Pocta Pavlu Šmokovi zítra v Divadle na Vinohradech
zprávy
Pavel Šmok byl jednou z nejvýraznějších osobností českého baletu a tanečního divadla posledních desetiletí. Nastudoval kolem stovky baletních titulů, kolem šedesáti ve světové premiéře. Na programu nedělního galapředstavení budou dvě jeho díla, Pražský komorní balet uvede v novém nastudování jeho choreografie Holoubek a Z mého života. Kromě PKB se představí také Balet Národního divadla v Praze, Balet Národního divadla v Brně a Balet Slovenského Národního divadla v Bratislavě v choreografiích Petra Zusky, Mária Radačovského a Natálie Horečné.
„Je mi ctí a potěšením participovat svým dílem ve večeru, který je věnován památce Pavla Šmoka,“ říká umělecký šéf Baletu Národního divadla v Praze Petr Zuska, který před lety jako sólista Šmokova PKB začínal. „Oba duety, které jsem pro tuto příležitost vybral, jsou dle mého Pavlově duši blízké. Oba s sebou přinášejí závan existenciálních témat, v obou jasně rezonuje láska a smrt. Lyrickou už Pavel Šmok viděl v roce 2010 na představení jemu věnovaném, kdy jsem mu ji i sám zatančil. Snad se mu bude líbit i dnes, ač už se bude dívat z jiné perspektivy. Route 50 je mé nejaktuálnější dílko, které jsem vytvořil pro Terezu Podařilovou a sebe, tedy z pohledu čistě baletního pro babičku s dědečkem.“
„Pavel Šmok pro mne byl a vždy bude mimořádnou uměleckou osobností a skvělým člověkem. Tato kombinace je v našem uměleckém světě velmi neobvyklá,“ říká Jozef Dolinský ml., ředitel Baletu Slovenského Národního divadla. „Pro slavnostní galavečer na Mistrovu poctu jsem vybral malý, ale o to upřímnější pozdrav ze Slovenska. Duet Duší ze Slovenských tanců od Petra Breinera v choreografii Natálie Horečné.“
V rámci večera se uskuteční také premiéra nové choreografie s názvem Beethoven, kterou pro slavnostní galapředstavení připravil Mário Radačovský, umělecký šéf Baletu Národního divadla Brno. Inspirací pro vznik duetu byl Radačovskému sám Ludwig van Beethoven. „Člověk s neuvěřitelným talentem a darem z vyšších sfér, který změnil symfonickou hudbu, přitom člověk citlivý a vášnivý, mimořádný hudební génius. Stejným způsobem vnímá Mário Radačovský i Mistra choreografie Pavla Šmoka, který velmi výrazně ovlivnil vývoj československé choreografické tvorby,“ uzavírají zástupci PKB.
Zdroj: PKB
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?
úhel pohledu -
Spitfire Company, Temporary Collective a tYhle: Proč odcházíme z divadla PONEC?
rozhovory -
Labutí jezero – Čím víc motivů, tím víc nezdarů
kritiky -
Patří těhotenství na jeviště? Martina Hajdyla Lacová přináší časově limitovanou taneční performanci Bodies in Progress
zprávy -
In memoriam Zdenky Kratochvílové
osobnosti
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 35 dny
Kata Zagorski
Akému tancu Star Dance službu dělá či nedělá? Súčasnému? Tomu pravému? Umeleckému? No ja len, že tanec nie je nejaký……když kýč tančí
před 37 dny
Filip Staněk
Ahoj Klári,také děkuji za reakci. Reagoval jsem jen na tvrzení, že pořad prokazuje tanci dobrou službu, myslím si…
…když kýč tančí
před 38 dny
Klára Huvarová
Filipe, děkuji Ti za reakci! Jsem ráda, že tě můj příspěvek dovedl k zamyšlení a že o roli StarDance můžeme dál……když kýč tančí
před 39 dny
Bohuslav Tržil
Dovolte mi prosím vyslovit obdiv všem realizátorům v ND Brno.Měl jsem možnost vidět nastudování BAJADÉRY.
VELKÉ DÍKY…
Bajadéra – Krize baletu v roce 2019
před 53 dny
Monika Diatta Rebcová
děkuji panu Prokešovi za doplnění významných údajů.MONIKA
Alvin Ailey – „Snažím se oslavovat úspěchy člověka – krásu hudby, tvarů, formy, barvy, světla, textury.“
před 55 dny
Marketa
Taneční drama ŽELARY se jeví jako jedno z úspěšných představení,které nastudovalo Moravské divadlo Olomouc, aspirantem…Želary jako taneční drama
TANEC PRAHA
Konstrukt vytvářený kolem Tance Praha (TP) je i dle tohoto článku bohužel plný nesprávných informací, o jejichž původu…Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?