Mistrovství tanečního rybníku v komentování

Nebaví mě sledovat sport. Mistrovské utkání v komentářích, které se nedávno odehrálo na Facebooku, jsem ale hltal s napětím. Zúčastnilo se ho totiž hned několik našich výrazných osobností. Pozornost vzbudil příspěvek reagující na tutéž událost jako nedělní glosa Mahuleny Křenkové – údajně kontroverzní rozhovor s Miřenkou Čechovou, která právě vydává novou knihu. Zbožňuji ten náš taneční rybník. Zvlášť když se v něm plaší ryby.

Filip Staněk. Foto: Petr Kurečka.

Filip Staněk. Foto: Petr Kurečka.

Status zveřejnil na svém profilu choreograf a pedagog Jarek Cemerek. Vymezil se v něm proti způsobu, jímž Miřenka hovoří o tanečním vzdělávání a klasickém tanci jako o „nemilosrdně krutém, a to už při studiu“. Čechová prý generalizuje a podává zkreslující obraz, tanečnímu umění škodí, píše Jarek. Pod příspěvkem se rozpoutala diskuze. Zapojilo se do ní, jak už jsem uvedl, překvapivě mnoho tanečních osobností, ať už choreografové, šéfové, taneční publicisté či pedagogové, tanečníci a mnozí další. Většina dala Jarkovi za pravdu, někteří byli tvrdší: Miřenka má mindrák, chce se zviditelnit a udat knihu. Komentáře se dál větvily, a když jsem se díval naposled, měl příspěvek sedmdesát sedm „lajků“, osm sdílení a osmdesát sedm komentářů.

Mezi diskutujícími se objevila známá jména: Borisová, Hayashi, Knolle, Kodet, Konvalinka, Křenková, Kšírová, Kvasnicová, Pešková, Polanská Turečková, Prokeš, Slavický (Lukáš), Slezáková, Návratová a další (v abecedním pořadí). Ozvali se i zastánci Čechové, z toho jedna její spolužačka. S většinou pisatelů se znám, k některým chovám dokonce sympatie. Miřenku osobně neznám. Na jevišti jsem ji viděl všehovšudy jednou, její režie a choreografie mi prozatím unikly. Spitfire Company (soubor, který Čechová založila s manželem) ovšem nemůžu vystát. Představení, která jsem navštívil, jsem shledal příšernými a oplývají-li nějakými kvalitami, zůstaly mi skryty. Přesto bych se chtěl Miřenky zastat, respektive jejího práva na svobodu slova a umělecké tvorby. I v případě, pokud by poškozovaly obraz tance. Svoboda nechť je nadřazena grafům popularity oboru. Totéž právo samozřejmě náleží i jejím kritikům.

Co mě příjemně překvapilo, diskuze se nesla ve velmi inteligentní rovině. Zachovala si úroveň a vesměs zdvořilý tón. Klání mě pobavilo – jako pobaví sportovního fanouška vydařený zápas –, ale nabyl jsem díky němu taky dojmu, že to v našem „rybníku“ není s kritickým myšlením tak zlé. Vavříny si pro mě odnáší Jana Návratová, v debatě se ocitla proti názorové přesile, selským rozumem a zároveň argumentační přesností se však trpělivě a neúnavně snažila dál probourávat emočními nánosy a nepřesnostmi. Kritická mysl je holt loajální jenom k pravdě. Přitom si zachovala humor a nadhled, což jsou vlastnosti v českém tanečním světě chybějící snad nejvíce. Nutno ale podotknout, že relevantní komentáře a dobré postřehy nabídlo více diskutujících. Mnohost úhlů pohledu zkrátka tématu vždycky svědčí. Zvláště těch zasvěcených.

Osobně se domnívám, že vina je na straně médií. Typicky zjednodušují a vytváří lacinou černobílou perspektivu, senzace táhne víc než neutrální a komplexní obraz. Abych se zorientoval, sám jsem si několik rozhovorů pustil. Reportérka Reflexu byla úplně mimo a mimo mi připadal i trapný formát rozhovoru rádoby v pohodě na gauči. Miřenka naproti tomu na mě působila – až na její všudypřítomný iritující hrníček – skutečně inteligentně a upřímně. Ať jsem hledal sebevíc, žádnou hrozbu tanečnímu umění jsem z jejích slov nevyčetl.

