Registrace

V Národním divadle byly předány Ceny Thálie 2025

V historické budově Národního divadla v Praze byly dnes večer slavnostně předány Ceny Thálie 2025, prestižní ocenění, která již po dvaatřicáté udělila Herecká asociace nejvýraznějším osobnostem českého divadla. Ceremoniál přenášela živě Česká televize na programu ČT1. 

Během sobotního galavečera v Národním divadle bylo vyhlášeno dvacet laureátů Cen Thálie 2025. Ocenění získali nejen za mimořádné jevištní výkony, ale také za celoživotní mistrovství v jednotlivých oborech divadelního umění.

Inzerce

V kategorii Balet, tanec a pohybové divadlo ocenění získali:

ROMINA CONTRERAS

Role: Manon
Inscenace: L’Histoire de Manon
Choreografie: Kenneth MacMillan
Hudba: Jules Émile Massenet
Premiéra 20. února 2025
Národní divadlo, Praha

Romina Contreras je už svým zjevem předurčená ke ztvárnění role Manon, kterou tančila s technickou jistotou, elegancí a šarmem. V partnerské práci byla místy oporou svému tanečnímu partnerovi. Svou Manon probarvuje v celé škále charakterových odstínů. Je dívkou rozporuplnou, váhající mezi milostným citem a touhou po hmotném pozlátku, postavou spějící od marnivosti k ženě uštvané a rezignované. Její pojetí tragického finále je strhující.

Romina Contreras. Foto Sergei Gherciu.

FEDERICO IEVOLI

Role: Des Grieux
Inscenace: L’Histoire de Manon
Choreografie: Kenneth MacMillan
Hudba: Jules Émile Massenet
Premiéra 20. února 2025
Národní divadlo, Praha

Federico Ievoli je oporou baletního souboru Národního divadla, kde všechny jemu svěřené party napříč žánry interpretuje v té nejvyšší kvalitě. Role rytíře des Grieux v baletu L´Histoire de Manon, který patří ke klenotům taneční literatury, ho zastihla v nejlepší formě. Ievoli vytváří fascinující portrét tragické romantické postavy. Je zosobněním lásky, která přesahuje rozum i morální zásady; je ochoten obětovat vše kvůli lásce k Manon. Svou skvělou techniku uplatnil zvláště v adagiových pasážích, ve kterých vyniká jeho výjimečná elegance a pohybová kantiléna. Své zkušenosti prvního tanečníka využil k vytvoření dramatického oblouku, ve kterém postupně přechází od nevinného mladíka k muži zlomeného láskou a osudem. Jeho výkon se řadí k těm nejosobitějším kreacím minulé sezony.

Federico Ievoli. Foto Sergei Gherciu.

Cenu za Celoživotní mistrovství v kategorii Balet, tanec a pohybové divadlo ocenění získala:

ALICE KVASNICOVÁ (1942)

Alice Kvasnicová patří k významným osobnostem českého baletu. K tanci ji přivedlo krasobruslení, kterému se věnovala od šesti let v židenickém Sokole Zbrojovka, ale brzy ji více než led uchvátilo jeviště. Na doporučení trenérů začala navštěvovat baletní školu Ivo Váni Psoty při Státním divadle v Brně, kde objevila svou skutečnou vášeň pro tanec. Již jako desetiletá se objevila na jevišti v menších rolích v baletech Popelka a Příhody lišky Bystroušky. Po šesti letech studia absolvovala baletní učiliště s výborným prospěchem a v roce 1957 nastoupila na brněnskou konzervatoř, kterou však po roce opustila kvůli nabídce angažmá v opavském divadle. Pod vedením choreografky Hany Machové tam mezi lety 1958–1962 vytvořila své první významné role, mimo jiné Rybářskou dívku v Nové Odysseji (1960), titulní roli v Nikotině (1960) a Donnu Annu v Donu Juanovi (1961).

Alice Kvasnicová. Zdroj Archiv Národního divadla moravskoslezského.

V roce 1962 přijala nabídku tehdejšího šéfa ostravského baletu Emericha Gabzdyla a stala se členkou souboru Státního divadla v Ostravě, kde působila až do roku 1992, od roku 1967 jako sólistka. Během více než tří dekád ztvárnila desítky hlavních rolí, například Dorotku v Ondrášovi (1967), Sexyllii ve Šťastné sedmě (1968), Zlou sestru v Popelce (1971), Myrthu v Giselle (1975, 1984), Kleopatru v Antoniovi a Kleopatře (1976) nebo Zobejdu v Šeherezádě (1979). Vynikala oduševnělým výrazem a mimořádným smyslem pro dramatické postavy. Za roli Šeříkové víly ve Spící krasavici získala roku 1975 Cenu Českého literárního fondu. Později působila také jako asistentka choreografů a spolupracovala na řadě baletních, operetních i činoherních inscenací. Po ukončení aktivní kariéry zůstala věrná divadlu. Dodnes pracuje ve foyer Divadla Jiřího Myrona jako uvaděčka, kde je ceněna pro svou energii, laskavost a neochvějnou oddanost divadelnímu světu.

Rozhovor s Alicí Kvasnicovou u příležitosti jejích 80. narozenin naleznete zde.

V kategorii Alternativní divadlo ocenění získal:

MARTIN TALAGA

Role: performerský výkon
Inscenace: PiNKBUS slovenský a žiadny iný
Koncept: Martin Talaga
Česká premiéra: 3. listopadu 2024
PiNKBUS, Praha

Martin Talaga je v Praze dlouhodobě tvořící slovenský tanečník, choreograf a performer. Coby drag queen v projektu PiNKBUS slovenský a žiadný iný se stylizuje do blonďaté femme fatale, v mnoha aspektech připomínající současnou ministryni kultury Slovenské republiky. V roli, která vyžaduje dávku odvahy, se pohybuje a chová spontánně, je po celý čas suverénní a autentický. Podle situace někdy přidává na excentričnosti, jindy je ironický či jízlivý. Vždy dokáže skvěle navázat kontakt s návštěvníky, které svádí i provokuje.

Martin Talaga

Slavnostní večer se konal pod záštitou ministra kultury Martina Baxy a primátorky Brna Markéty Vaňkové a za finanční podpory statutárního města Brna, statutárního města Ostrava, statutárního města Liberec a statutárního města České Budějovice.

Zdroj: Ceny Thálie, Národní divadlo moravskoslezské

Témata článku

Diskuze

Vyplněním e-mailu se přihlásíte k odběru automatických notifikací, které vás upozorní na nový příspěvek v této diskuzi.

Odesláním příspěvku souhlasíte s pravidly pro diskutující

Buďte první, kdo zahájí diskuzi pod tímto článkem!
Přidat komentář

Zajímá vás celý článek?

Obsah Tanečních aktualit vzniká díky týmu odborníků, kteří investují svůj čas, energii a vášeň, aby vám přinesli ten nejkvalitnější vhled do světa tance. Podpořte naši redakci – každý příspěvek má smysl.

Přispět na obsah

Pokračovat ve čtení zdarma.