Affordance přichází podruhé na Novou scénu. Znovu a jinak!
zprávy
"Živelný prvek improvizace a překvapení, který celé představení Affordance prostupuje, vychází z teorie, že věci si sami říkají o to, co s nimi máme udělat. Bez dlouhého přemýšlení po nich sáhneme, zmáčkneme je, vypijeme nebo je pohladíme. My necháváme možnosti skryté v našem nejbližším okolí promlouvat skrze tanec. Působí na nás a ovlivňují naše projevy na jevišti přímo v daném okamžiku," říká autor konceptu, choreograf a umělecký vedoucí 420PEOPLE Václav Kuneš, který si s myšlenkou afordancí – zjednodušeně řečeno subjektivních pocitů a puzení, které v nás okolní předměty vyvolávají – stále pohrává.
Prvky nečekaného v choreografii přináší nejen vzrušující podívanou, ale také zvláštní nároky na interprety. "Improvizace na jevišti vyžaduje pečlivý trénink a obrovskou koncentraci, jak při zkouškách, tak při představení," dodává Kuneš.
Vedle hlavních protagonistů souboru 420PEOPLE, Nataši Novotné a Václava Kuneše a již zmiňovaného Michaela Schumachera, dlouholetého člena Ballett Frankfurt W. Forsytha, se na Nové scéně představí dalších sedm českých a zahraničních tanečníků. Letošní choreografie se od loňské premiéry liší také tím, že diváci uvidí další původně neuváděné části. I obsazení je obměněno – tančí Helena Arenbergerová, Zuzana Herényiová, Václav Kuneš, Kenta Kojiri, Nataša Novotná, Milan Odstrčil, Štěpán Pechar, Michael Schumacher, Alexander Volný a Rei Watanabe. Po představení bude následovat diskuse s diváky.
Václav Kuneš
Po absolutoriu na Taneční konzervatoři v Praze (1993) získal angažmá v Nederlands Danse Theater 2 a v roce 1998 v Nederlands Danse Theater 1 pod vedením J. Kyliána (do 2004). Spolupracoval s celou řadou předních choreografů (př. O. Naharin, H. van Manen, W. Forsythe, P. Lightfoot, M. Ek, J. Inger a další). Od roku 2004, kdy působí na „volné noze“, spolupracoval například s japonským choreografem S. Teshigawarou, za jehož duet Scream and Whisper spolu s Rihoko Sato obdržel ocenění Tanečník roku 2005 v Cannes ve Francii. Z dalších jmenujme M. Schumachera a C. Bos-Kroese (celovečerní představení Trilogy a účast na Holland Dance Festival 2005, 2007 a 2009). Jako choreograf působil v Laterně magice (Graffiti), NDT 2 (Perspective), Copenhagen International Ballet (Sweat Tears, Neen-ya), divadle Korzo (Paedocypris Progenetica - small fish), Station Zuid (Wishes and Fears, Ghost Note) v Holandsku. Ve finském filmu My Madness is My Love – Impressions of Vaslav Nijinsky ztvárnil postavu mladého Nižinského. Spolupracoval s J. Kyliánem (např. Last Touch First, 2008), nebo s R. Bolem v jeho Bole& Friends gala’s. V roce 2010 vytvořil pro soubor Ballet de l’Opera National de Bordeaux titul Temporary Condition a svou choreografii Small Hour uvedl v Dominic Walsh Dance Theater v Houstonu v Texasu a nyní i ve švédském Skanes Dansteater. Jeho choreografii Neen-ya zařadil na svůj repertoár také Balet Jihočeského divadla (2010). Michael Schumacher
se řadí mezi umělce, kteří byli odchováni klasickým a moderním tancem. V minulosti působil v řadě průlomových souborů, mezi nimi například Ballet Frankfurt, Twyla Tharp Dance, Feld Ballet, Pretty Ugly Dance Company nebo Magpie Music Dance Company. Jako tanečník, choreograf a učitel si Schumacher vypěstoval specifický přístup k žánru improvizace. Spolupracoval mimo jiné s řadou průkopnických hudebníků, jakými jsou například hráč na bicí Han Bennink, houslistka Mary Oliver nebo skladatel a hráč na violoncello Alex Waterman. V současné době žije v Amsterodamu a vede workshopy pohybové analýzy a improvizace po celém světě. Zdroj: 420PEOPLE Foto: Pavel Hejný
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?
úhel pohledu -
Spitfire Company, Temporary Collective a tYhle: Proč odcházíme z divadla PONEC?
rozhovory -
Patří těhotenství na jeviště? Martina Hajdyla Lacová přináší časově limitovanou taneční performanci Bodies in Progress
zprávy -
PADEnáct – Když teenageři válí
recenze -
In memoriam Zdenky Kratochvílové
osobnosti
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 39 dny
Kata Zagorski
Akému tancu Star Dance službu dělá či nedělá? Súčasnému? Tomu pravému? Umeleckému? No ja len, že tanec nie je nejaký……když kýč tančí
před 41 dny
Filip Staněk
Ahoj Klári,také děkuji za reakci. Reagoval jsem jen na tvrzení, že pořad prokazuje tanci dobrou službu, myslím si…
…když kýč tančí
před 42 dny
Klára Huvarová
Filipe, děkuji Ti za reakci! Jsem ráda, že tě můj příspěvek dovedl k zamyšlení a že o roli StarDance můžeme dál……když kýč tančí
před 43 dny
Bohuslav Tržil
Dovolte mi prosím vyslovit obdiv všem realizátorům v ND Brno.Měl jsem možnost vidět nastudování BAJADÉRY.
VELKÉ DÍKY…
Bajadéra – Krize baletu v roce 2019
před 57 dny
Monika Diatta Rebcová
děkuji panu Prokešovi za doplnění významných údajů.MONIKA
Alvin Ailey – „Snažím se oslavovat úspěchy člověka – krásu hudby, tvarů, formy, barvy, světla, textury.“
před 59 dny
Marketa
Taneční drama ŽELARY se jeví jako jedno z úspěšných představení,které nastudovalo Moravské divadlo Olomouc, aspirantem…Želary jako taneční drama
TANEC PRAHA
Konstrukt vytvářený kolem Tance Praha (TP) je i dle tohoto článku bohužel plný nesprávných informací, o jejichž původu…Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?