Aktualizováno 4. 4. 2019
Jubilejní 25. ročník festivalu Česká taneční platforma vyvrcholil tradičně předáváním ocenění. Ceny České taneční platformy obdrželi Tereza Ondrová za mimořádnou interpretaci díla SAME SAME a mladý tvůrce a performer Viktor Černický za inscenaci PLI, za niž získal i obnovenou Cenu diváka. Organizátoři letos v průběhu necelých čtyř dní hostili téměř sto dvacet odborníků ze všech koutů světa. Program platformy nabídl i zbrusu nový diskusní formát.
Mezinárodní porota se rozhodla změnit charakter udílení cen. „Původně udělované ceny Tanečník / tanečnice roku a Taneční inscenace roku letos získaly jednotný název Ceny České taneční platformy / Czech Dance Platform Awards a posunuly se k většímu důrazu na reflexi oboru a upozadění charakteru soutěže. Mezinárodní porota tak mohla ocenit jednotlivce (interpreta, choreografa, režiséra..), ale také dílo v jeho komplexnosti. Počet cen nebyl předem limitován. Každé své rozhodnutí musela porota zdůvodnit,” vysvětluje manažerka platformy Zuzana Hájková.
Tereza Ondrová byla oceněna jako mimořádná interpretka, performerka schopná dokonale ztvárnit nelehkou roli v inscenaci SAME SAME pod vedením Karine Ponties; mezinárodní jury zároveň ocenila komplexnost díla a vyváženost obou hlavních postav formou zvláštního uznání – „special mention“. Terezu porota cenila za „její ztělesněné poznání, proměnu na jevišti, vysokou kvalitu pohybu i velkorysost vůči publiku a dílu“. Tímto oceněním získala týdenní pobyt od Českých center ve vybrané evropské zemi.
Hlavní cenu České taneční platformy si odnesl Viktor Černický s inscenací PLI, a to za originální přístup k choreografii i mimořádný jevištní výkon. K ocenění Viktora Černického porota dodala: „Mladý autor a performer Viktor Černický vytvořil s objekty každodenní potřeby vynikající pohybovou performanci, metaforu touhy člověka dosáhnout nebes.”
„PLI je jedinečný kus, který oslňuje svou geniální jednoduchostí a absolutní souhrou všech složek. Z mého pohledu rozhodně patří mezi aspiranty na divadelní událost této sezony, laťku nasadil autor skutečně vysoko."
– úryvek z recenze Josef Bartoše na našem portálu (celý text naleznete zde).
„Tyto dvě nominace měly jednoznačnou podporu všech členů mezinárodní poroty, proto s velkou radostí gratuluji Tereze Ondrové, která je zcela mimořádným talentem zářícím na naší scéně v podstatě od prvních ročníků platformy, a stejně tak Viktoru Černickému, který je poměrně novým objevem na poli fyzického divadla a dosáhl vzácné shody odborníků i laických diváků, protože vedle hlavní ceny získal i Cenu diváka vzešlou z hlasování po každém představení platformy,“ dodává Yvona Kreuzmannová, zakladatelka platformy, ředitelka pořádajícího Tance Praha.
Viktor Černický při slavnostním předávání cen 25. ročníku České taneční platformy. Foto: Vojtěch Brtnický.
Mezinárodní porota se rovněž shodla na čtyřech dílech, která letos dostala tzv. zvláštní uznání – „special mention“: LeŤ Markéty Stránské ocenila jednak za velmi výjimečnou energii, se kterou se své role zhostila a také za redefinici krásy a excelence v současném tanci, kterou její dílo bezpochyby přináší, dále Nepřestávej Terezy Hradilkové, která díky intenzivnímu pohybovému výzkumu dosáhla výjimečné prezence na scéně, a zároveň vytvořila silně intimní a fascinující atmosféru. Uznání mezinárodní jury získala i Medúza souboru tYhle choreografky Marie Gourdain. V tomto případě jury zvláště ocenila skvělou týmovou práci a objevný tvůrčí proces, díky kterému se podařilo zpracovat náročný koncept. Díky patří za odvahu riskovat, stejně jako uměleckou integritu a kreativní přístup ke scénografii. V díle SAME SAME francouzské choreografky působící v Belgii Karine Ponties v úzké spolupráci s Petrou Tejnorovou a Terezou Ondrovou jury vyzdvihla humor a komplexnost přístupu, stejně jako silné individuality obou interpretek.
