Instagram podmínkou úspěchu?

Tanečník si opře o stěnu telefon a dojde doprostřed sálu. Začne se procítěně vlnit. Pak k přístroji přistoupí a video si přehraje. Je-li spokojen, vyvěsí jej na svém profilu, není-li, celý proces zopakuje. „Bez toho to dneska prostě nejde,“ konejší svědomí, které v jeho duši poblikává jako pokažená kontrolka v autě. Jsou dnes sociální sítě opravdu nezbytným pomocníkem umělce? Anebo umělcům naopak škodí?

FIlip Staněk. Foto: Petr Kurečka.

FIlip Staněk. Foto: Petr Kurečka.

Filip Staněk Autor: Filip Staněk

Znám tanečníky, kteří o svůj profil pečují s podivuhodným zápalem. Někteří to berou jako koníček, jiní se domnívají, že jde o podporu, ne-li předpoklad jejich úspěchu. Rozklikneme-li ten vizuální ráj, hned vidíme, jak se jim daří: kde všude tančí, jak tvrdě trénují, jaké technicky náročné prvky zvládají. Problém je, že kamera není oko boží. Každý příspěvek prošel vědomou selekcí. Ukazují-li nám i rádoby sympatické nedokonalosti a nezdary, je to jen pokrytectví na druhou; autentický instagramový účet neexistuje, je to protimluv, stejně jako třeba životní jistota.

Sociální sítě umělci slouží k sebeprezentaci; je to jen nástroj. Budiž. Nutno však prohlédnout, jak deformující. Prezentují totiž vždy jen nějaký extrakt: třicet vteřin tanečního sóla, efektní akrobatický trik, baletní trénink kompresovaný do zrychleného časosběru. To je jejich princip: upoutat do dvou vteřin, jinak uživatel roluje dál. Nejkratší divadelní představení trvá zhruba hodinu. Být choreografem, nikdy bych tento prostředek k výběru tanečníků nepoužil. Videa a fotky nevypovídají nic o umělecké povaze, pracovní morálce nebo o schopnosti fungovat v kolektivu. Avšak ani o tanečních schopnostech. Otočit pět piruet na deset pokusů před kamerou a otočit je uprostřed představení jsou dvě rozdílné věci. Dobře natočené video udělá i z průměrného výkonu oslnivý a naopak.

Mechanismus sociálních sítí je záměrně navržen tak, aby tříštil pozornost. Pěstuje jakousi hédonickou adaptaci: přemírou atraktivních stimulů otupuje a ubíjí citlivost vůči jemnostem. A kolik času by se dalo využít lépe, kdyby se nemusel „tvořit obsah“. Protože – a ta rovnice je myslím nezpochybnitelná – čím „vymazlenější“ účet, tím více času pochopitelně zabere.

Sociální sítě jsou prý skvělým zdrojem inspirace. Ano, nápady jiných se tam skutečně dají vykrást snadno a zdarma. Díky hustotě se však příspěvky přirozeně homogenizují a v podstatě jsou jeden jako druhý. Svět sociálních médií je spíš demonstrací opaku toho, oč usiluje umění: je platformou lži a povrchnosti, která vztah k životu a jeho nuancím umrtvuje. Chápu-li slovo inspirace správně, řekl bych, že výše uvedené ji dvakrát nepodporuje.

Abych to uzavřel. Sociální sítě nejsou žádným nevinným okénkem do kuchyně umělce. Mají sílu odvádět pozornost od toho, co je důležité, a budují závislost, která mění vnímání světa i nás samotných. Jejich nereflektovaná a samozřejmá všudypřítomnost negativně ovlivňuje uměleckou originalitu, vkus i cit. A především pak schopnost soustředění, tak elementární pro jakoukoliv hodnotnější tvorbu. Chtějí-li se umělci nadále touto cestou prostituovat, měli by pochopit alespoň toto: nejprve je potřeba mít – slovy marketérů – kvalitní produkt, a až poté uvažovat, jak by se dal zviditelnit. Podřídí-li se totiž produkce reklamě, degraduje se na svůj tržní potenciál. Na to se následně zaměří obecná pozornost: rozhodující nebude umělecká invence, ale počet sledujících na instagramu.

 

Témata článku

Instagramsociální sítě

MultižánrovéNonverbální divadloNový cirkusTanec

Pohybové umění

vložil Anna

IP: 37.48.33.204
Reaguje na:
Zajímavý článek, děkuji za něj. Nutí mě přemýšlet. Nyní ještě uvažuji o tom, že aby bylo umění je potřeba mít diváky a být diskutované. A možná nestačí jen označit tanec a soc. sítě odděleně. Třeba je možné pojmenovat nové kategorie? Nebo komerční, populární vs. umělecké se záměrem a kontextem a možná vlastně i kýč v tanci?
Zajímavé pohybové umění pro mě může trvat méně než hodinu. Pokud v divákovi něco zanechá nemůže mít klidně jen 10minut, nemyslíte?
+3 0 ! Odpovědět

