Pocta Pavlu Šmokovi zítra v Divadle na Vinohradech
zprávy
Pavel Šmok byl jednou z nejvýraznějších osobností českého baletu a tanečního divadla posledních desetiletí. Nastudoval kolem stovky baletních titulů, kolem šedesáti ve světové premiéře. Na programu nedělního galapředstavení budou dvě jeho díla, Pražský komorní balet uvede v novém nastudování jeho choreografie Holoubek a Z mého života. Kromě PKB se představí také Balet Národního divadla v Praze, Balet Národního divadla v Brně a Balet Slovenského Národního divadla v Bratislavě v choreografiích Petra Zusky, Mária Radačovského a Natálie Horečné.
„Je mi ctí a potěšením participovat svým dílem ve večeru, který je věnován památce Pavla Šmoka,“ říká umělecký šéf Baletu Národního divadla v Praze Petr Zuska, který před lety jako sólista Šmokova PKB začínal. „Oba duety, které jsem pro tuto příležitost vybral, jsou dle mého Pavlově duši blízké. Oba s sebou přinášejí závan existenciálních témat, v obou jasně rezonuje láska a smrt. Lyrickou už Pavel Šmok viděl v roce 2010 na představení jemu věnovaném, kdy jsem mu ji i sám zatančil. Snad se mu bude líbit i dnes, ač už se bude dívat z jiné perspektivy. Route 50 je mé nejaktuálnější dílko, které jsem vytvořil pro Terezu Podařilovou a sebe, tedy z pohledu čistě baletního pro babičku s dědečkem.“
„Pavel Šmok pro mne byl a vždy bude mimořádnou uměleckou osobností a skvělým člověkem. Tato kombinace je v našem uměleckém světě velmi neobvyklá,“ říká Jozef Dolinský ml., ředitel Baletu Slovenského Národního divadla. „Pro slavnostní galavečer na Mistrovu poctu jsem vybral malý, ale o to upřímnější pozdrav ze Slovenska. Duet Duší ze Slovenských tanců od Petra Breinera v choreografii Natálie Horečné.“
V rámci večera se uskuteční také premiéra nové choreografie s názvem Beethoven, kterou pro slavnostní galapředstavení připravil Mário Radačovský, umělecký šéf Baletu Národního divadla Brno. Inspirací pro vznik duetu byl Radačovskému sám Ludwig van Beethoven. „Člověk s neuvěřitelným talentem a darem z vyšších sfér, který změnil symfonickou hudbu, přitom člověk citlivý a vášnivý, mimořádný hudební génius. Stejným způsobem vnímá Mário Radačovský i Mistra choreografie Pavla Šmoka, který velmi výrazně ovlivnil vývoj československé choreografické tvorby,“ uzavírají zástupci PKB.
Zdroj: PKB
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Zemřel Milan Sládek, průkopník slovenské pantomimy
zprávy -
Šeherezáda se na prkna Národního divadla vrací po padesáti letech, tentokrát v podání Maura Bigonzettiho
zprávy -
Pátá kapitola Emergency Dances trvala pět hodin. Dlouhé přestávky utlumily zájem, otevřenost i pozornost diváků
recenze -
Scales - Taneční performance, která zkoumá propojení člověka a technologií
zprávy -
Padesátka tanečníků burcuje bratislavskou scénu v nové inscenaci Bolero
recenze
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 3 dny
Petr K.
To je dost trapný pokus otočit co jsem napsal přesně naruby. Realita je, že svět je přeplněn zajímavým obsahem a kdo se…Pokus o introspekci, který v performanci Pěny ztrácí směr
před 3 dny
Roman Zotov-Mikshin
Jojo… znáte ten vtip?Starý včelař umírá a všichni blízcí jsou kolem něho a ptají se: ty jsi tak starý a moudrý, řekni…
Pokus o introspekci, který v performanci Pěny ztrácí směr
před 3 dny
Petr K.
On tenhle pohled na kritiku občas bývá prezentován jako konec umělecké kritiky, protože krom jiného znamená, že recenze…Pokus o introspekci, který v performanci Pěny ztrácí směr
před 4 dny
Roman Zotov-Mikshin
Preference, vkus recenzenta tím pádem přináší obrovské omezení samotné kritice - dekódování umění probíhá jen skrze…Pokus o introspekci, který v performanci Pěny ztrácí směr
před 4 dny
Petr K.
Mně tahle debata přišla jako naprosto prototypická vzhledem k situaci na české současné scéně. Vzhledem k ohlasu, který…Pokus o introspekci, který v performanci Pěny ztrácí směr
před 4 dny
Roman Zotov-Mikshin
Proč z kritiky nikdy nelze vypárat priority a preference kritika? Souhlasím, že by neměli v kritice prosakovat, ale…Pokus o introspekci, který v performanci Pěny ztrácí směr
Roman Zotov-Mikshin
Znova si nerozumíme. Já jsem odpovídal na poslední větu z Vaší předchozí odpovědi. “Není to celé naprosto zbytečná…Pokus o introspekci, který v performanci Pěny ztrácí směr