Nová premiéra Báry Látalové v Alfredu ve dvoře: Margaretha vypravuje - přesunuto na únor
zprávy
Taneční sólo velmi volně inspirované poezií a životem básnířky Irmy Geisslové vytvořila ve spolupráci s výtvarnicemi Michaelou Daniel Huffsteter a Nikolou Semotánovou. „Jednou mi někdo řekl, že žiji v minulém století. Tak jsem si řekla, že nebudu ironická a dovolím si se tam podívat,“ říká autorka představení a dodává: „Abych toho ale byla schopná, musela jsem se naučit zastavit se. A k tomu mi pomohly mimo jiné básně Irmy Geisslové. Zastavení se a uvědomění si sebe sama, alespoň na pár vteřin, historická zkratka, pocit, zážitek z nahlédnutí do minulosti, kterou jsem možná i zažila a která pravděpodobně ovlivňuje i mou současnost.“
Představení je koncipované jako proměny jedné ženy za použití němého slova, tanečního hlasu a videografologie, zastavení se a hledání spojitostí ženy v přelomech různých staletí. Bára Látalová sklízí úspěch nejen je na poli českého současného tance, ale i v očích zahraničních choreografů. „…Kdykoliv nastoupila na plac, aby předvedla svou denní práci, okamžitě se v celém auditoriu rozhostilo napjaté ticho. Bára se vyznačuje neskutečně silnou jevištní přítomností, je vizuálně velmi zajímavá a silně intuitivní. ... Dominique Boivin o ní hovořil v proslovu závěrečného večera s velkým obdivem a sympatiemi, jako o hotové umělkyni.“ (Nina Vangeli o Mezinárodní stáži coachingu choreografů, Taneční zóna, léto 2011).
Premiérou představení Margaretha vypravuje završuje Bára Látalová práci na několika dílčích choreografiích, na kterých pracovala v uplynulých letech a prezentovala je po částech jako work in progress např. na veřejných prezentacích Mezinárodní stáže coachingu choreografů pořádané Centrem choreografického rozvoje SE.S.TA. Na těchto stážích měla Bára Látalová příležitost pracovat pod vedením zkušených zahraničních choreografů v roli „koučů“ (Dominique Boivin, Béatrice Massin a další), kteří ji v její tvorbě a choreografické cestě podporovali. Získala také rezidenční pobyt v Německu, kde po dobu dvou týdnů rozvíjela svoji choreografii společně s videoprojekcí Michaely Huffsteter a Nikoly Semotánové pod vedením Gabrielle Wittmann.
Bára Látalová studovala tanec na konzervatoři Duncan Centre v Praze. Od roku 2003 je členkou mezinárodního divadelního souboru Nie. Mimo interpretaci a choreografie se věnuje také pedagogické činnosti a vyučuje tanec. V rámci projektu Tanec školám vytvořila taneční představení pro děti Fg = G[(m1 m2)/r2]. V letech 2005 -2007 vyučovala pohyb pro herce na Vysoké škole HINT v Norsku. Pravidelně se účastní tréninků a projektů Setkávání současného tance SE.S.TA.
M. Daniel Huffsteter – po studiu na výtvarné škole Václava Hollara a Center for Electronic Art absolvovala roční stáž na AVU v Ateliéru nových médií a scénografie na katedře Alternativního a loutkového divadla DAMU. Věnuje se volné divadelní a kostýmní tvorbě a grafickému designu. Zakladatelka volného sdružení Kolouchův sen, nezávislého seskupení umělkyň, jehož jádro tvoří Michaela Huffsteter a Hana Poislová. Zabývají se průzkumem nekonvenčních možností tvorby a prezentace oděvů a doplňků. Vystoupení jsou často koncipována jako site specific - využívají a přizpůsobují se ojedinělým atmosférám neobvyklých prostorů.
Nikola Semotánová vystudovala pražskou VŠUP, ateliér kov a šperk. Šperkem a designem se stále zabývá, působí ale hlavně jako konceptuální umělkyně. Vystavuje v Čechách, Anglii, Itálii, Německu, Austrálii. Představila se i na několika společných výstavách v prostoru Školská 28, v zámeckém mlýně v Jindřichově Hradci aj. Od roku 2008 se aktivně účastní vystoupení skupiny Kolouchův sen. V roce 2010 vystavovala s úspěchem v Londýně (výstava Mind the gap; Crypt gallery a výstava The Stones of Menace; Brutalist church St Paul Bow Common).
Zdroj: SE.S.TA
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?
úhel pohledu -
Spitfire Company, Temporary Collective a tYhle: Proč odcházíme z divadla PONEC?
rozhovory -
Patří těhotenství na jeviště? Martina Hajdyla Lacová přináší časově limitovanou taneční performanci Bodies in Progress
zprávy -
PADEnáct – Když teenageři válí
recenze -
In memoriam Zdenky Kratochvílové
osobnosti
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 40 dny
Kata Zagorski
Akému tancu Star Dance službu dělá či nedělá? Súčasnému? Tomu pravému? Umeleckému? No ja len, že tanec nie je nejaký……když kýč tančí
před 42 dny
Filip Staněk
Ahoj Klári,také děkuji za reakci. Reagoval jsem jen na tvrzení, že pořad prokazuje tanci dobrou službu, myslím si…
…když kýč tančí
před 43 dny
Klára Huvarová
Filipe, děkuji Ti za reakci! Jsem ráda, že tě můj příspěvek dovedl k zamyšlení a že o roli StarDance můžeme dál……když kýč tančí
před 44 dny
Bohuslav Tržil
Dovolte mi prosím vyslovit obdiv všem realizátorům v ND Brno.Měl jsem možnost vidět nastudování BAJADÉRY.
VELKÉ DÍKY…
Bajadéra – Krize baletu v roce 2019
před 58 dny
Monika Diatta Rebcová
děkuji panu Prokešovi za doplnění významných údajů.MONIKA
Alvin Ailey – „Snažím se oslavovat úspěchy člověka – krásu hudby, tvarů, formy, barvy, světla, textury.“
před 60 dny
Marketa
Taneční drama ŽELARY se jeví jako jedno z úspěšných představení,které nastudovalo Moravské divadlo Olomouc, aspirantem…Želary jako taneční drama
TANEC PRAHA
Konstrukt vytvářený kolem Tance Praha (TP) je i dle tohoto článku bohužel plný nesprávných informací, o jejichž původu…Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?