Re: Instagram a Facebook

vložil Michal Heriban

IP: 77.240.176.17
Reaguje na: Re: Instagram a Facebook
Michale myslím že právě o tom o čem píšeš Filip píše .... Prezentovat a propagovat již hotové dílo představení špil je produkt. A to může a mělo by zaujmout cílového diváka kterého chceš oslovit. Na druhou stranu tupé z kontextu vytržené short stories jsou jen povrchní a neupřímnou prostituci.Tyto krátké videa jsou pro mě jakožto bývalého tanečníka jen zbytečnou upomínkou rádoby sebe prezentace. Z mé zkušenosti jak tanečníka a teď řemeslníka (v osobní rovině) je pokud svou práci děláš dobře nemusíš na ni ukazovat...
Milan, myslím, že asi máme iný algoritmus mne Instagram, aj Facebook okrem "neuprimnej prostitúcie" ktorú zrejme vidíš a "tupých z kontextu vystrihnutých short stories" ako to nazývaš, ukazuje ohromné množstvo kreativity, inšpirácie, alternatívy, umeleckého obsahu, talentu, progresu, emócii, ale samozrejme aj sebalásky, ega, povrchnosti a komercie... Občas mám pocit, že tieto platformy umenie zabíjajú, ale veľakrát mám pocit že mi ho približujú... Stačí si vybrať. Bohu vďaka že si môžeme vyberať. Občas ma viac poteší a zasiahne 20 sec. video ako hodinový brak... Žijeme v instantnej dobe, ale generalizovať v tak obrovskom svete, akými sú sociálne siete a lamentovať nad úpadkom umenia mi príde hrozne zjednodušujúce riešenie. Myslím, že je to oveľa komplexnejšia téma... Sorry mne váš názor nestačí...
+7 0 ! Odpovědět

Re: Instagram a Facebook

vložil Milan Odstrčil

IP: 109.205.241.252
Reaguje na: Instagram a Facebook
Pre mňa je to nástroj na propagáciu predstavení a mojej práce. Pokiaľ pozvánka, fotka, alebo video napomôže k tomu, aby ľudia prišli do divadla na tanec, je to super nástroj. Minule sa na mňa prišla do Ponce pozrieť kamarátka, ktorá len hodinu pred predstavením zbadala "instastories" na mojom profile a na základe toho si kúpila lístok. Povedala: "toto je sila sociálnych sietí". Mali sme plno dva dni po sebe.... Je to ako plagát, alebo video teaser k predstaveniu, tiež je to krátky extrakt moment, ktorý je určený na ten prvotný dojem a má diváka prilákať... V 420 people máte teraz nádherný vizuál k novej premiére, ktorý ste určite fotili niekoľko hodín a potom sa ešte upravoval, retušoval, robil to profesionálny fotograf a grafik a uverejňovali ste to na sociálnych sieťach... A nie je to konkrétny moment z predstavenia, ale dokonalá fotografia, ktorá predáva produkt... No a niektorí to robia s mobilom sami v štúdiu, doma... A možno za iným účelom, alebo s inou motiváciou... Rád zdieľam aj svoje úspechy, životné momenty... Sme tanečná komunita a rád vidím, čo robia ostatní a rád sa podelím o svoje zážitky, názory, silné momenty, úspechy...
Michale myslím že právě o tom o čem píšeš Filip píše .... Prezentovat a propagovat již hotové dílo představení špil je produkt. A to může a mělo by zaujmout cílového diváka kterého chceš oslovit. Na druhou stranu tupé z kontextu vytržené short stories jsou jen povrchní a neupřímnou prostituci.Tyto krátké videa jsou pro mě jakožto bývalého tanečníka jen zbytečnou upomínkou rádoby sebe prezentace. Z mé zkušenosti jak tanečníka a teď řemeslníka (v osobní rovině) je pokud svou práci děláš dobře nemusíš na ni ukazovat...
0 -7 ! Odpovědět

Instagram a Facebook

vložil Michal Heriban

IP: 46.34.241.176
Reaguje na:
Pre mňa je to nástroj na propagáciu predstavení a mojej práce. Pokiaľ pozvánka, fotka, alebo video napomôže k tomu, aby ľudia prišli do divadla na tanec, je to super nástroj. Minule sa na mňa prišla do Ponce pozrieť kamarátka, ktorá len hodinu pred predstavením zbadala "instastories" na mojom profile a na základe toho si kúpila lístok. Povedala: "toto je sila sociálnych sietí". Mali sme plno dva dni po sebe.... Je to ako plagát, alebo video teaser k predstaveniu, tiež je to krátky extrakt moment, ktorý je určený na ten prvotný dojem a má diváka prilákať... V 420 people máte teraz nádherný vizuál k novej premiére, ktorý ste určite fotili niekoľko hodín a potom sa ešte upravoval, retušoval, robil to profesionálny fotograf a grafik a uverejňovali ste to na sociálnych sieťach... A nie je to konkrétny moment z predstavenia, ale dokonalá fotografia, ktorá predáva produkt... No a niektorí to robia s mobilom sami v štúdiu, doma... A možno za iným účelom, alebo s inou motiváciou... Rád zdieľam aj svoje úspechy, životné momenty... Sme tanečná komunita a rád vidím, čo robia ostatní a rád sa podelím o svoje zážitky, názory, silné momenty, úspechy...
+10 0 ! Odpovědět

Zobrazit další komentáře 4

POSLEDNÍ KOMENTÁŘE

to nejčtenější z tanečních aktualit

Přihlašte se k odběru newsletteru: