Network Be SpectACTive! se koná již podruhé. Podporu získá projekt Viktora Černického

Kreativní network Be SpectACTive!, jehož první cyklus se uskutečnil mezi lety 2014 a 2018, se nyní koná již podruhé. Druhé období je opět čtyřleté, potrvá do roku 2022. Jedná se o spolupráci patnácti kulturních organizací a třech výzkumných institucí. Cílem projektu je nabídnout umělcům tvůrčí prostředí profesionálních rezidencí, ale i hledat možnosti zapojení diváků. Z českých tvůrců přesvědčil partnery Be SpectACTive! projekt Viktora Černického.

PLI (Viktor Černický). Foto Vojtěch Brtnický.

PLI (Viktor Černický). Foto Vojtěch Brtnický.

Do druhého cyklu rozsáhlé spolupráce se zapojila 19 partnerů z řad festivalů, divadel, univerzit a výzkumných center z 15 evropských zemí světa. Jedním z klíčových principů projektu je snaha zapojit diváky do centra uměleckého procesu a propojit je tak s umělci a profesionály. Be SpectACTive! si klade za cíl posílit evropskou kulturní výměnu a učinit ji inkluzivnější.

První ročník se zaměřil na uvědomění si vztahu mezi kulturními organizacemi, diváky a umělci. Druhý ročník by pak tento vztah měl posílit. „Projekt není o tom, aby si lidé dělali, co chtěli, zakládá si na mnohem političtější a radikálnější otázce: Je o využití kultury k tomu, aby lidé upustili od pasivního postoje a zúčastnili se intelektuálního dobrodružství. Jedná se o intelektuální emancipaci,“ říká Emmanuel Négrier z Université de Montpellier.

V rámci druhé edice Be SpectACTive! vznikne mimo jiné 15 tanečních a divadelních představení a zformuje se 50 lokálních skupin aktivních diváků, jež se budou na procesu podílet. Výstupem čtyřleté práce budou také dvě knižní publikace editované výzkumným týmem projektu.

Z českých tvůrců letos 15 partnerů projektu podpoří jako koproducenti Viktora Černického, kterého nominoval Tanec Praha. „Viktorův způsob práce na výzkumu pro novou inscenaci je očividně participativní a má jasný koncept. Důležité bylo, že věnoval hodně času přípravě své prezentace, natočil video, kde vysvětlil své představy o procesu tvorby a zapojení místních participantů na tvůrčích rezidencích v zahraničí. Bude mít tři desetidenní plně hrazené rezidence u partnerů v Itálii, Rumunsku a Španělsku,“ říká o výběru Yvona Kreuzmannová, ředitelka festivalu Tanec Praha.

Druhým nominovaným za Českou republiku byl projekt byl Eymen – Úhel pohledu, koncept Lenky Knihy Bartůňkové s Ridinou Ahmedovou a umělci z Ghany. Ten podle slov Kreuzmannové rovněž vzbudil pozitivní ohlasy a několik partnerů by mělo zájem o jeho zhlédnutí, podaří-li se jej dostat do in-doorové verze.

„Myslím, že je důležité vnímat, jak lze české umělce zviditelnit v rámci evropských sítí a projektů, aniž by vždy musel být hned hmatatelný výsledek, protože kromě finanční podpory vybraným tvůrčím počinům je zde velký prostor pro stále silnější zvyšování povědomí o kvalitě a diverzitě naší taneční scény,“ uzavírá Kreuzmannová.

Zdroj: Be SpectACTive!, Tanec Praha z.ú.

Témata článku

Be SpectACTive!Lenka Kniha BartůňkováTanec PrahaViktor Černický

Tanec

DIÁŘ PŘEDSTAVENÍ

březen 2020

Po Út St Čt So Ne
24
25
26
27
28
29
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
1 2 3 4 5
DEJTE NÁM TIP NA PŘEDSTAVENÍ

POSLEDNÍ KOMENTÁŘE

to nejčtenější z tanečních aktualit

Přihlašte se k odběru newsletteru: