Registrace

Network Be SpectACTive! se koná již podruhé. Podporu získá projekt Viktora Černického

Kreativní network Be SpectACTive!, jehož první cyklus se uskutečnil mezi lety 2014 a 2018, se nyní koná již podruhé. Druhé období je opět čtyřleté, potrvá do roku 2022. Jedná se o spolupráci patnácti kulturních organizací a třech výzkumných institucí. Cílem projektu je nabídnout umělcům tvůrčí prostředí profesionálních rezidencí, ale i hledat možnosti zapojení diváků. Z českých tvůrců přesvědčil partnery Be SpectACTive! projekt Viktora Černického.

PLI (Viktor Černický). Foto Vojtěch Brtnický.
PLI (Viktor Černický). Foto Vojtěch Brtnický.
Inzerce

Do druhého cyklu rozsáhlé spolupráce se zapojila 19 partnerů z řad festivalů, divadel, univerzit a výzkumných center z 15 evropských zemí světa. Jedním z klíčových principů projektu je snaha zapojit diváky do centra uměleckého procesu a propojit je tak s umělci a profesionály. Be SpectACTive! si klade za cíl posílit evropskou kulturní výměnu a učinit ji inkluzivnější.

První ročník se zaměřil na uvědomění si vztahu mezi kulturními organizacemi, diváky a umělci. Druhý ročník by pak tento vztah měl posílit. „Projekt není o tom, aby si lidé dělali, co chtěli, zakládá si na mnohem političtější a radikálnější otázce: Je o využití kultury k tomu, aby lidé upustili od pasivního postoje a zúčastnili se intelektuálního dobrodružství. Jedná se o intelektuální emancipaci,“ říká Emmanuel Négrier z Université de Montpellier.

V rámci druhé edice Be SpectACTive! vznikne mimo jiné 15 tanečních a divadelních představení a zformuje se 50 lokálních skupin aktivních diváků, jež se budou na procesu podílet. Výstupem čtyřleté práce budou také dvě knižní publikace editované výzkumným týmem projektu.

Z českých tvůrců letos 15 partnerů projektu podpoří jako koproducenti Viktora Černického, kterého nominoval Tanec Praha. „Viktorův způsob práce na výzkumu pro novou inscenaci je očividně participativní a má jasný koncept. Důležité bylo, že věnoval hodně času přípravě své prezentace, natočil video, kde vysvětlil své představy o procesu tvorby a zapojení místních participantů na tvůrčích rezidencích v zahraničí. Bude mít tři desetidenní plně hrazené rezidence u partnerů v Itálii, Rumunsku a Španělsku,“ říká o výběru Yvona Kreuzmannová, ředitelka festivalu Tanec Praha.

Druhým nominovaným za Českou republiku byl projekt byl Eymen – Úhel pohledu, koncept Lenky Knihy Bartůňkové s Ridinou Ahmedovou a umělci z Ghany. Ten podle slov Kreuzmannové rovněž vzbudil pozitivní ohlasy a několik partnerů by mělo zájem o jeho zhlédnutí, podaří-li se jej dostat do in-doorové verze.

„Myslím, že je důležité vnímat, jak lze české umělce zviditelnit v rámci evropských sítí a projektů, aniž by vždy musel být hned hmatatelný výsledek, protože kromě finanční podpory vybraným tvůrčím počinům je zde velký prostor pro stále silnější zvyšování povědomí o kvalitě a diverzitě naší taneční scény,“ uzavírá Kreuzmannová.

Zdroj: Be SpectACTive!, Tanec Praha z.ú.

Diskuze

Vyplněním e-mailu se přihlásíte k odběru automatických notifikací, které vás upozorní na nový příspěvek v této diskuzi.

Odesláním příspěvku souhlasíte s pravidly pro diskutující

Buďte první, kdo zahájí diskuzi pod tímto článkem!
Přidat komentář