Opravňuje svoboda k despektu ke vzdělávání?

Již mnoho týdnů plní český mediální prostor připomínky 17. listopadu 1989, data symbolizujícího změnu režimu, nástup svobody a demokracie. Jenže bychom neměli vzpomínat jen na rok 1989, ale také 1939. Na uzavření českých vysokých škol nacisty. Na popravené představitele studentských spolků, na ty odvlečené do koncentračního tábora Sachsenhausen.

Barbora Trusková. Foto: Archiv B.T.

Barbora Trusková. Foto: Archiv B.T.

Akademické prostředí bylo mnohdy epicentrem dějinných událostí, místem odporu proti represím. Místem, kde je požadován názor, jeho argumentace, a kritické myšlení je podrobováno neustálým zkouškám. Ale ani dnes, v době, kterou rádi označujeme za svobodnou, nemá vzdělání na růžích ustláno a jeho smysl bývá až vysmíván. Vždyť i zde v diskuzích je mnohdy devalvováno, jako by jedna čistá arabeska znamenala mnohem více než roky odborného vědeckého studia, odborných článků a prezentací mezinárodního významu. Profesionální taneční vědec je možná na jevišti amatér. Ale podobnou optikou bychom mohli nahlížet i na text psaný profesionálním tanečníkem jako na výlev amatéra. Zní to směšně?

Snaha zesměšňovat vzdělání mě naplňuje hlubokým smutkem. Nejen proto, že možnost svobodně se vzdělávat úzce souvisí s událostmi, které si nyní připomínáme. Ale také proto, že jen vzděláváním se může společnost posouvat dál. A to i ta taneční. 

 

 

Témata článku

17. listopadsvobodavzdělání

MultižánrovéNonverbální divadloNový cirkusTanec

*

vložil Kata Zagorski

IP: 89.173.36.212
Reaguje na:
Dobrý deň,

k Vašej otázke v názve - podľa mňa asi áno, lebo sloboda oprávňuje k otvorenému názoru, aj ak je to dešpekt k niečomu.
Nebuďte však smutná. Každý dokáže svôj názor vyjadriť len podľa svojho vzdelania a svedomia.

Zobrazit další komentáře 1

POSLEDNÍ KOMENTÁŘE

to nejčtenější z tanečních aktualit

Přihlašte se k odběru newsletteru: