustrneme v prostém výčtu dat,“ dodává Záhora.
Projekt však oslavuje nejen kulaté výročí české státnosti, ale rovněž výročí českého tance. Právě za první republiky byly vybrány žačky Sokola a poslány studovat do školy Elisabeth a Isadory Duncan v Německu.
Na jevišti se setká tanečník Josef Bartoš se třemi tanečnicemi – Annou Línovou, Zuzanou Richterovou a Michaelou Sušou. Hudbu vytvořil stejně jako k projektu Slavnost kmenový spolupracovník Pulsaru, italský hudebník Carlo Natoli, který se věnuje nejen hudbě taneční, ale rovněž filmové. Kostýmy k inscenaci vytvořila módní návrhářka Zuzana Kubíčková – účastnice posledních ročníků Mercedenz-Benz Fashion Week.
Zdroj: Pulsar
Pulsar oslaví tancem 100 let výročí republiky
Tanec
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Zemřel Milan Sládek, průkopník slovenské pantomimy
zprávy -
Šeherezáda se na prkna Národního divadla vrací po padesáti letech, tentokrát v podání Maura Bigonzettiho
zprávy -
Scales - Taneční performance, která zkoumá propojení člověka a technologií
zprávy -
Pátá kapitola Emergency Dances trvala pět hodin. Dlouhé přestávky utlumily zájem, otevřenost i pozornost diváků
recenze -
Padesátka tanečníků burcuje bratislavskou scénu v nové inscenaci Bolero
recenze
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 5 dny
Petr K.
To je dost trapný pokus otočit co jsem napsal přesně naruby. Realita je, že svět je přeplněn zajímavým obsahem a kdo se…Pokus o introspekci, který v performanci Pěny ztrácí směr
před 5 dny
Roman Zotov-Mikshin
Jojo… znáte ten vtip?Starý včelař umírá a všichni blízcí jsou kolem něho a ptají se: ty jsi tak starý a moudrý, řekni…
Pokus o introspekci, který v performanci Pěny ztrácí směr
před 5 dny
Petr K.
On tenhle pohled na kritiku občas bývá prezentován jako konec umělecké kritiky, protože krom jiného znamená, že recenze…Pokus o introspekci, který v performanci Pěny ztrácí směr
před 6 dny
Roman Zotov-Mikshin
Preference, vkus recenzenta tím pádem přináší obrovské omezení samotné kritice - dekódování umění probíhá jen skrze…Pokus o introspekci, který v performanci Pěny ztrácí směr
před 6 dny
Petr K.
Mně tahle debata přišla jako naprosto prototypická vzhledem k situaci na české současné scéně. Vzhledem k ohlasu, který…Pokus o introspekci, který v performanci Pěny ztrácí směr
před 6 dny
Roman Zotov-Mikshin
Proč z kritiky nikdy nelze vypárat priority a preference kritika? Souhlasím, že by neměli v kritice prosakovat, ale…Pokus o introspekci, který v performanci Pěny ztrácí směr
Roman Zotov-Mikshin
Znova si nerozumíme. Já jsem odpovídal na poslední větu z Vaší předchozí odpovědi. “Není to celé naprosto zbytečná…Pokus o introspekci, který v performanci Pěny ztrácí směr