Do druhého cyklu rozsáhlé spolupráce se zapojila 19 partnerů z řad festivalů, divadel, univerzit a výzkumných center z 15 evropských zemí světa. Jedním z klíčových principů projektu je snaha zapojit diváky do centra uměleckého procesu a propojit je tak s umělci a profesionály. Be SpectACTive! si klade za cíl posílit evropskou kulturní výměnu a učinit ji inkluzivnější.
První ročník se zaměřil na uvědomění si vztahu mezi kulturními organizacemi, diváky a umělci. Druhý ročník by pak tento vztah měl posílit. „Projekt není o tom, aby si lidé dělali, co chtěli, zakládá si na mnohem političtější a radikálnější otázce: Je o využití kultury k tomu, aby lidé upustili od pasivního postoje a zúčastnili se intelektuálního dobrodružství. Jedná se o intelektuální emancipaci,“ říká Emmanuel Négrier z Université de Montpellier.
V rámci druhé edice Be SpectACTive! vznikne mimo jiné 15 tanečních a divadelních představení a zformuje se 50 lokálních skupin aktivních diváků, jež se budou na procesu podílet. Výstupem čtyřleté práce budou také dvě knižní publikace editované výzkumným týmem projektu.
Z českých tvůrců letos 15 partnerů projektu podpoří jako koproducenti Viktora Černického, kterého nominoval Tanec Praha. „Viktorův způsob práce na výzkumu pro novou inscenaci je očividně participativní a má jasný koncept. Důležité bylo, že věnoval hodně času přípravě své prezentace, natočil video, kde vysvětlil své představy o procesu tvorby a zapojení místních participantů na tvůrčích rezidencích v zahraničí. Bude mít tři desetidenní plně hrazené rezidence u partnerů v Itálii, Rumunsku a Španělsku,“ říká o výběru Yvona Kreuzmannová, ředitelka festivalu Tanec Praha.
Druhým nominovaným za Českou republiku byl projekt byl Eymen – Úhel pohledu, koncept Lenky Knihy Bartůňkové s Ridinou Ahmedovou a umělci z Ghany. Ten podle slov Kreuzmannové rovněž vzbudil pozitivní ohlasy a několik partnerů by mělo zájem o jeho zhlédnutí, podaří-li se jej dostat do in-doorové verze.
„Myslím, že je důležité vnímat, jak lze české umělce zviditelnit v rámci evropských sítí a projektů, aniž by vždy musel být hned hmatatelný výsledek, protože kromě finanční podpory vybraným tvůrčím počinům je zde velký prostor pro stále silnější zvyšování povědomí o kvalitě a diverzitě naší taneční scény,“ uzavírá Kreuzmannová.
Zdroj: Be SpectACTive!, Tanec Praha z.ú.
Network Be SpectACTive! se koná již podruhé. Podporu získá projekt Viktora Černického
Kreativní network Be SpectACTive!, jehož první cyklus se uskutečnil mezi lety 2014 a 2018, se nyní koná již podruhé. Druhé období je opět čtyřleté, potrvá do roku 2022. Jedná se o spolupráci patnácti kulturních organizací a třech výzkumných institucí. Cílem projektu je nabídnout umělcům tvůrčí prostředí profesionálních rezidencí, ale i hledat možnosti zapojení diváků. Z českých tvůrců přesvědčil partnery Be SpectACTive! projekt Viktora Černického.
zprávy
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Zemřel Milan Sládek, průkopník slovenské pantomimy
zprávy -
Šeherezáda se na prkna Národního divadla vrací po padesáti letech, tentokrát v podání Maura Bigonzettiho
zprávy -
Pátá kapitola Emergency Dances trvala pět hodin. Dlouhé přestávky utlumily zájem, otevřenost i pozornost diváků
recenze -
Padesátka tanečníků burcuje bratislavskou scénu v nové inscenaci Bolero
recenze -
Scales - Taneční performance, která zkoumá propojení člověka a technologií
zprávy
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 2 dny
Petr K.
To je dost trapný pokus otočit co jsem napsal přesně naruby. Realita je, že svět je přeplněn zajímavým obsahem a kdo se…Pokus o introspekci, který v performanci Pěny ztrácí směr
před 2 dny
Roman Zotov-Mikshin
Jojo… znáte ten vtip?Starý včelař umírá a všichni blízcí jsou kolem něho a ptají se: ty jsi tak starý a moudrý, řekni…
Pokus o introspekci, který v performanci Pěny ztrácí směr
před 2 dny
Petr K.
On tenhle pohled na kritiku občas bývá prezentován jako konec umělecké kritiky, protože krom jiného znamená, že recenze…Pokus o introspekci, který v performanci Pěny ztrácí směr
před 3 dny
Roman Zotov-Mikshin
Preference, vkus recenzenta tím pádem přináší obrovské omezení samotné kritice - dekódování umění probíhá jen skrze…Pokus o introspekci, který v performanci Pěny ztrácí směr
před 3 dny
Petr K.
Mně tahle debata přišla jako naprosto prototypická vzhledem k situaci na české současné scéně. Vzhledem k ohlasu, který…Pokus o introspekci, který v performanci Pěny ztrácí směr
před 3 dny
Roman Zotov-Mikshin
Proč z kritiky nikdy nelze vypárat priority a preference kritika? Souhlasím, že by neměli v kritice prosakovat, ale…Pokus o introspekci, který v performanci Pěny ztrácí směr
Roman Zotov-Mikshin
Znova si nerozumíme. Já jsem odpovídal na poslední větu z Vaší předchozí odpovědi. “Není to celé naprosto zbytečná…Pokus o introspekci, který v performanci Pěny ztrácí směr