Napsat knihu nakonec není vůbec žádná legrace. Jakkoliv špatnou. Zkoumat problém v diskuzi ale také ne. Slovo má sice schopnost strukturovat myšlenky, plnost světa však nevyčerpá. I proto možná milujeme tanec. Odlišným názorům navzdory je to totiž právě on, kvůli němuž diskutujeme a který nás spojuje. Pokud se neshodneme, nevadí, Ludwig Wittgenstein řekl: „o čem nelze mluvit, o tom se musí mlčet.“ Tedy milý rybníku: o čem nelze mluvit, o tom se musí tančit.

 

Další sloupky si můžete přečíst ZDE.

Témata článku

BaletkydiskuseMiřenka Čechová

Tanec

Re: Mistrovství tanečního rybníku v komentová

vložil Jarek Cemerek

IP: 88.100.155.85
Reaguje na: Re: Mistrovství tanečního rybníku v komentová
Hezký den, pane Cemerku, těžko mohu souhlasit s Vaší redukcí osobnosti na jednu její roli. Například s Vašimi nálepkami (když už jsme u nich a když už mě jmenujete), "tanečních novinářek – tanečních publicistek – tanečních kritiček" se neidentifikuji již roky. Člověk vstupuje do diskuse s různých pozic a pokud je jasně nevymezí (což je samozřejmě potíž podobných diskusí), mohou být zcela jiné, než je čtete. To jen jedna školometská a arogantně neomalená poznámka navíc. Mějte se pěkně. JB
Vážená paní Bohutínská, neznám Vás osobně a podle Vašich článků a vizitky na stránkách Tanečních aktualit „Jana Bohutínská vystudovala divadelní vědu a estetiku na FFUK. Jako divadelní a taneční kritička spolupracovala například s Taneční zónou nebo Divadelními novinami. Nyní působí jako koučka a novinářka s profesním zázemím v oblasti kultury, umění a podnikání. Je také spolupracovnicí Nadačního fondu pro taneční kariéru.“ jsem nepoznal, že se s označením taneční novinářka či taneční publicistka či taneční kritička neidentifikujete. Bylo by tedy možná bývalo namístě doplnit Vaši „školometskou a arogantně neomalenou poznámku“ o vysvětlení, v jaké roli se mnou komunikujete, anebo dokonce se představit ve svém původním komentáři, který jste mně adresovala; docela by mě bývalo zajímalo, kdožež to byl z mých vývodů celý paf.

Re: Mistrovství tanečního rybníku v komentová

vložil Hana Polanská

IP: 83.208.43.219
Reaguje na: Re: Mistrovství tanečního rybníku v komentová
Hanko, jak můžeš se mnou souhlasit s něčím, co jsem neřekla? Nebo reagovat na něco nevyřknutého?
Bude-li někoho zajímat můj názor na celou věc, ráda si popovídám, ale právě proto, že jej odmítám zjednodušit na několik vět, není předmětem mého komentáře, tudíž nechápu tvou odpověď.
Pozastavila jsem se jen nad názorem Jarka, aby se teoretici nepletli do diskuzí.
Protože mám názor opačný, že se do nich plést mají. Mají je vyvolávat, dávat k nim podněty, prostor, reflexi. Pochopila jsem z jeho odpovědi, že se spíše nechal unést způsobem argumentace konkrétní osoby v komentáři k jeho fb postu, která mu přišla vzhledem k její pozici nepatřičná a nikoliv vavříny zasluhující. Čemuž rozumím, také mě Filipovy ovace zarazily. Takže si zachovávám optimismus, že nezlomil hůl nad všemi publicisty :)
Jsem každopádně ráda, že se zde diskuze rozjíždí, protože ta na facebooku, která tohle vše vyvolala, není bohužel veřejná pro všechny naše čtenáře, zatímco v médiu ano. Zde se nejedná o konkrétní sociální skupinu, názorová diverzita by tedy mohla být vyváženější a argumenty snad opodstatněnější. To se myslím zatím daří a i to mi dokládá smysl a místo teoretické reflexe oboru.
Ahoj Lucko,