„Nový způsob udělování vnesl více prostoru pro náhled na umělce, porota se zabývala kvalitou všech složek jednoho každého díla, mohla vyzdvihnout to, co na kterém díle oceňuje, a plně této možnosti využila,“ vysvětluje Kreuzmannová a s radostí dodává: „Letošní ročník probíhal v neuvěřitelně vstřícné atmosféře, zahraniční hosté velmi oceňovali program i organizaci festivalu. Troufám si říct, že jsme si k jubilejnímu ročníku festivalu nadělili nejlepší program v jeho historii, za což patří velký dík českým umělcům.“
Letos již po jedenácté udělil Institut světelného designu cenu za světelný design, kterou získal Jiří Šmirk za svou práci k inscenaci souboru Spitfire Company CONSTELLATIONS II: Time for Sharing. Porota ocenění Manažer roku se rozhodla neudělit. Vzhledem k tomu, že porota vnímá profesi a roli tanečního manažera na poli domácího současného tanečního umění za málo rozvinutou a opomíjenou, rozhodla se přistoupit k této kategorii zcela jiným způsobem. Svým krokem chce podpořit zájem o management tanečního umění. Vyhlašuje proto otevřenou výzvu pro studenty, absolventy a ostatní, zabývající se kulturním managementem, aby se přihlásili s tanečním projektem, který je již v realizaci, nebo bude realizován do března 2020. Odměna 10.000 Kč bude předána vybranému manažerovi projektu.
Již během závěrečného večera dostali čeští umělci několik konkrétních pozvání do zahraničí, tyto konkrétní přínosy festivalu i hodnocení zahraničních kritiků budou známy v nadcházejících týdnech. Z osobních vyjádření špičkových zahraničních expertů, kteří se akce zúčastnili poprvé, jednoznačně vyplývá, že platforma pro ně byla milým překvapením a objevením osobité taneční kultury v této části Evropy. Ti, co se na akci pravidelně vracejí, hodnotili vysokou kvalitu a diverzitu letošní nabídky a ocenili skvělý organizační tým.
Tereza Ondrová přebírá cenu od Anny Hrabáčkové z Českých center. Foto: Vojtěch Brtnický.
Festivalová porota 2019:
Zahraniční členové poroty:
Roberto Casarotto (IT), Centro per la Scena Contemporanea di Bassano del Grappa (CSC) and Operaestate Festival Veneto, ředitel pro taneční projekty
Dieter Jaenicke (DE), international tanzmesse nrw, ředitel
Linda Kapetanea (GR), Kalamata International Dance Festival, umělecká ředitelka
Elena Slobodchikova (RU) - Tsentr sovremennoy khoreografii Krasnojarsk, pedagožka, choreografka, umělecká ředitelka
Sven Till (DE), Fabrik Potsdam, umělecký spoluředitel
Dramaturgická rada:
Lucie Hayashi - zakladatelka a redaktorka Tanečních aktualit, tajemnice Katedry tance HAMU, věnuje se postavení tance ve společnosti
Lucia Kašiarová - ředitelka neziskové organizace ALT@RT, zakladatelka kulturního centra Studio ALTA a festivalu slovenského současného tance HAYBAJ HO, umělkyně
Yvona Kreuzmannová – zakladatelka a ředitelka Tance Praha (v Dramaturgické radě sdílí společný hlas s Markétou Perroud)
Pierre Nadaud - vedoucí Ateliéru fyzického divadla DIFA JAMU, filozof, klaun, tanečník, choreograf-režisér a pedagog
Markéta Perroud – umělecká spoluředitelka Tance Praha (v Dramaturgické radě sdílí společný hlas s Yvonou Kreuzmannovou)
Nina Vangeli – taneční publicistka
Zdroj: Tanec Praha z.ú.
Milan Podolec
Na "Louskáčkovi" jsem byl v Pardubicích dne 11. 11. 2024, děti po chvíli začaly odcházet a přiznám se, že i mně se…Louskáček – Kouzelný příběh – Půvabný, hravý, ale i strašidelný spektákl v Olomouci