Během sobotního galavečera v Národním divadle bylo vyhlášeno dvacet laureátů Cen Thálie 2025. Ocenění získali nejen za mimořádné jevištní výkony, ale také za celoživotní mistrovství v jednotlivých oborech divadelního umění.
V Národním divadle byly předány Ceny Thálie 2025
V historické budově Národního divadla v Praze byly dnes večer slavnostně předány Ceny Thálie 2025, prestižní ocenění, která již po dvaatřicáté udělila Herecká asociace nejvýraznějším osobnostem českého divadla. Ceremoniál přenášela živě Česká televize na programu ČT1.
V kategorii Balet, tanec a pohybové divadlo ocenění získali:
ROMINA CONTRERAS
Role: Manon
Inscenace: L’Histoire de Manon
Choreografie: Kenneth MacMillan
Hudba: Jules Émile Massenet
Premiéra 20. února 2025
Národní divadlo, Praha
Romina Contreras je už svým zjevem předurčená ke ztvárnění role Manon, kterou tančila s technickou jistotou, elegancí a šarmem. V partnerské práci byla místy oporou svému tanečnímu partnerovi. Svou Manon probarvuje v celé škále charakterových odstínů. Je dívkou rozporuplnou, váhající mezi milostným citem a touhou po hmotném pozlátku, postavou spějící od marnivosti k ženě uštvané a rezignované. Její pojetí tragického finále je strhující.
FEDERICO IEVOLI
Role: Des Grieux
Inscenace: L’Histoire de Manon
Choreografie: Kenneth MacMillan
Hudba: Jules Émile Massenet
Premiéra 20. února 2025
Národní divadlo, Praha
Federico Ievoli je oporou baletního souboru Národního divadla, kde všechny jemu svěřené party napříč žánry interpretuje v té nejvyšší kvalitě. Role rytíře des Grieux v baletu L´Histoire de Manon, který patří ke klenotům taneční literatury, ho zastihla v nejlepší formě. Ievoli vytváří fascinující portrét tragické romantické postavy. Je zosobněním lásky, která přesahuje rozum i morální zásady; je ochoten obětovat vše kvůli lásce k Manon. Svou skvělou techniku uplatnil zvláště v adagiových pasážích, ve kterých vyniká jeho výjimečná elegance a pohybová kantiléna. Své zkušenosti prvního tanečníka využil k vytvoření dramatického oblouku, ve kterém postupně přechází od nevinného mladíka k muži zlomeného láskou a osudem. Jeho výkon se řadí k těm nejosobitějším kreacím minulé sezony.
Cenu za Celoživotní mistrovství v kategorii Balet, tanec a pohybové divadlo ocenění získala:
ALICE KVASNICOVÁ (1942)
Alice Kvasnicová patří k významným osobnostem českého baletu. K tanci ji přivedlo krasobruslení, kterému se věnovala od šesti let v židenickém Sokole Zbrojovka, ale brzy ji více než led uchvátilo jeviště. Na doporučení trenérů začala navštěvovat baletní školu Ivo Váni Psoty při Státním divadle v Brně, kde objevila svou skutečnou vášeň pro tanec. Již jako desetiletá se objevila na jevišti v menších rolích v baletech Popelka a Příhody lišky Bystroušky. Po šesti letech studia absolvovala baletní učiliště s výborným prospěchem a v roce 1957 nastoupila na brněnskou konzervatoř, kterou však po roce opustila kvůli nabídce angažmá v opavském divadle. Pod vedením choreografky Hany Machové tam mezi lety 1958–1962 vytvořila své první významné role, mimo jiné Rybářskou dívku v Nové Odysseji (1960), titulní roli v Nikotině (1960) a Donnu Annu v Donu Juanovi (1961).
V roce 1962 přijala nabídku tehdejšího šéfa ostravského baletu Emericha Gabzdyla a stala se členkou souboru Státního divadla v Ostravě, kde působila až do roku 1992, od roku 1967 jako sólistka. Během více než tří dekád ztvárnila desítky hlavních rolí, například Dorotku v Ondrášovi (1967), Sexyllii ve Šťastné sedmě (1968), Zlou sestru v Popelce (1971), Myrthu v Giselle (1975, 1984), Kleopatru v Antoniovi a Kleopatře (1976) nebo Zobejdu v Šeherezádě (1979). Vynikala oduševnělým výrazem a mimořádným smyslem pro dramatické postavy. Za roli Šeříkové víly ve Spící krasavici získala roku 1975 Cenu Českého literárního fondu. Později působila také jako asistentka choreografů a spolupracovala na řadě baletních, operetních i činoherních inscenací. Po ukončení aktivní kariéry zůstala věrná divadlu. Dodnes pracuje ve foyer Divadla Jiřího Myrona jako uvaděčka, kde je ceněna pro svou energii, laskavost a neochvějnou oddanost divadelnímu světu.
Rozhovor s Alicí Kvasnicovou u příležitosti jejích 80. narozenin naleznete zde.
V kategorii Alternativní divadlo ocenění získal:
MARTIN TALAGA
Role: performerský výkon
Inscenace: PiNKBUS slovenský a žiadny iný
Koncept: Martin Talaga
Česká premiéra: 3. listopadu 2024
PiNKBUS, Praha
Martin Talaga je v Praze dlouhodobě tvořící slovenský tanečník, choreograf a performer. Coby drag queen v projektu PiNKBUS slovenský a žiadný iný se stylizuje do blonďaté femme fatale, v mnoha aspektech připomínající současnou ministryni kultury Slovenské republiky. V roli, která vyžaduje dávku odvahy, se pohybuje a chová spontánně, je po celý čas suverénní a autentický. Podle situace někdy přidává na excentričnosti, jindy je ironický či jízlivý. Vždy dokáže skvěle navázat kontakt s návštěvníky, které svádí i provokuje.
Slavnostní večer se konal pod záštitou ministra kultury Martina Baxy a primátorky Brna Markéty Vaňkové a za finanční podpory statutárního města Brna, statutárního města Ostrava, statutárního města Liberec a statutárního města České Budějovice.
Zdroj: Ceny Thálie, Národní divadlo moravskoslezské