ale přesně tohle jsem měla na mysli a tak jsem taky pochopila tvoji větu o tom, že nechceš zjednodušovat a chápeš všechny strany "Stojím uprostřed, vidím klady i zápory, rozumím emocím obou stran - a proto by to nebylo tak čtenářsky zajímavé a už vůbec ne stručné. " Jen jsem Tě chtěla podpořit v tom, že si uvědomuji Tvoji těžkou pozici, právě proto, že taky píšu. Pokud píšeme více analyticky a články jsou delší a náročnější, mají logicky mnohem menší dopad do veřejného prostoru, protože ne každý má chut' a čas se tím zabývat, zatímco výstup v televizi a rozhlase má dopad obrovský a proto je těžké nabídnout alternativu, která by se dostala ke stejnému počtu lidí a dokázala tak nějaká tvrzení alespoň zpochybnit. Je na každém umělci jakou bere zodpovědnost za to, co do tohoto obrovského prostoru médií pouští. A já si dovolila Miřenčin výstup kritizovat jako diskutabilní z pozice člověka, který se zabývá historií tance, sám je tanečník, choreograf a pedagog. Debatu na TA naopak beru jako skvělý výchozí bod a vůbec jsem nechtěla nijak využít Tvého komentáře ani říkat, že by se do toho teoretici neměli zapojovat. Měla pocit, že se mnou mnohé z toho, co jsi napsala zarezonovalo a zarezonovalo se mnou také mnoho ze zajímavých a inteligentích komentářů, až na ty osobní útoky. Pokud tomu tak není a máš pocit, že jsem to, co jsi napsala pochopila špatně, je to pro mne do budoucna upozornění, že se musím vyjadřovat více opatrně a jasněji. Děkuji Hana

Re: Mistrovství tanečního rybníku v komentová

vložil Jana Bohutínská

IP: 109.183.128.55
Reaguje na: Re: Mistrovství tanečního rybníku v komentová
Milý Josefe, zrovna včera večer jsem byl ve Skautském institutu na besedě o novinářské etice. Novinařina je pro mě synonymem žurnalistiky, jejíž součástí je vedle čistě objektivní zpravodajské novinařiny také její subjektivně laděná publicistická oblast. Proto nazývám osoby, které se věnují novinářské, tj. žurnalistické, práci novináři či novinářkami. Myslím si, že i v názorové žurnalistice by měla zůstat jistá nestrannost, která spočívá v nehanění jedněch a nenadržování druhým bez patřičného zdůvodnění, možná i opřeného o fakta. Jestliže novinářka vstupuje do diskuze na fb a přitom téměř fanaticky bojuje za svou favoritku, aniž by se pokusila pochopit jiné názory, a oponentům dává společné nálepky jako „bezpečná bublina soukmenovců“, „elitní klub baletu“, „stereotypní sekta“ či „válečníci falešné války“, potom ztrácí v mých očích její publicistická práce apriori na solidnosti. Proto si myslím, že k novinářské profesionalitě by měl patřit jistý odstup, protože nechám-li se coby novinář vtrhnout do diskuze a nezachovám si při tom chladnou hlavu, ubližuji v prvé řadě sobě a plodům své novinářské práce, ale možná v našem případě také samotnému tanci. To jsem vlastně sdělil již paní Bohutínské, která se do mě pustila v komentáři arogantně neomaleným způsobem, aniž by dala vůbec najevo snahu pochopit to, kvůli čemu celá diskuze vznikla, a přidala své další nálepky: „ti, co se drží pofidérní stavovské linie“ či „účastníci křižáckého tažení“. Je jistě pochopitelné, že ztrácím odborný zájem o články takovýchto tanečních novinářek – tanečních publicistek – tanečních kritiček …
Hezký den, pane Cemerku, těžko mohu souhlasit s Vaší redukcí osobnosti na jednu její roli. Například s Vašimi nálepkami (když už jsme u nich a když už mě jmenujete), "tanečních novinářek – tanečních publicistek – tanečních kritiček" se neidentifikuji již roky. Člověk vstupuje do diskuse s různých pozic a pokud je jasně nevymezí (což je samozřejmě potíž podobných diskusí), mohou být zcela jiné, než je čtete. To jen jedna školometská a arogantně neomalená poznámka navíc. Mějte se pěkně. JB
0 -3 ! Odpovědět

Re: Mistrovství tanečního rybníku v komentová

vložil Lucie Hayashi

IP: 80.188.30.113
Reaguje na: Re: Mistrovství tanečního rybníku v komentová
Milá Lucko,

naprosto s Tebou souhlasím v tom, že pokud podáváme nezaujatou rozsáhlou analýzu celé věci, málo kdo se k tomu dostane. Právě proto vidím ve výstupech Miřenky v médiích nebezpečí. Vůbec nejde o to, kdo má pravdu, žádná neexistuje, ale o to, že pokud věci vytrháváme z kontextu, zednodušujeme je a vulgarizujeme, mají moc šířit a manipulovat širokou veřejnost, která o tématu moc neví a zapůsobit jednostranně. My pak nemáme možnost adekvátně reagovat, tak abychom nabídli ne tak zjednodušující pohled, aniž bychom dělali to stejné jako Miřenka. Takže jde spíš o celkové nastavení společnosti, kde rychlý a na emoce zaměřený, i když zkreslený a jednostranný pohled vždy zvítězí nad konstruktivní debatou a posunem ke skutečnému zlepšení situace. Proto si myslím, že nikdo nekritizuje ani tak Miřenčinu knížku, která je jejím osobním pohledem na věc, jako spíše její výstupy v médiích, kde chytře použila pro propagaci své tvorby rétoriku, která je přinejmenším diskutabilní a hemží se spoustou zavádějících informací. A diskuze se také rozpoutala. Jen mne mrzí, že se stala polem pro osobní útoky, i když ze začátku vypadala slibně.
Hanko, jak můžeš se mnou souhlasit s něčím, co jsem neřekla? Nebo reagovat na něco nevyřknutého?
Bude-li někoho zajímat můj názor na celou věc, ráda si popovídám, ale právě proto, že jej odmítám zjednodušit na několik vět, není předmětem mého komentáře, tudíž nechápu tvou odpověď.
Pozastavila jsem se jen nad názorem Jarka, aby se teoretici nepletli do diskuzí.
Protože mám názor opačný, že se do nich plést mají. Mají je vyvolávat, dávat k nim podněty, prostor, reflexi. Pochopila jsem z jeho odpovědi, že se spíše nechal unést způsobem argumentace konkrétní osoby v komentáři k jeho fb postu, která mu přišla vzhledem k její pozici nepatřičná a nikoliv vavříny zasluhující. Čemuž rozumím, také mě Filipovy ovace zarazily. Takže si zachovávám optimismus, že nezlomil hůl nad všemi publicisty :)
Jsem každopádně ráda, že se zde diskuze rozjíždí, protože ta na facebooku, která tohle vše vyvolala, není bohužel veřejná pro všechny naše čtenáře, zatímco v médiu ano. Zde se nejedná o konkrétní sociální skupinu, názorová diverzita by tedy mohla být vyváženější a argumenty snad opodstatněnější. To se myslím zatím daří a i to mi dokládá smysl a místo teoretické reflexe oboru.
+2 -1 ! Odpovědět

Re: Mistrovství tanečního rybníku v komentová

vložil Jarek Cemerek

IP: 88.100.155.85
Reaguje na: Re: Mistrovství tanečního rybníku v komentová
Ahoj Jarku,
stejně jako Lucku mě zaujal tvůj postoj, jehož důvod vysvětluješ následovně: "Ale stojím si za svým názorem, že pro novinářsky a vědecky zaměřené osoby je vhodnější zůstávat stranou coby pozorovatel, aby si zachovaly svou nestrannost. O to věrohodněji pak působí jejich publikační práce."
Nejprve bych rád řekl, že to, na co si umělci nejčastěji stěžují ohledně textů vydávaných na Tanečních aktualitách, je absence názorové žurnalistiky a názoru obecně. A názor je vždy subjektivní, v něm nemůže ze samé jeho podstaty existovat nestrannost. A pak bych rád upozornil, že je rozdíl mezi zpravodajstvím/novinařinou (to, co vydáváme pod označením Zprávy, jejichž podkladem jsou tiskové zprávy zasílané různými soubory umělci ad.), vědeckou publikační činností (texty v recenzovaných a impaktovaných časopisech, v nichž panuje přísná objektivita zajištěná propracovanou metodologií – i když nevím, co by na to například řekla autoetnografie a podobné oblasti vědních oborů) a názorovou žurnalistikou (recenze, reportáže, rozhovory, sloupky, glosy ad. - majoritní činnost Tanečních aktualit).
Takže zpět ke tvému vysvětlení - novináři nejsme (bylo by opravdu pěkné, kdybychom měli nějaký deník věnující se tanci, ale bohužel ho nemáme; částečně se to alespoň snažíme suplovat zmíněnou sekcí Zpravodajství) a vědecké práci se opravdu někteří z nás věnují, pro tyto texty je ale třeba sledovat jiná periodika (Živá Hudba, ArteActa, Divadelní revue, Dance Research, Dance Research Journal, publikace IDU ad.). My se věnujeme názorové žurnalistice, tudíž tvůj argument nestrannosti pro mě ztrácí platnost. Nicméně budu rád, když svůj názor podpoříš jinou argumentací, abychom se skutečně mohli zamyslet nad naší pozicí v oboru a nedělali to na truc, jak píše Lucka. Vážně bych za to byl rád, protože mi to neustále vrtá hlavou.
Zdravím Tě!
Milý Josefe, zrovna včera večer jsem byl ve Skautském institutu na besedě o novinářské etice. Novinařina je pro mě synonymem žurnalistiky, jejíž součástí je vedle čistě objektivní zpravodajské novinařiny také její subjektivně laděná publicistická oblast. Proto nazývám osoby, které se věnují novinářské, tj. žurnalistické, práci novináři či novinářkami. Myslím si, že i v názorové žurnalistice by měla zůstat jistá nestrannost, která spočívá v nehanění jedněch a nenadržování druhým bez patřičného zdůvodnění, možná i opřeného o fakta. Jestliže novinářka vstupuje do diskuze na fb a přitom téměř fanaticky bojuje za svou favoritku, aniž by se pokusila pochopit jiné názory, a oponentům dává společné nálepky jako „bezpečná bublina soukmenovců“, „elitní klub baletu“, „stereotypní sekta“ či „válečníci falešné války“, potom ztrácí v mých očích její publicistická práce apriori na solidnosti. Proto si myslím, že k novinářské profesionalitě by měl patřit jistý odstup, protože nechám-li se coby novinář vtrhnout do diskuze a nezachovám si při tom chladnou hlavu, ubližuji v prvé řadě sobě a plodům své novinářské práce, ale možná v našem případě také samotnému tanci. To jsem vlastně sdělil již paní Bohutínské, která se do mě pustila v komentáři arogantně neomaleným způsobem, aniž by dala vůbec najevo snahu pochopit to, kvůli čemu celá diskuze vznikla, a přidala své další nálepky: „ti, co se drží pofidérní stavovské linie“ či „účastníci křižáckého tažení“. Je jistě pochopitelné, že ztrácím odborný zájem o články takovýchto tanečních novinářek – tanečních publicistek – tanečních kritiček …
+1 -1 ! Odpovědět

Zobrazit další komentáře 13

POSLEDNÍ KOMENTÁŘE

SOUVISEJÍCÍ

to nejčtenější z tanečních aktualit

Přihlašte se k odběru newsletteru: